قم- اداره کل تأمین اجتماعی قم در اطلاعیه‌ای از توقف صدور دفترچه کاغذی درمانی در این استان خبر داد و تأکید کرد که بیمه‌شدگان برای دریافت دفترچه جدید به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی مراجعه نکنند که البته این خود سرآغاز داستان جدیدی است!

حذف دفترچه های بیمه درمانی خوب یا بد؟

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: دفترچه تأمین اجتماعی که حذف بشود طبیعی است که باید شاهد کاهش اشتباهات در ویزیت، درمان و داروها باشیم  و لذا دیگر نیازی نیست تا مردم در صف بمانند و از آن‌طرف  کاغذ کمتری نیز برای صدور دفترچه مصرف می‌شود اما واقعیت این است که این موضوع فقط صورت‌مسئله است و نه‌تنها مشکلات مردن را کم نکرده بلکه به آن‌ها نیز افزوده است.

سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است از روز شنبه دوم اسفند دفترچه‌های کاغذی از طریق شعب و کارگزاری‌ها صادر نمی‌شود و لذا از مردم خواسته تا برای دریافت دفترچه جدید سازمان تأمین اجتماعی مراجعه نکنند.

در این اطلاعیه آمده است: با توقف صدور دفترچه‌های کاغذی، اوراق دفترچه‌های در اختیار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی معتبر و قابل‌استفاده است ولی پس از اتمام اوراق دفترچه‌ها دیگر نیازی به دریافت دفترچه جدید نیست. بیمه‌شدگانی که اوراق دفترچه آن‌ها به اتمام می‌رسد می‌توانند در مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه‌های بیمه را ارائه داده و از خدمات درمانی موردنیاز با پوشش تأمین اجتماعی استفاده کنند.

در این اطلاعیه قیدشده پزشکان، داروخانه‌ها و تمامی مراکز درمانی و پاراکلینیکی می‌توانند از طریق کدهای دستوری USSD، پیامک و سامانه‌های اینترنتی که طی ماه‌های گذشته به آن‌ها اعلام‌شده است، بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را شناسایی کنند و خدمات موردنیاز آن‌ها را بر اساس ضوابط ارائه دهند.

اطلاعیه حاکی است: با توجه به ایجاد سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی و تمهیدات فراهم‌شده برای استفاده از این سامانه انتظار می‌رود که پزشکان و تمامی درمانگران به‌مرور استفاده از این سامانه را جایگزین روش‌های سنتی نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی کنند تا اوراق کاغذی در آینده نزدیک از تمامی فرآیندهای مرتبط با حوزه درمان حذف شود.

واقعیت ماجرا

این در حالی است که مراجعه خبرنگار ما به مراکز درمانی  و داروخانه‌ها آماده بودن بسیاری از مراکز را نشان نمی‌دهد و در همین نخستین روزهای اجرای این طرح با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

در همین راستا به یکی از درمانگاه‌های شبانه‌روزی مراجعه می‌کنیم اما در کمال ناباوری مشاهده می‌شود که در این درمانگاه سیستم برای ثبت مشخصات بیمار نداشته و در نخستین گام با مشکل مواجه است.

از مسئول پذیرش که از طریق گوشی در حال اتصال به شبکه است می‌پرسیم چرا با گوشی شخصی این کار ر ا انجام می‌دهد که به ما پاسخ می‌دهد ازآنجاکه سیستم درمانگاه به شبکه متصل نشده است لذا چاره‌ای جز این نیست.

از وی سؤال می‌کنیم چرا زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نشده است که در پاسخ می‌شنویم «حالا که اتفاقی نیفتاده»!

پاس‌کاری مردم

حسین ابهری یکی دیگر از شهروندان قمی نیز به ما می‌گوید: دکتر درمانگاه برای من تصمیم به نوشتن نسخه داشت اما موفق نشد لذا بر روی نسخه شماره ملی مرا یادداشت کرد و گفت اشکالی پیش نمی‌آید برو از داروخانه داروهایت را دریافت کن.

وی اظهار می‌کند: از همین رو با همین نسخه به داروخانه مراجعه کردم ولی آن‌ها این نسخه را قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید در سیستم ثبت شود.

ابهری بیان می‌کند: الآن که به داروخانه مراجعه کردم داروی موردنیاز به من تحویل داده نمی‌شود و گفته می‌شود نسخه شما ثبت‌نشده است!

در این رابطه یکی از پزشکان هم توضیح می‌دهد: متأسفانه این طرح در همین ابتدای آغاز بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

ابراهیم نطقی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد و سپس این طرح به مرحله اجرا درمی‌آمد.

وی به ما گفت: بسیاری از مراکز سیستم ندارند و یا با نقص اینترنت روبرو هستند و یا با قطع برق دیگر بیماری را نمی‌توان ویزیت کرد و لذا باید تمامی این موارد در این طرح دیده شود.

کار داروخانه‌ها دو برابر شده است

در همین رابطه مسئول فنی یکی از داروخانه‌ها نیز به ما می‌گوید: متأسفانه دکترها برای اینکه خودشان را راحت کنند بر روی کاغذ نسخه می‌نویسند و از ما می‌خواهند که آن را در سیستم وارد کنیم و این موضوع بسیار زمان‌بر شده است.

حسین قمی می‌گوید: اصلاً کسی در این راستا آموزش ندیده است و با این وضعیتی که اینترنت قطع  و وصل می‌شود طبیعی است که مردم دچار مشکل می‌شوند.

برنامه‌ریزی‌شده است

این مشکلات در حالی پدیدار شده است که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار می کند: نحوه خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان در مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد به‌دقت برنامه‌ریزی‌شده است و اطمینان داریم که در ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان با حذف دفترچه‌های کاغذی هیچ‌گونه اختلالی به وجود نخواهد آمد.

بنا بر گفته سالاری از اول اسفند به بعد بیمه‌شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آن‌ها به پایان می‌رسد نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و می‌توانند با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

وی عنوان می کند: در صورت عدم امکان یا تمایل پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک؛ این عزیزان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سر نسخه برای آنان بنویسند و سر نسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌‎های کاغذی خواهد داشت.

سالاری بابیان اینکه تمامی جزئیات و جوانب مختلف خدمت‌رسانی به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی در برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی لحاظ شده است، گفت: حذف دفترچه‌های کاغذی و استفاده از سامانه نسخه الکترونیک زمینه‌ساز تحول اساسی در خدمات درمانی خواهد شد و این طرح زمینه ساز ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و همچنین پیشگیری از هدررفت بسیاری از هزینه‌های غیرضروری خواهد شد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.