وزیر دفاع ارمنستان ازاستقرار بیشتر نیروهای روس نزدیک با مرز با جمهوری آذربایجان و افتتاح دومین پایگاه نظامی روسیه در این کشور استقبال کرد.

ارمنستان: از گسترش پایگاه‌های نظامی روسیه در خاک خود استقبال می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، وزیر دفاع این کشورارمنستان دوشنبه گفت که از گسترش پایگاه نظامی روسیه در خاک خود و استقرار بیشتر نیروهای روس نزدیک با مرز با جمهوری آذربایجان استقبال می کند.

به نوشته خبرگزاری«رویترز» «واگارشاک هاروطویان» وزیر دفاع ارمنستان در مصاحبه‌ای به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: «مسئله گسترش و تقویت پایگاه نظامی روسیه در خاک ارمنستان همیشه در دستور کار بوده  و ارمنستان همیشه به این موضوع علاقه مند بوده است.»

وزیر دفاع ارمنستان درمورد اینکه آیا برنامه های مشخصی برای این توسعه بالقوه وجود دارد یا خیر، اظهار نظری نکرد. هاروطونیان گفت که وی نیازی به افتتاح  رسمی پایگاه نظامی دوم روسیه نمی‌بیند، اما افزود که دو کشور در حال بررسی استقرار یک واحد نظامی در شرق ارمنستان، نزدیک مرز با جمهوری آذربایجان هستند. وی هدف از اقدام بالقوه و یا مکان دقیق آن را فاش نکرد. وزارت دفاع روسیه  تاکنون واکنشی به این مسئله نشان نداده است.

نیروهای صلح‌بان روسی هم اینک در ارمنستان و تحت پیمان دفاعی رسمی با این کشور مستقر هستند. روسیه دارای یک پایگاه نظامی در شهر «گیموری» نزدیک مرز ارمنستان با ترکیه با حدود 3000 نیروی نظامی است . روسیه  ماه نوامبر اعلام کرد که حدود 2000 نیرو را به عنوان بخشی از ماموریت حفظ صلح در این کشور مستقر می‌کند

این در حالی است که سیاستمداران مخالف دولت ارمنستان خواستار ایجاد پایگاه دوم روسیه در منطقه «سیونیک جنوبی» هستند. مخالفان ارمنستان که خواستار استعفای «نیکل پاشینیان»  نخست وزیر این کشور به دلیل شکست در نبرد با جمهوری آذربایجان هستند، قصد دارند تظاهراتی دیگری را علیه وی در هفته جاری برپا کنند.

«ایشخان ساغاتلیان»، هماهنگ کننده جنبش نجات میهن گفت که  راهپیمایی‌ در ایروان به صورت روزانه برگزار خواهد شد و از پاشینیان خواسته خواهد شد که استعفا دهد.بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی که با توافق سه جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ کوهستانی تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کند. مخالفان پاشینیان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ متهم کرده و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.