سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در ابتدای هفته به کار خود پایان داد و برگزیدگانش را اعلام کرد. نقطه قابل توجه انتخاب سریال «آقازاده» به عنوان بهترین سریال یا فیلم ارائه شده در بستر اینترنت بود.

سال شکست«دل» و استقبال از«آقازاده»

در سال گذشته  به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی سینماها و همچنین کاهش تولیدات آثار نمایشی، تولیدات ارائه شده در فضای مجازی بخت بیشتری برای دیده شدن داشتند. در این بین آقازاده یکی از پربیننده ترین سریال‌ها بود، اما می‌شود گفت که یکی از بهترین آن‌ها بود؟ به این بهانه نگاهی به سایر سریال‌های نمایش خانگی در سال ۹۹ خواهیم داشت. 

مانکن

مانکن یکی از معروف‌ترین سریال‌های سال ۹۹ بود. داستانی عاشقانه که ادعای دغدغه اجتماعی هم داشت. اما درعمل چیزی بیشتر از سریال‌های ترکی برای مخاطب نداشت و با وجود طرفداران بسیار زیاد عده‌ زیادی از منتقدان محتوای آن را نامناسب و تقلید ناشیانه‌ای از فیلم‌های مشابه خارجی دانسته‌اند. حضور مریلا زارعی در نقشی متفاوت یکی از نقطه های قوت سریال بود، اما بازی بد محمدرضا فروتن تبدیل به یکی از ایرادهای سریال شد. 

کرگدن

کرگدن در بین سریال‌های نمایش خانگی اثر متفاوتی بود. نقش‌های اصلی این سریال هر کدام توانایی‌های ورزشی مختلفی مانند پارکور، آفرود، بوکس و… داشتند و در یک چالش شرکت کرده بودند که توسط یک مافیای بزرگ طراحی شده است و این سرآغازی برای ماجراها و روابطی بین جوانان درگیر در چالش می‌شود.یکی از خصوصیات این سریال حضور بازیگران تئاتر در آن بود. کرگدن با وجو داستانی متفاوت و حضور ستارگانی چون مصطفی زمانی و ستاره بهرامی به دلیل ریتم و نحوه ساختش در بین سایر سریال های آنلاین چندان دیده نشد. 

دل

تصور می شد «دل» یکی از بهترین آثار سال ۹۹ باشد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و این اثر به شکست بزرگی برای منوچهر هادی کارگردان این اثر و بازیگرانش مانند حامد بهداد و ساره بیات تبدیل شد.حجم انتقادها به این مجموعه آنقدر بالا بود که سعید راد دیگر بازیگر این سریال از بازی در این اثر ابراز پشیمانی کرد و فیلم‌نامه نویس این اثر بابک کایدان در مصاحبه تغییرات در فیلم‌نامه از طرف سازندگان مجموعه اشاره کرد. مهم‌ترین نقدی که به این مجموعه شد مربوط به ریتم بسیار کند سریال بود.. منتقدان معتقد بودند که سازندگان اثر برای کسب درآمد بیشتر قسمت های سریال را عمداً طولانی کرده اند و به اصطلاح به اثر آب بسته‌اند.

هم گناه

می توان گفت «هم گناه» یکی از معروف‌ترین آثار این فهرست است. مجموعه‌ای که بازیگران مانند پرویز پرستویی و هدیه تهرانی را با خود داشت و بازی خوب این دو نفر به یکی از نقاط قوت آن تبدیل شد. همچنین می توان به حضور حبیب رضایی و محسن کیایی در این سریال اشاره کرد. 

هر چند عده‌ای از منتقدان این اثر را هم نمونه ای از سریال های ترکیه‌ای خواندند اما «هم‌گناه» از برخی سریال‌های عاشقانه این شبکه بهتر ظاهر شد و با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شد و تعدادی از منتقدان آن را بهترین اثر سال ۹۹ خواندند. 

آقازاده

سریال آقازاده از جمله بهترین سریال‌های نمایش خانگی جدید در سال ۹۹ است که اسم جذابی هم دارد. موضوع این سریال، داستان زندگی یک آقازاده است، چیزی که با وضع حال جامعه این روزهای ما پیوند خورده است. به همین خاطر در زمان پخش بسیار طرفدار پیدا کرد و بارها رکورد بازدید مخاطبان را در پلتفرم‌ها شکست.

با این همه این سریال هم از نیش انتقادها در امان نبود و حاشیه هایی هم دامنگیرش شد. به اعتقاد بسیاری توجه به مسائل روز و پرداختن به  پرونده های مفاسد اقتصادی یکی از دلایل جذب مخاطبان بود. 

موچین

بدون شک ضعیف‌ترین سریال سال ۹۹ موچین است. سریالی که بعد از جنجال‌های سپردن مجوز سریال های نمایش خانگی به صدا و سیما مجوز پخش گرفت. اتفاقی که به توجه به کیفیت پایین اثر و محتوای سطحی اش بسیار جای سؤال دارد.

موچین برای بازیگرانش هم آورده‌ای به دنبال نداشت و عده ای از منتقدان گفتند تفاوتی با ویدئوهای طنز سخیف منتشر شده در فضای مجازی نداشته است و بدون شک شکست بزرگی برای بازیگرانی چون علی صادقی، حمید لولایی، مرجان گلچین و آشا محرابی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.