شاخص بورس امروز با افت ۸ هزار واحدی روبرو شد. مهم‌ترین مشکل بورس نبود نقدینگی و پول در بازار است. این دامنه نامتقارن هم به این وضعیت دامن زده و حالا سه روز است که بازار قفل شده است.

بازار سرمایه قفل شد/ بورس تحت تاثیر سه اتفاق مهم

به گزارش قدس آنلاین شاخص کل بورس تهران امروز در ابتدای ساعات معاملاتی رو به کاهش بود و در پایان معاملات با افت ۸ هزار و ۱۱۳ واحد به رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۰۷۵ واحد به رقم ۴۳۶ هزار و ۹۶ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران نیز به بیش از ۴ میلیون و ۸۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، تامین سرمایه امید و بیمه پارسیان با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

بازار سرمایه قفل شد/ بورس تحت تاثیر سه اتفاق مهم

️جریان فروش در بازار سهام شکل تجمعی به خود گرفته و هر سهامداری که در یک روز موفق به فروش سهام خود نمی‌شود مجددا در روز بعد به صف فروش اضافه می‌شود.

محمد خبری زاده، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: مهم‌ترین مشکل بورس نبود نقدینگی و پول در بازار است. این دامنه نامتقارن هم به این وضعیت دامن زده و الان سه روز است که بازار قفل شده است. 

وی در رابطه با تاثیر توافق ایران و آژانس بر بازار سرمایه گفت: بازار آنقدر مشکلات داخلی دارد که دیگر خیلی ریسک سیاسی داخلی موثر نیست. اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم بزرگترین معضلات بازار در وهله اول نبود پول و بی‌اعتمادی است. بخش دوم سیاست‌های خارجه و توافقات و بخش آخر هم اتفاقات سیاسی داخلی است. گرچه فکر میکنم این اتفاقات داخلی نیز با دخالت مقام معظم رهبری به زودی حل شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که تداوم تغییر دامنه نوسان، بازار را در همین روند نگه می‌دارد، گفت: شاید مسئولان بورس می‌خواستند بازار را در همین شرایط نگه دارند که بازار فقط روزی یک درصد افت کند، تا که در پایان سال اتفاقات دیگری بیفتد. چون با این تغییر دامنه نوسان اتفاق خوبی برای بازار نیفتاده است و بدتر به صف‌های فروش دامن زده است.

وی افزود: تنها خوبی که این محدوده نوسان داشته این است که به جای این که بازار ۵ درصد منفی بخورد یک تا یک و نیم درصد منفی میخورد. 

خبری زاده در توصیه به سیاست‌گذاران بورسی گفت: مسئولان بورس می‌توانند از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنند و احتیاجی نیست چرخ را از اول اختراع کنیم. یک اصل در بازار سرمایه وجود دارد به اسم اصل نقدشوندگی. این اصل نخست بازار است. در شرایط کنونی با دامنه نامتقارن این اصل کلا نابود شده است.

وی افزود:لازم به توضیح است اگر منابع کافی برای اجرای دامنه نامتقارن وجود داشت سیاست خوبی بود. ولی با توجه به نبود منابع کافی ، امیدوارم به زودی دامنه نامتقارن را بردارند. به گفته وی اگر اصرار به تداوم نگهداری دامنه نوسان نامتقارن وجود دارد باید منابع برای حمایت از بازار فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.