ازدواج یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. ایشان بارها در سخنرانی‌ها و دیدارها تأکید کرده‌اند، نسبت به افزایش سن ازدواج، بالارفتن آمار جدایی و طلاق و افزایش مراسم‌های غیرضروری و تجملاتی در این زمینه نگران هستند. بر هر ایرانی مسلمان واجب است تا جایی که در توان دارد از تمام دسترسی‌ها و قابلیت‌ها استفاده کند تا بتواند برای فرهنگسازی در این زمینه تلاش کند

امر خیر زیر سایه لطف امام رضا (ع)

به گزارش قدس آنلاین کشور در شرایط خاصی به‌سر می‌برد و خوشبختانه مردم به این نگاه رسیده‌اند که اگر مشکلی وجود دارد، نباید دست روی دست بگذارند و منتظر بمانند تا مسئولان کاری کنند. ایرانی‌ها در چندسال اخیر متوجه شده‌اند اگر به دستورات مقام معظم رهبری عمل کنند و خودجوش وارد میدان عمل شوند، مشکلات را سریع‌تر می‌توانند حل‌وفصل کنند. به همین دلیل است که با وجود شرایط اقتصادی سخت برای خانواده‌های قشر متوسط و رو به پایین باز ما شاهد تشکیل گروه‌ها جهادی، مردم نهاد و خیریه‌ها هستیم که بازدهی خوبی هم دارد. گروه‌هایی که به تناسب نیاز هر زمان وارد میدان عمل می‌شوند. مثلاً اگر امروز کشور دچار بحران سلامتی و درگیری با ویروس کروناست، می‌بینیم مردم از انجام امور جزیی و غیرتخصصی بیمارستان‌ها گرفته تا امور مربوط به کفن و دفن متوفی حتی در مرحله دوخت ماسک و گان پزشکی و تهیه آبمیوه‌های طبیعی نه تنها حضور دارند، بلکه مال و اموال‌شان را نیز وسط می‌آورند تا همه از آن منتفع شوند.


در شرایط اجتماعی معمول، هر کشوری آسیب‌های اجتماعی متفاوتی را تجربه می‌کند، اگرچه حضور دولت و نظام به رفع این دسته مشکلات کمک می‌کند، اما، چون این آسیب‌ها عموماً از بطن مردم شکل می‌گیرد وقتی به دست خود مردم حل شود هم سریع‌تر از جامعه حذف می‌شود هم احتمال برگشت آسیب به جامعه هدف کمتر خواهد بود. تجربه‌های علوم شناختی و علوم اجتماعی نشان داده، بهترین راه‌حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی همان گروه‌هایی است که مشکلات در آن‌ها شکل گرفته است. به همین دلیل دنیا به سوی شکل‌گیری گروه‌های مردم‌نهاد پیش‌رفته و ما شاهد هستیم حتی در مواقع بحران طبیعی هم گروه‌های مردم نهاد همپای نهادهای دولتی و چه بسا پیشتاز از گروه‌های خدمات‌رسان در مناطق حضور می‌یابند. نمی‌توانیم نادیده بگیریم که یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و مشکلات جامعه ایرانی پایین‌آمدن نرخ ازدواج و کوتاه‌شدن زمان دوام ازدواج است. این روزها که نسل جوان به سختی ازدواج می‌کند، متأسفانه شاهد هستیم که این ازدواج‌ها یا به دلیل نبود شناخت کافی یا به خاطر مشکلات اقتصادی به جدایی ختم می‌شود. ما به عنوان گروهی که برپایه حضور مردم و حمایت سازمان‌های دغدغه‌مند شکل گرفته‌ایم در این حوزه نیز با احساس خطرکردن لازم دیدیم حضور فعال داشته باشیم.


ازدواج یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان است. ایشان بارها در سخنرانی‌ها و دیدارها تأکید کرده‌اند، نسبت به افزایش سن ازدواج، بالارفتن آمار جدایی و طلاق و افزایش مراسم‌های غیرضروری و تجملاتی در این زمینه نگران هستند. از منظر من بر هر ایرانی مسلمان واجب است تا جایی که در توان دارد از تمام دسترسی‌ها و قابلیت‌ها باید استفاده کند تا بتواند به فرهنگسازی در این زمینه و ترویج سبک انتخاب همسر، ازدواج و زندگی براساس معیارهای اسلامی و ایرانی تلاش کند. اعضای گروه شمس همه از کسانی هستند که با ارائه تخصص، توان مالی و جسمی و ارتباط‌های سازمانی با هدف رفع مشکلات و آسیب‌های خانواده‌های کم‌برخوردار و محروم کنار یکدیگر جمع شده‌اند. گروه رویکرد جهادی دارد و به همین منظور با دوستان بسیج و سپاه در استان تهران بزرگ و کلانشهرهایی مانند مشهد و اصفهان همکاری تنگاتنگی دارد.


