با گذشت ده روز از حادثه آتش سوزی در اسلام قلعه افغانستان، هنوز گزارش رسمی و شفاف در باره میزان خسارت این حادثه و همچنین وضعیت فعالیت مرز دوغارون ارائه نشده است.

برآورد خسارت آتش سوزی اسلام قلعه منتظر گزارش رسمی/ابهام برای تردد در دوغارون

به گزارش قدس آنلاین، ظهر شنبه ۲۵ بهمن ماه سال جاری با مشاهده دود عظیم  در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان خبر انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان واقع در جوار گذرگاه مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی به سرعت در صدر اخبار قرار گرفت.

در پی این حادثه تاسیسات گمرکی در مرز دوغارون ایران نیز به سرعت تعطیل  و خروج همه کامیون ها و خودروهای باربری موجود در این منطقه انجام شد و مسوولان عالی‌رتبه ایران و استان خراسان رضوی به محض اطلاع و از همان لحظات ابتدایی حادثه اقدامات پیشگیرانه و تدابیر لازم برای کنترل و امدادرسانی به این حادثه مهیب را آغاز کردند.

اکنون ده روز پس از این حادثه، تردد و حمل بار در این پایانه مرزی همچنان با اما و اگرهایی مواجه است و از طرفی کامیون دارانی که در این ماجرا دچار خسارت شده اند  گلایه هایی مبنی بر عدم رسیدگی به وضعیت آنها از سوی مسئولان مطرح کرده اند.  

*گزارش رسمی

ناظر گمرکات خراسان رضوی  درباره آخرین گزارش از این ماجرا و وضعیت مرز دوغارون اظهار کرد: تاکنون هیچ گونه گزارش رسمی درباره میزان خسارت حادثه گمرک اسلام قلعه از سوی کشور افغانستان اعلام نشده است.

امید جهانخواه  در ادامه به قدس آنلاین   افزود: درباره خسارتی که برای کامیون های حمل بار در این ماجرا رخ داده است باید  سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که  متولی حمل و نقل شرکت های باربری می باشند اعلام نظر کنند از طرفی وزارت امورخارجه ایران  باید در باره کامیون هایی که دچار حریق شده اند و یا رانندگان ایرانی که دچار آتش سوزی در سطوح مختلف و حتی منجر به مرگ شده باشند از کشور افغانستان بخواهد که به صورت رسمی به آنها اطلاع دهند تا وزارت امورخارجه نیز به مراجع مرتبط  در این موضوع اطلاع رسانی کند.

وی افزود: از طرفی کالاهایی که در این آتش سوزی دچار حریق شده اند مربوط به تجار افغانی بوده اند که به دلیل داشتن بیمه ، مشکلی در این زمینه وجود ندارد و شرکت های بیمه ملزم به پرداخت خسارت آنها هستند و اگر تجار ایرانی نیز در این حادثه دچار خسارت شده باشند باید پیگیری خود را از وزارت امورخارجه انجام دهند تا از دولت افغانستان پیگیری های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

* تاسیسات گمرکی دوغارون

وی با اشاره به اینکه این حادثه هیچ گونه خسارتی به تاسیسات گمرکی دوغارون وارد نکرده است، بیان داشت: تردد در این پایانه گمرکی به صورت عادی در حال انجام است و هیچ گونه مشکلی در این باره وجود ندارد . به طوری که از روز چهارشنبه هفته گذشته با پذیرش کالاهای فساد پذیر نظیر میوه و تره بار تردد  در این مرز گمرکی مجددا شروع شد و در حال حاضر نیز پذیرش همه کالاها به جز کامیون های سوخت در حال انجام است   و هیچ گونه گزارشی مبنی بر جلوگیری از ورود کامیون های باری ارائه نشده است.

