سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می‌شود، گفت: توافق سازمان انرژی اتمی و آژانس فنی و کاملا در چارچوب مصوبه است.

 هیچ چیزی خارج از مصوبه مجلس بین ایران و آژانس مورد توافق قرار نگرفته/ اروپا و آمریکا از این فرصت استفاده کنند

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود، توافق میان سازمان انرژی اتمی و آژانس در خصوص نحوه ادامه بازرسی‌ها در چارچوب پادمان را یک توافق فنی و یک دستارود قابل توجه دیپلماتیک و فنی برای ایران خواند و گفت: آقای صالحی و همکارانشان زحمت کشیدند که اولا وفق قانون مصوب مجلس عمل کنند. آنچه توافق شده نوشته شده و خارج از قانون مجلس نیست.

وی افزود: هیچ فرصتی به آمریکا ندادیم برخی توافقات برای تداوم راستی آزمایی‌ها و نظارت‌های ضروری که آژانس دریافت کرده در چارچوب پادمان صورت گرفته از جمله اینکه ظرف ۳ ماه آینده دوربین‌های نظارتی فراپادمانی باقی بمانند ولی فیلم آنها نزد ایران محفوظ بماند. البته این موضوع ابعاد فنی دارد و طی امرز و فردا سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی آنرا اطلاع رسانی خواهند کرد.

هیچ چیزی خارج از مصوبه مجلس مورد توافق قرار نگرفته

وی در واکنش به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس به اینکه دولت مصوبه مجلس را در خصوص توقف اجرای پروتکل الحاقی به درستی و کامل اجرا نکرده و فرصت سه ماهه در نظر گرفته شده برایزادامه کار دوربین های نظارتی آژانس که به فرصتی برای امریکا تعبیر شده، با تاکید بر اینکه قانون مجلس فردا اجرا می‌شود، گفت: دوستان قضاوت زودهنگام  نکنند. ماه یچ فرصتی به آمریکا ندادیم، توافق بین ایران و آژانس دستاورد فنی است و هیچ چیز خارج از قانون مصوب مجلس بین ایران و آژانس مورد توافق قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: این توافق برای آن ناجام شد تا روابط ما با آژانس مخدوش نشود.  اگر امضا کنندگان از این فرصت استفاده کنند ایران استقبال می کند.

قبل از رفع تحریم‌ها در هیچ مذاکره‌ای با آمریکا حاضر نمی‌شویم 

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره پیشنهاد بورل هماهنگ کننده برجام برای حضور آمریکا به صورت میهمان در نشست کمیسیون مشترک برجام و ابراز تمایل وزیر خارجه آمریکا به این کار نیز اظهار داشت: ما هم نیت خوب آقای بورل را می‌دانیم و آنرا در چارچوب تلاش برای حفظ برجام می دانیم. آمریکا الان عضو برجام نیست که در نشست آن شرکت کند.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا بخواهد به عنوان میهمان شرکت کند ما در حال بررسی هستیم. موضع ما تغییر نکرده و در هیچ مذاکره‌ای قبل از رفع موثر تحریم‌ها حضور نخواهیم داشت.

بایدن تله های انفجاری ترامپ در مسیر برجام را بردارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در واکنش به اظهار تمایل جو بایدن برای مذاکره با ایران و بازگشت به برجام و همزمان فشار برای مذاکره موشکی و منطقه‌ای با ایران در پاسخ به یک رسانه فرانسوی گفت: بایدن باید تصمیم بگیرد می‌خواهد به سیاست شکست خورده فشار حداکثری آمریکا را ادامه دهد که خوب نتیجه آن شکست حداکثری بیشتری برای آمریکا خواهد بود یا می‌خواهد از آن میراث شکست خورده فاصله بگیرد. این انتخاب ساده است اما فعلا تغییری در رفتار دولت آمریکا مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برجام فعلا شامل گروه ۱+۴ و ایران است، خاطرنشان کرد: آمریکا از می ۲۰۱۸ نه تنها از برجام و اتاق گفتگو خارج شد که از ساختمان برجام هم بیرون رفت و مسیر بازگشت آنرا هم تله انفجاری گذاشت تا کسی نتواند از مزایای برجام استفاده کند.

خطیب زاده تاکید کرد: ما روشن گفته‌ایم مسیر بازگشت چگونه است،  ابتدا باید تعهد خودش را به برجام اعلام کند تا بتواند وارد ساختمان شود و بعد آمریکا باید عمل موثر کند و تمامی تله‌هایی که تحریم‌ها جزو آن است را بردارد و بعد تازه می‌تواند وارد اتاق برجام شود و گفت‌وگوهای خود را در چارچوب برجام داشته باشد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان تصریح کرد: در مورد مسائل منطقه هم باید یادآور شویم که ریشه بسیاری از تنش‌ها و بی ثباتی‌ها در منطقه غرب آسیا به حضور نیروهای خارجی و چکمه پوشان خارجی در کشورهایی که مورد اشغال آنها واقع شدند به ویژه آمریکا برمی‌گردد. این مسیری است که آمریکا با تصحیح اشتباهات خودش در غرب آسیا و خروجش می‌تواند برگشت ثبات و امنیت به منطقه را تسریع کند.

