چند روز پیش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس گفته بود در موضوع همسان‌سازی حقوق و دستمزد اقدام اشتباهی انجام ‌شده و حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از سایر بازنشستگان افزایش ‌یافته و تفاوت ماهوی پیدا کرده که این کار غلطی است.

افزایش پلکانی به عدالت نزدیک‌تراست

فرمول ضدعدالت در لایحه دولت

به گفته برخی نمایندگان با وجود تذکر رئیس مجلس درباره ‎عدالت حقوق و دستمزد، کمیسیون همان فرمول ضدعدالت لایحه ‎ بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرد. به گفته آن‌ها بنا بود حقوق‌های کم، بیشتر رشد کند و حقوق‌های زیاد، کمتر رشد نماید. آنها امیدوارند در صحن علنی مجلس رویه اشتباه اصلاح شود. در همین رابطه، محسن زنگنه؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس درباره افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ و نیز برخی انتقادها مبنی بر بروز بی‌عدالتی‌هایی در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: همسان‌سازی حقوق در واقع بر اساس قانون برنامه ششم توسعه است که تصریح کرده حقوق بازنشستگان باید به حقوق کسانی که مشغول به کار هستند به ‌گونه‌ای نزدیک شود، لزوماً نه به ‌صورت ۱۰۰ درصد بلکه تلاش شود شکافی که در حال حاضر وجود دارد، تعدیل شود. نکته‌ای که در باب بی‌عدالتی حقوق افراد وجود دارد این است که بر اساس قانون، در یکی دو سال گذشته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تا حدود زیادی انجام‌ شده اما درباره بازنشستگان تأمین اجتماعی چنین اتفاقی نیفتاده است. در حال حاضر، حقوق یک بازنشسته تأمین اجتماعی با حقوق بازنشسته کشوری و لشکری فاصله بسیاری دارد که این موضوع نیز محل اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی است؛ بنابراین در کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم بر این شد تا بخشی از مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومانی که دولت در تبصره دو لایحه بودجه در نظر گرفته بود، برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد. البته مجلس این رقم را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است که امیدواریم دولت بدهی خودش به صندوق تأمین اجتماعی را از این طریق پرداخت کند و موضوع همسان‌سازی حقوق‌ها را به سرانجام برساند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس افزود: همچنین درباره افزایش کلی حقوق کارمندان نیز، نظر دولت بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها بود که کمیسیون تلفیق هم این رقم را تأیید کرده است اما من و برخی از نمایندگان معتقدیم این اقدام عادلانه نیست و باید افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی باشد. در واقع با در نظر گرفتن این موضوع، افرادی که حقوق پایین‌تر دارند افزایش حقوق ۲۵ درصدی داشته باشند و هر چه به سمت حقوق‌های بالا حرکت می‌کنیم میزان افزایش حقوق کمتر شود و البته این اقدام قطعاً می‌تواند منابعی را هم برای دولت فراهم کند. گرچه کمیسیون تلفیق بودجه تنها به افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها رأی داده اما پیشنهادهایی نیز در مجلس مطرح‌ شده که بیشتر موافق افزایش پلکانی هستند.

ادامه بررسی بودجه تا اسفند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین درباره فضای مجلس پیرامون اصلاحیه لایحه بودجه تصریح کرد: جهت‌گیری دولت در اصلاحیه بودجه تفاوت و چرخش محسوسی داشت و در دو هفته‌ای که مجلس به دولت فرصت داد، جهت‌گیری دولت مثبت و در راستای دغدغه‌های مجلس بود. مجلس نیز این نوع جهت‌گیری مثبت دولت را با رأی بالایی به کلیات پاسخ داد. فکر می‌کنم بررسی بودجه احتمالاً تا آخر اسفند طول بکشد. در حال حاضر نیز فضای بسیار خوبی حاکم است که امیدواریم تا آخر بررسی بودجه بتوان به همین صورت پیش برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    بابا آدم باهوش تو باید حقوق پایین رو 35 درصد اضافه کنی میانگین حقوق رو 25 درصد و حقوق بالا رو 10 درصد که این میشه پلکانی نه اینکه حقوق پایین رو 25 درصد زیاد کنی. تو نماینده مردمی یا دولت چرا گل به خودی میزنی!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