مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و آمریکا، از تحولات و اخبار جدید برجامی در روزهای آینده گفت.

بورل از تحولات برجامی در روزهای آینده خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، جوسپ بورل در نشستی با خبرنگاران گفت:‌برجام باید به طور کامل، هم به لحاظ تعهدات اتمی و هم لغو تحریم‌ها اجرا شود. این شیوه به گفته او تنها راه به سمت جلو است که به نفع امنیت بین‌المللی و منطقه ای خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که تماس‌های دیپلماتیک فشرده در روزهای جاری از جمله با آمریکا در جریان بود و «من به عنوان هماهنگ کننده برجام وظیفه دارم تا فضایی را برای دیپلماسی و پیدا کردن راه حل ایجاد کنم.»

بورل با بیان اینکه کارها در زمینه بازگشت برجام به مسیر قبل، در جریان است افزود: من وزرا را در جریان گذاشتم و امیدوارم در روزهای آینده اخبار جدیدی در راه باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سووالی درباره تدابیر جبرانی ایران در برجام و اینکه اگر آمریکا به این توافق بازنگردد هم گفت: همانطور که پیشتر عرض کردم ما قویا نسبت به تمایل ایران برای تعلیق اجرای پروتکل الحاقی نگرانیم. ایران از فردا این تصمیم را اجرا می‌کند. اما خبر خوب این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به یک تفاهم موقت فنی با ایران رسیدند و بر اساس ارزیابی آژانس، این تفاهم اجازه می دهد که در ماه‌های اینده نظارت و راستی آزمایی [از فعالیت‌های اتمی ایران] در سطح کافی ادامه یابد.

بورل بیان داشت که تفاهم بدست آمده، دریچه فرصت را باز می‌کند «تا به اصطلاح برجام را احیا کنیم و به دیپلماسی شانس دوباره‌ای بدهیم». وی خاطر نشان کرد که از این فرصت می‌توان برای تشکیل جلسه برجامی و رایزنی درباره بازگشت آمریکا به این توافق استفاده کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه با بیان این ادعا که بازگشت به برجام سخت‌تر از بازگشت به پیمان تغییرات اقلیمی است افزود: بازگشت به پیمان تغییرات اقلیمی جنجال برانگیز نیست اما بازگشت به برجام بحث برانگیز است چون تمام طرف‌ها باید توافق کنند.

او با این حال عنوان کرد که نسبت به بازگشت برجام به مسیر اصلی، «خوش‌بین» است و تمام انرژی‌اش را در این زمینه به کار بسته است. بورل از اراده جمعی برای ازسرگیری برجام گفت و افزود: همه از اهمیت موضوع مطلع هستند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، ایران هم به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.