وی اضافه کرد: در مورد برنامه دفاع موشکی کشور هم بارها گفته ایم در مورد امنیتو توان دفاعی مان نه با کسی مذاکره داریم و نه مصالحه.

پیشنهاد تبادل زندانیان هنوز سر جای خود باقیست

سعید خطیب زاده درباره ادعای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن در مرود مذاکره با ایران در مورد زندانیان دوتابعیتی نیز، با اشاره به اینکه پیگیری وضعیت اتباع ایرانی زندانی در آمریکا همواره در اولویت وزارت امور خارجه بوده، به و شرایط نامطلوب ایرانیان در بند در زندانهای آمریکا اشاره کرد و گفت: استاد دانشگاه ما را به بهانه های واهی دست بند و پابند می‌زنند و در انفرادی نگیه میدارند و ایرانی دیگری را بعد از اتمام محکومیتش در زندان نگه می‌دارند.  دولت ایران نمی‌تواند شاهد این ظلم آشکار در خصوص اتباع خودش باشد.

وی گفت: اینها میراث شومی است که دولت قبلی آمریکا برای دولت فعلی گذاشته و هنوز فاصله گرفتن از این میراث شوم را در دولت فعلی شاهد نبودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه پیام‌هایی از طریق سفارت سوئیس در تهران و برخی وزرای خارجه به تهران رسیده که طرف آمریکایی علاقه‌مند است این موضوع انسانی را حل و فصل کند، گفت:ما نیز پاسخ خود را از همان طرق دادیم.  پیشنهاد قبلی آقای ظریف برای آزادی همه زندانیان ایرانی در مقابل محکومان آمریکا در ایران سر جای خود است و این کار در همان مسیر می‌تواند انجام شود.

در نشست هایی دولت افغانستان حضور ندارد ما هم شرکت نمی‌کنیم

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرگزاری صدای افغان در مرود مذاکرات ایران با طالبان و اینکه انتظار در مورد تاثیرگذاری این مذاکرات  بر رفتار طالبان محقق نشد؟، با اشاره به اینکه سفر هیئت طالبان به تهران و مذاکره با انها با هماهنگی دولت افغانستان و در راستای پیشبرد گفتگو  بین  گروه‌های افغانی انجام شد، گفت: این گروه با کشورهای مختلفی در حال گفت‌وگو است و دفاتر مختلفی در برخی کشورها دارد و با آمریکا ماه‌ها و سال‌ها در ارتباط بوده و مذاکره کرد و باید این سؤال را از طرف‌هایی پرسید که در توافق و تفاهم‌نامه مکتوب با طالبان هستند.

وی درباره  تلاش روسیه برای برگزاری نشستی درباره افغانستان با حضور آمریکا، چین و ایران نیز، اظهار داشت: با دوستان در مسکو در ارتباط نزدیک هستیم ولی تا امروز در این خصوص تصمیم مشخصی نگرفتیم ولی برای اینکه ساختار حاکمیتی افغانستان و جمهوری اسلامی افغانستان تضعیف نشود، پاسخ ما روشن بوده است و فکر می‌کردیم در جاهایی که دولت افغانستان حضور ندارد و باعث تضعیف جمهوری اسلامی افغانستان می‌شود، حضور نداشته باشیم. اما برخی تحولات رخ داده در حال بررسی دعوت هستیم و به محض اینکه به نتیجه برسد اعلام خواهیم کرد.

دو اقدام اخیر بایدن در مسیر بازگشت به برجام تفسیر نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارزیابی تهران از دو اقدام اخیر بایدن از جمله کاهش محدودیت تردد دیپلماتهای ایرانی در نیویورک، مقر سازمان ملل متحد هم با بیان اینکه این محدودیت ها کاهش یافته و رفع نشده، گفت: این موضوع خود ناقض کنوانسیون مربوط به مقر سازمان ملل متحد است، اظهار داشت:  در دولت قبلی وقتی آمریکا در نقض تعهدات خودش در خصوص تسهیل حضور دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل در نیویورک اقدام به محدودیت بی منطق و سرکشانه در قبال دیپلمات‌های ایرانی کرد، ایران در یادداشت مکتوبی اخطار داد که اگر مسیر ادامه یابد به دیوان بین المللی دادگستری شکایت خواهد کرد.

وی افزود:  این کاهش محدودیت را کافی نمی‌دانیم و البته در مسیر بازگشت آمریکا به برجام نباید تفسیر شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد  حملات به کاروان نیروهای آمریکایی‌ در عراق و منتسب کردن آن به ایران نیز این رویدادها را  دام افکنی در روابط ایران و عراق و رخدادهایی مشکوک خواند و گفت: این اقدامات صلح و ثبات را در عراق به خطر می‌اندازد و نشان از سناریوهایی است که برای ثبات منطقه خوب نیست.

خطیب زاده با بیان اینکه  طرف های ثالثی به این تله گذاری‌ها دل بسته‌اند، اظهار داشت:  شاهد افزایش حضور نیروهای خارجی در عراق هستیم که خودش عامل بی ثباتی است. از دولت عراق خواسته‌ایم فارغ از این شایعات مسیر کشف حقیقت را با جدیت پیگیری و عاملان و آمران آن را پیگیری کنند.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.