پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در بهمن سال ۹۸، نخستین گام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی مطالعات تأمین آب پایدار روستاهای استان با استفاده از توان مشاور و تیم‌های کارشناسی بود که نتیجه این اقدام‌ها منجر به تدوین سند آبرسانی پایدار به روستاهای استان شد.

تنش آبی در ۲۵۰ روستای خراسان شمالی

در جلسه شورای اداری استان که مهر سال جاری با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد، محمد وحیدی؛ نماینده مردم پنج شهر استان خراسان شمالی در این جلسه با اشاره به تنش آبی در ۳۰۰ روستای استان خواستار توجه ویژه به این موضوع شد.

حال با گذشت یک سال از اولین اظهارات مدیران این حوزه به گفته مدیر عامل شرکت آب فاضلاب خراسان شمالی مشکل در ۵۰ روستای استان برطرف شده است ولی ۲۵۰ روستای استان هنوز با تنش آبی مواجه هستند.

اجرای پروژه رینگ شمالی شهر بجنورد (پروژه آبرسانی) از محل سد شیرین‌دره نیز پروژه‌ای است که با بهره‌برداری کامل از آن، آبرسانی پایدار و باکیفیت برای مناطق گلستان شهر بجنورد و همچنین روستاهای پسرکانلو، علی‌آباد، باغچق، محمدعلی پهلوان و کلاته آذرسا نیز محقق می‌شود.

در این میان موضوعی که می‌تواند به بحران آب در خراسان شمالی در سال‌های آینده دامن بزند، استفاده صنایع خراسان شمالی از آب شرب است. بر این اساس تاکنون صنایع استان نتوانستند از پساب فاضلاب و تصفیه آن برای مصارف خود بهره ببرند و به سمت این کار نرفتند و ضرر آن در بخش آب شرب کاملاً خودنمایی می‌کند.

بر همین اساس و برای اطلاع از آخرین اقدام‌های صورت گرفته برای رفع این مشکلات گفت‌وگویی با مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان شمالی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دستاورد سفر رهبری

مدیر آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه مهم رینگ شمالی شهر می‌گوید: این پروژه در سال ۱۳۹۷ جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی قرار گرفت و طبق برنامه بایستی پروژه در سال ٩٩ به بهره‌برداری برسد.

غلامحسین ساقی از تأمین ۱۰۰ درصدی بودجه از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح ۵۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بود که از محل اعتبارات سفر رهبری یک سوم این اعتبار معادل ۱۷ میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی پیشرفت فیزیکی این طرح را ۹۱ درصد عنوان و اظهار می‌دارد: این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و مردم روستاهای مسیر و گلستان‌شهر و مناطق کمتر برخوردار مرکز استان از نعمت آب باکیفیت بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ادامه در خصوص افتتاح آبرسانی ۳۲ روستا و یک شهرک جدید در خراسان شمالی که هفته گذشته با حضور وزیر نیرو به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد نیز می‌گوید: برای دومین بار در سال ۱۳۹۹ پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب، طرح آبرسانی به ۳۲ روستا و یک شهرک جدید استان در چهل و یکمین هفته از پویش #هر هفته #الف- ب- ایران به ثمر نشست و ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از روستانشینان با اعتباری افزون بر ۷۵ میلیارد تومان از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شدند.

ساقی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۸۹ روستا زیر پوشش این شرکت هستند، می‌گوید: در سال جاری با اقدام‌های انجام شده، مشکل تنش آبی در ۵۰ روستای استان برطرف شده است اما اکنون ساکنان در ۲۵۰ روستا همچنان با این مشکل روبه‌رو هستند و تلاش داریم تا تابستان سال آینده، مشکل تنش آبی در ۳۰ روستای دیگر استان حل شود.

چرخه ناقص استفاده از ۶میلیون لیتر پساب

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز می‌گوید: این طرح‌ها نیازمند مشارکت صنعت در تکمیل تأسیسات فاضلاب در قالب بیع متقابل است.

ساقی ادامه می‌دهد: با سوق یافتن صنایع به استفاده از پساب و توقف مصرف آب‌های دست اول در این واحدها، منابع آب‌های زیرزمینی با کیفیت برای مصارف آشامیدن نسل‌های آینده حفظ می‌شود.

وی می‌گوید: سالانه ۶ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به شاه‌جوب رها می‌شود، البته با توجه به صحبت‌هایی که در زمینه تأمین پساب برای پتروشیمی مطرح بود، واگذاری این پساب به صنایع دیگر میسر نیست از این رو این منابع به رودخانه رها می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می‌افزاید: امید است صاحبان صنایع با سرمایه‌گذاری در این عرصه از پساب به عنوان آب پایدار و در حال افزایش برای مصارف صنعتی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.