بازار سهام از حدود ۷ ماه پیش تاکنون روزگار غریبی را می‌گذراند تا جایی که از اوج قله دو و نیم میلیون واحدی حالا به یک میلیون و ۲۰۰ واحد سقوط کرده است.

بورس در غربت نقدینگی؛ افول ۵۰ درصدی شاخص در ۱۸۰ روز سیاه

به گزارش قدس آنلاین، مرداد سیاه بورس به عنوان نقطه شروع این ریزش ناباورانه و بی رحم حالا به اسفند سیاه متصل شده و  به گواهی اعداد و ارقام، در این بازه زمانی و هم قدم با افت ۵۰ درصدی شاخص، سقوط ۷۰ درصدی قیمت بسیاری از سهام هم رقم خورده است.

در شرایطی که افت شدید شاخص و ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها مجلس را به تحقیق و تفحص از این بازار ترغیب کرده و از دیگر سو سیاست‌هایی برای حفظ تعادل بازار و ممانعت از افول بیشتر آن در پیش گرفته شده، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، خروج سرمایه و نقدینگی از بازار در پی بی‌تعادلی سیاست‌های کلان اقتصادی، مهم ترین مشکل  امروز بازار سرمایه است حال آن که ذات شرکت‌های بورسی، مشکل خاصی ندارد و از بنیاد خوب و سود قابل قبول در دوران تحریم برخورد است.  

   

‌ ‌ ‌  هجرت نقدینگی از بورس به بانک و رمزارز

یک کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ما می‌گوید: طویل تر شدن صف فروش، خروج نقدینگی به مقصد دیگر بازارها مشکل عمده بازار سرمایه است. وقتی مسیر این خروج را رصد می‌ کنیم مقصد یا بانک‌ها هستند یا صندوق‌هایی با درآمد ثابت. به تعبیری مردم امروز به دنبال افتتاح سپرده‌هایی با سود ۱۸ تا ۲۲ درصد هستند. ضمن اینکه افزایش نرخ بهره در اقتصاد، در پیش گرفتن سیاست انقباضی از سوی بانک مرکزی و محدودیت سهامداران عمده در دسترسی به نقدینگی و تبدیل این سهامداران به فروشنده هم در رقم خوردن این وضعیت اسفبار برای بازار سرمایه نقش داشته است.

به باور همایون دارابی عواملی همچون ابهامات سیاسی و وضعیت مبهم بودجه ۱۴۰۰، خروج نقدینگی به بازار رمزارزها، قیمت گذاری دستوری در برخی گروه‌ها از قبیل خودرویی‌ها و مواد غذایی که این نوع قیمت گذاری، عملا سود را به جیب دلال سرازیر کرده هم در نامطلوب شدن وضعیت بازار تاثیر داشته است. 

به گفته وی پس از چند ماه حمایت بازارگردان‌ها از بازار، صف‌های فروش زیاد شده و هنوز این صف‌ها جمع نشده لذا دیگر سهامداران هم به فروش، ترغیب می‌شوند و اگر تعادل به سیاست‌های کلان بازنگردد نه تنها بازار سهام بلکه دیگر بازارها و بخش‌های تولیدی وارد رکود می‌شوند.

‌ ‌ ‌ ‌  خطر سهام عدالت همچنان در کمین بورس

علی جعفری هم به خبرنگار ما می‌گوید: امروز و در شرایط تحریم هم شرکت‌های بورس به طور ذاتی، مشکلی در سوددهی ندارند اما علیرغم داشتن بنیاد خوب، به شکلی تعجب برانگیز و عمدتا به دلیل مسائل سیاسی، دچار افت ارزش شده‌اند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه رشد بی سابقه بازار در سال گذشته و ۵/۴ ماه ابتدایی امسال، حباب قیمتی در بازار ایجاد کرده بود اما پس از دوران اصلاح شاخص، افت همچنان ادامه دارد و متاسفانه بر اساس رفتارشناسی بازار، شاهد خروج نقدینگی از بورس و ولع زیاد مردم برای ورود به بازاری نظیر مسکن و املاک هستیم. 

جعفری با اشاره به تاثیر زیاد سهام عدالت در به هم ریختن بازار سرمایه می‌گوید: همچنان شرکت‌های استانی چشم به راه درج نمادشان در بورس هستند و این یعنی ۵۰ میلیون سهامدار منتظر نقد کردن دارایی شان هستند پس بازار سرمایه باز هم با تهدید مواجه است.

وی اضافه می‌کند: باید پذیرفت که برخی سیاست‌ها از قبیل تغییر دامنه نوسان در بورس از منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد فقط یکی دو روز شاخص بازار را مثبت کرد و استعفای رئیس سازمان بورس، نوسان گیری روزانه، تغییر ضریب اعتبار سهام و دیگر سیاست‌ها هم  تاکنون نتوانسته است بازار را از این وضعیت خارج کند.

این تحلیل گر بازار سهام با تأکید بر اینکه پکیجی از دلایل، بورس را زمین گیر کرده، ادامه می‌دهد: در این میان خبر خوب این که شرکت‌های بورسی به خوبی در حال فعالیت هستند و اقتصادشان از رونق برخوردار است که این یعنی اگر گشایش‌هایی در  اقتصاد و از جمله برجام رخ دهد، بورس هم به رونق باز خواهد گشت. ضمن اینکه امروز بسیاری در حال خرید سهام هستند چرا که قیمت‌ها به کف رسیده است.

‌ ‌ ‌ ‌  مدیریت دیمی؛ بلای جان بورس

یک کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما آشفتگی و ضعف مدیریت اقتصادی مسوولان را مشکل عمده بورس می‌داند و بر این عقیده است که مدیریت علمی‌جای خود را به مدیریت "دیمی" داده است!

علی حیدری عدم به روزرسانی نرم افزار خرید و فروش در بورس و استفاده از اصطلاحات دهه ۱۳۴۰ خورشیدی به جای تغییر در قانون اساسی در جهت رشد اقتصادی و کاهش فاصله کشور با توسعه را به عنوان عوامل دیگر به هم ریختگی بازار سهام مطرح می‌کند.

او ادامه می‌دهد: نمایندگان مجلس هم که به دنبال تحقیق و تفحص از بورس هستند بهتر است به جای سهم خواهی فردی، استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند تا بدین وسیله مدیریت صحیح پول در بازارهای مختلف، مدیریت تورم، انضباط مالی و جلوگیری از نوسانات و هیجانات شدید در بازارهای مختلف از جمله بورس محقق شود. ضمن اینکه دولت‌ها هم باید سیاست‌های تجاری و اقتصادی خود را همسو با بانک مرکزی تنظیم کنند و مجموعه حاکمیت نیز طرحی درخشان در مورد اقتصاد کلان ارائه کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عارفی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    حضور کارشناسان مختلف باعث آشنایی بیشتر مردم با بورس و قوانین حاکم بر آن می‌شود و اینگونه مقالات بسیار سودمند است .ممنون