رییس اداره بهزیستی کاشمر گفت: فعالیتها و اقدامات تخصصی اورژانس اجتماعی در این شهرستان جنوب غربی خراسان رضوی ظرف ۹ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر شده است.

فعالیت اورژانس اجتماعی در کاشمر افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، اعظم حسن‌زاده افزود: ۳۶۰ مورد اقدام فوری و موثر ظرف این مدت توسط متخصصان و کارشناسان اورژانس اجتماعی کاشمر انجام شده است.  

وی ادامه داد: موضوع اصلی خدمات اورژانس اجتماعی به شهروندان، رسیدگی به آسیبهای اجتماعی و اقدام به مداخله پیشگیرانه یا تلاش تخصصی برای مهار موارد و رخدادهایی همچون اقدام به خودکشی، کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزادی و دختران و زنان در معرض آسیب است.

رییس اداره بهزیستی کاشمر گفت: ظرف چهار ماه نخست شیوع کرونا نیز شمار تماس‌های شهروندان با اورژانس اجتماعی و موارد نیازمند مداخلات تخصصی این واحد چند برابر نسبت به پیش از آن افزایش یافته بود.  

وی افزود: این موارد از اواخر مرداد تا پایان آبان ماه امسال کاهش یافت ولی دوباره از ابتدای آذر ماه گذشته تماس شهروندان کاشمر با اورژانس اجتماعی و همچنین رخدادهای محتاج به دخالت فوری متخصصان این واحد نسبت به ماههای پیش و حتی  مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

حسن‌زاده ادامه داد: افزایش تعداد فرزندان طلاق یا فرزندان والدین معتاد برای مراقبت و ورود به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی از دیگر رخدادهای اجتماعی آسیب‌زای اخیر و قابل توجه در شهرستان کاشمر است.

وی گفت: مصرف مواد افیونی به ویژه مواد مخدر صنعتی توسط والدین این کودکان، موضوع ثابت در پرونده‌های همه آنها است.  

رییس اداره بهزیستی کاشمر افزود: پیش از این در مواردی که نگهداری این گروه از کودکان و نوجوانان توسط والدینشان ممکن نبود همیشه فردی از اعضای سببی یا نسبی وجود داشت که متقاضی و خواستار نگهداری آنها بود تا این کودکان و نوجوانان وارد مراکز بهزیستی نشوند و در محیط خانواده باقی بمانند اما این روزها چنین اقدامی متوقف شده و دیگر وجود ندارد لذا همه این گروه از کودکان به اجبار روانه مراکز نگهداری دولتی می‌شوند.  

وی این رخداد منفی اجتماعی را یک آسیب چندعلتی در جامعه توصیف و بیان کرد: پس از اعتیاد والدین یا ناآشنایی آنها با مهارتهای رفتاری،  کاهش قابل توجه ارتباط عاطفی خانوادگی اعضا و مسوولیت‌پذیری آنها نسبت به خانواده به شکلی بارز در حال رواج بوده و قابل مشاهده است.  

حسن‌زاده ادامه داد: بر این اساس گذشته از مشکلات اقتصادی که اغلب با حمایت بهزیستی قابل حل است،  در بسیاری از مواردی که کودکان نیازمند نگهداری توسط دیگر اعضای خانواده هستند حتی برای مدتی محدود هم از سوی هر دو طرف خانواده مادری و پدری پذیرفته نمی‌شوند و بدین ترتیب افراد تمایلی به نگهداری نوه‌ها یا فرزندان خویشاوندان خود ندارند.  

وی گفت: این رخداد اجتماعی نه تنها از هم پاشیدگی روابط خانوادگی و رها شدگی فرد دچار مشکل از سوی خانواده را در پی دارد بلکه عاملی به شدت موثر در کوتاه نمودن سریع ریشه‌های خانوادگی برای افراد است.  

بیش از چهار هزار خانوار هم اینک زیرپوشش خدمات بهزیستی کاشمر هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.