مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: سیره و سبک زندگانی امام جواد(ع)، بهترین الگو برای تمام مردم به ویژه نسل جوانی است که به دنبال دست‌یابی به نقطه سعادت و کمال است.

سیره زندگی امام جواد(ع)، الگویی برای دست‌یابی به سعادت و کمال

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار به سیره زندگانی این امام بزرگوار اشاره و اظهار کرد: در واقع حضرت جواد(ع) با وجود سن و سال کمی که داشتند و همچنین با توجه به بحران‌هایی که در جامعه آن روزگار وجود داشت، با درایت و مدیریت، وحدت و انسجام بیش ‌از پیش شیعه در مقابل دشمنان را فراهم آوردند.

این پژوهشگر تصریح کرد: زمانی که جوادالائمه(ع) دیده به جهان گشودند، امام رضا(ع) به اصحابشان فرمودند: «خداوند متعال مولودی نصیب من ساخته است که همانند موسی بن عمران، شکافنده دریاهاست و همانند عیسی بن مریم مادرش مقدس و پاک آفریده‌شده است».

وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای بارز امام جواد(ع) رسیدن به مقام امامت ایشان در دوران کودکی است؛ این مسئله حکایت از آن دارد که مقام امامت مقام الهی است و در این مقام سن و سال مطرح نیست؛ از خصوصیات دیگر این امام بزرگوار به شهادت رسیدن ایشان در سن ۲۵  سالگی و در دوران جوانی است.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار در ادامه به سیره سیاسی امام جواد(ع) اشاره کرد و افزود: تمام ائمه ما در کنار مجاهدات فرهنگی، تربیتی، معنوی و تعلیم و تربیت مردم، به مبارزه سیاسی با مستکبرین  و ستمگران می‌پرداختند؛ در زندگی امام جواد(ع) نیز این مبارزات سیاسی مشاهده می‌شود.

امام جواد(ع) اسوه تقوا و بخشندگی

این پژوهشگر حوزه فقه و اصول با بیان اینکه امام جواد(ع) به‌عنوان اسوه تقوا و بخشندگی و کرامت حقیقی، به مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم توجه ویژه‌ای داشتند، گفت: جوادالائمه(ع) خدمت‌رسانی به مردم را موجب نزول رحمت الهی بر انسان می دانستند.

وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند: «مومن با داشتن سه ویژگی پسندیده می‌تواند به مقام خشنودی الهی برسد؛ نخست زیاد طلب آمرزش کند، دومین ویژگی نرم‌خو و اهل مدارا با مردم باشد و سوم آن‌که زیاد صدقه بدهد».

رسالت سیاسی امام جواد(ع)؛ نقشه بر آب شدن نقشه‌های مامون

حجت‌الاسلام شریعتی تبار بیان کرد: امام با آموزه های اخلاقی، تربیتی و با علم امامت در مناظراتی پیروز میدان بود و علم ایشان تمام علما را مغلوب می کرد. در واقع امام جواد(ع) با اظهار علم امامت و آموزه‌های تربیتی و اخلاقی‌شان رسالت سیاسی خود را انجام دادند و نقشه های مامون را نقش بر آب کردند، از همین رو دستگاه خلافت نتوانست ایشان را تحمل کند و به وسیله ام الفضل ایشان را مسموم کرد و به شهادت رساند.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد:بر ما که شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم لازم است سیره و سبک زندگی این بزرگواران را الگوی زندگی خود در جامعه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) از نظر نحوه و سیره زندگی و سجایا و فضایل اخلاقی الگویی نمونه برای همه مسلمانان است، اضافه کرد: این که گفته شد امام جواد(ع) به عنوان جوان‌ترین امام معصوم، بهترین الگوی نسل جوان است یکی از دلایل آن به خاطر بحث تقوامداری در زندگی است که چگونه می‌توان از سیره حضرت و کلام گهربار ایشان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بهره‌مند شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.