در پروسه ازدواج اولویت ما آموزش به قشر جوان است. اینکه بتوانیم به نسل پرشور امروز نسل دهه ۷۰ تا دهه ۹۰ که اکثراً هم از ما نسل قدیمی‌ها حرف شنوی ندارند، یاد بدهیم چطور طرف مناسبی برای ازدواج انتخاب کنند، چطور در زندگی مشترک رفتار کنند تا بتوانند زندگی مطمئن به‌دور از آسیب و آشفتگی حفظ کنند. به همین منظور دوره‌های آموزشی کلاس‌های مجازی و حتی توزیع کتب مرتبط را در دستور کار و در کارنامه کاری گذشته خود داریم. باور دارم در گروه‌های جهادی و مردمی با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر از هزینه‌های تحمیل شده به جامعه به سبب ثبت هر رویداد طلاق می‌توانیم جامعه و نسلی مطمئن‌تر پرورش دهیم. اگر یک‌دهم هزینه‌هایی که هر طلاق به کشور، خانواده و هر جوان تحمیل می‌کند را در مسیر آموزش صرف کنیم، می‌بینیم که چطور میزان خطا در ازدواج‌ها به حداقل ممکن می‌رسد و در مقابل شاهد رشد ازدواج در سنین معقول با شناخت و منطق خواهیم بود. این هدف ضرورت مشارکت مردم، خانواده، حضور فردی جوانان، حضور مالی و نیروی انسانی سازمان‌ها و مسئولان مرتبط با حوزه جوانان و ازدواج را می‌طلبد.


گروه جهادی شمیم مهرسبحان پیش از این نیز ثابت کرده، چون با نگاه خیر به رفع آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد و در زمینه ازدواج و تهیه جهیزیه حتی در مواقع بحران حضور فعال دارد. ما با در نظر گرفتن اینکه ازدواج توأم با شناخت و بررسی به هیچ عنوان نباید به تأخیر بیفتد، نمی‌گذاریم محدودیت‌های اجتماعی، مشکلات مالی و بحران‌ها مانع تحقق این هدف شود. در این مسیر بر خود وظیفه می‌دانیم که در گروه جهادی و خیریه با مردم خیرخواه، مسئولان و سازمان‌ها مکاتبه و ارتباط‌گیری کنیم تا بتوانیم کمبودها را رفع کنیم و خوشبختانه با نظر لطف امام رضا (ع) تا امروز هیچ واقعه‌ای نتوانسته این هدف را از برنامه‌ها حذف کند و حضرت خودشان کار را خوب درست می‌کنند. برای مثال سال گذشته زمانی که کشور درگیر سیل بود ما علاوه بر اهدای لوازم خانه و ارزاق از مسئله ازدواج غافل نشدیم و توانستیم با مشارکت سپاه محمدرسول‌الله (ص) مراسم ازدواج بیش از ٧٠ زوج دشت آزادگان شامل شهرهای سوسنگرد و بستان و هویزه، ابوحمیظه و سبهانیه را که آسیب‌دیده از سیل بودند به مناسبت عیدغدیر برگزار کنیم و به همه این زوج‌ها جهیزیه اهدا کنیم.


سال گذشته که کشور به شدت درگیر مشکلات زلزله و سیل بود ما با هدف خدمت‌رسانی توزیع ارزاق، کانکس و لباس را در اولویت خدمات قرار دادیم. درک صحیح از نیازهای ضروری مردم و خانواده‌ها حتی در زمان بحران یعنی اینکه بتوانیم در انجام کارهای نیمه تمام هم کمک‌شان کنیم. برای مثال چند ده زوج در مناطق بحران به ما معرفی شد که بعد از سیل یا زلزله نتوانسته بودند راهی خانه بخت شوند و عملاً هم چیزی نداشتند. برای همین ما با مشارکت سپاه استان تهران در یک پویش مردمی اقدام به تهیه بیش از ۷۰ جهیزیه برای این زوج‌ها کردیم.


سال ۹۸ با رقم خوردن اولین مرحله اهدای جهیزیه و برگزاری مراسم ازدواج دسته جمعی موفق شدیم جشن ازدواج ۲۰۰ زوج توان‌یاب را در تالار اصلی وزارت کشور همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) رقم بزنیم. بی‌شک ما وسط میدان عمل باید در کنار نظام به حل مشکلات همه اقشار مردم کمک کنیم، به همین دلیل این روزها در برنامه‌ریزی و اجرای برگزاری مراسم‌های ازدواج دسته جمعی و اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان همزمان با مناسبت‌های خاص مذهبی مانند میلاد حضرت زهرا (س) هستیم.


*منبع:روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.