مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت استاد جلال الدین رحمت، از رهبران شیعی کشور اندونزی و رئیس انجمن اهل بیت(ع) این کشور در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت استاد جلال الدین رحمت در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، با همکاری مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی و معاونت بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی این مراسم صبح امروز با حضور مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و مدیران این مجموعه مقدس و همچنین علما و فضلای کشور اندونزی در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، آغاز شد و در ادامه ضمن قرائت زیارت رجبیه، پیام تقدیر و تشکر فرزند استاد جلال الدین رحمت به برگزارکنندگان این مراسم پخش شد.

حجت‌الاسلام عبدالمجید حکیم الهی، نماینده ولی فقیه در کشور اندونزی نیز در ادامه این مراسم به تبیین وضعیت ورود اسلام به منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه کشور اندونزی و فعالیت‌های دکتر جلال‌الدین رحمت و همچنین فرایند تاثیرگذاری ایشان در گسترش معارف اهل بیت(ع) در کشور اندونزی و جنوب شرق آسیا پرداخت.

وی گفت: منطقه جنوب شرق آسیا معروف به مالایا منطقه‌ای استراتژیک و مورد توجه کشورهای مختلف است؛ از ۴ هزار سال پیش روابط بازرگانی بین این منطقه و خاورمیانه وجود داشته و سفرهای تاجران موجب ارتباط ایرانیان و اعراب در این منطقه شده است.

حجت الاسلام حکیم الهی با بیان اینکه در قرن سوم هجری، اسلام وارد منطقه مجمع الاجزایر مالایا شده است، گفت: اسلامی که وارد این منطقه شد دارای سه منشا با خاستگاه شیعی بود، نخست اینکه به دلیل ظلم‌های بنی عباس و بنی امیه به شیعیان برخی از آنان به منطقه مالایا مهاجرت کردند.

وی تصریح کرد: دومین منشا ورود اسلام به جنوب شرق آسیا تجار ایرانی بودند که ضمن داد و ستد به تبادل فرهنگ نیز می پرداختند، و همراه خود مبلغینی را برای تبیلیغ اسلام می‌بردند.

نماینده ولی فقیه در کشور اندونزی افزود: شیعیان بیش از ۳۰۰ سال در منطقه مالایا حکومت کردند اما پس از استعمار این منطقه توسط کشورهای هلند، پرتقال و انگلیس، سرکوب و مجبور به تقیه شدند.

وی در ادامه سخنان خود به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در عرصه بین الملل پرداخت.

به گفته حجت الاسلام حکیم الهی، مهمترین  تاثیر انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل جایزگزینی ایدئولوژی اسلامی با ایدئولوژی غرب گرایی و روآوردن نمادهای دینی در سطح جامعه و معنویت گرایی است.

وی به معرفی شخصیت و فعالیت‌های بارز مرحوم جلال الدین حکمت اشاره کرد و گفت: وی در آمریکا تحصیل کرده و تحت تاثیر موج انقلاب قرار گرفت که ضمن برقراری ارتباط با ایرانیان تغییر مذهب داده و گفتمان تازه ای ایجاد کرد.

نماینده ولی فقیه در کشور اندونزی تصریح کرد: جلال الدین حکمت در اندونزی مشغول تدریس افکار و اندیشه های امام راحل(ره)، شهید مطهری و شهید صدر می‌شود و این افکار را منتشر کرده تا اینکه قشر وسیعی از جوانان به ایشان پیوسته و روشنفکری فلسفی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد شیعیان منطقه مالایا به ۱۰۰ نفر نمی‌رسید اما با فعالیتهای مرحوم جلال الدین حکمت در راستای اشاعه افکار و اندیشه امام (ره) در حال حاضر ۲ و نیم میلیون تا ۴ میلیون شیعه در این کشور زندگی می‌کنند.

این مقام مسئول همچنین تاسیس موسسه شهید مطهری و مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در کشور مالزی، ترجمه تمامی کتاب های شهید مطهری و شهید صدر و همچنین ترجمه نهج البلاغه و تالیف بیش از ۲۰ اثر را از جمله فعالیت‌های این رهبر شیعی کشور مالزی ذکر کرد.

وی همچنین به محورهای فعالیت های مرحوم جلال الدین حکمت اشاره کرد و گفت: تاثیر بر مشترکات بین شیعه و سنی، تقویت بنیه و توان اقتصادی مسلمانان، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین اجتماعی، برگزاری نشست‌های تخصصی، بهره‌گیری از مناسک مذهبی تشویق و ترغیب مردم به زیارت حضرت رضا(ع)، بهره گیری از ظرفیت‌های معرفتی تشیع و... از جمله فعالیتهای این عالم شیعی بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.