جهانخواه افزود:  مساله ای که در حال حاضر وجود دارد این است که رانندگان ایرانی و برخی رانندگان افغانی به دلیل ترس از نبود امنیت لازم در فاصله بین گمرک اسلام قلعه و هرات برای کامیون ها و بارهای حامل انها   تمایلی به تردد و حمل بار ندارند که ما نیز در این باره پیشنهادات لازم را به وزارت امورخارجه ارائه کرده ایم که یکی از این پیشنهادات این بوده است که این کامیون ها توسط کشور افغانستان در این فاصله اسکورت شوند تا دغدغه رانندگان در این زمینه تا زمان رسیدن به شرایط عادی کاهش پیدا کند .

*نبود شرایط عادی در دوغارون

 اما اظهارات مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری به نوعی نقض کننده سخنان ناظر گمرکات خراسان رضوی در باره این ماجرا است زیرا وی در مصاحبه ای عنوان کرده است که هنوز شرایط عادی در مرز دوغارون نداریم و طرف مقابل هم زمان بازگشایی آن را اعلام نکرده است.

 جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت و میزان تخمین خسارات وارده به خودروهای متوقف شده در پایانه مرزی دوغارون میان ایران و افغانستان اظهار داشته است: ما به طرف افغانستانی میزان خسارات و نحوه پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه را قرار است از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام کنیم.

وی ادامه داده است: به دلیل شیوع کرونا امکان تردد مقامات ایرانی به افغانستان از سوی مقامات این کشور، فراهم نشده است به همین دلیل دغدغه‌هایی که ما در ایران داریم از جمله میزان خسارات وارده به کامیون‌های ایرانی، تأمین خسارت و بیمه آنها و بسیاری موارد دیگر را به افغانستانی‌ها اعلام کرده‌ایم.

* افغانستانی‌ها اجازه تردد نمی‌دهند

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزوده است: بررسی و برآورد خسارت ها مستلزم تردد به آن سوی مرز است چون بسیاری از رانندگانی که ناوگان آنها دچار آتش سوزی و تخریب شده، باید بتوانند به خاک افغانستان وارد شوند تا حجم خسارات را برآورد کنند اما الان افغانستانی‌ها اجازه تردد نمی‌دهند و لذا نمی‌توانیم درباره حجم خسارات اظهار نظر قطعی کنیم.

*آمار متناقض

وی تصریح کرد: آماری که طرف افغانستانی از میزان خسارات وارده می‌دهد، از سوی خودشان است و با طرف ایرانی هماهنگ نشده؛ ضمن اینکه آمارشان متناقض است؛ یک آماری را اتاق بازرگانی می‌دهد که با آمار سندیکای حمل و نقل افغانستان و آمار مراکز دولتی تفاوت فاحش دارد و بعضاً متناقض است.

هدایتی یادآور شد: نهایتاً قرار شد وزارت امور خارجه کشورمان این موضوعات را از طرف مقابل پیگیری کند تا این ابهامات هر چه سریع‌تر روشن شود.

وی افزود: قرار است افغانستان به ما زمان بازگشایی مرز دوغارون را اعلام کند ولی محدودیت زمانی را نگفته‌اند. در حال حاضر در منطقه اسلام قلعه، حجم انبوهی از کامیون‌های سوخته وجود دارد که باید پاکسازی شود.

هدایتی تأکید کرد: در حال حاضر تردد به افغانستان از طریق مرزهای میلَک و ماهیرود انجام می‌شود و صاحبان کالا و تجار می‌توانند از این دو مرز عبور و مرور کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره اینکه آیا افغانستان با بازگشایی مرز دوغارون برای تردد کالاهای فسادپذیر موافقت کرده؟ گفت: خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در شرایط خاصی برخی محموله‌های فسادپذیر و سوختی از دوغارون تردد داشته باشد اما سندیکای حمل و نقل افغانستان و مالباختگان و صاحبان کامیون‌های آتش گرفته در این مرز اعتراض و اعلام کردند تا زمانی که دولت افغانستان خسارات این افراد را تعیین تکلیف نکند، اجازه نمی‌دهند تا مرز دوغارون دوباره فعال شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.