حرم مطهر امام رضا(ع) یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی، مقدس و بااهمیت در بین مسلمانان است، بنایی که با برخورداری از متنوع‌ترین ویژگی‌ها و عناصر معماری ایرانی-اسلامی هر ساله پذیرای میلیون‌ها زائر و گردشگر است و تا به امروز بارها مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است.

کارمان را از «فلکه حضرت» شروع کردیم

به مناسبت پنجم اسفندماه، روز مهندس در گفت‌وگو با مهندس «محمدکاظم ملازم‌الحسینی» رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی به بررسی اجمالی فعالیت‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف پرداختیم.

سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر چطور تشکیل شد؟

این سازمان در ابتدا به عنوان «طرح فلکه حضرت» نام‌گذاری شده بود. بعدها به سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) تغییر نام پیدا کرد. براساس ساختار جدید ابلاغی آستان قدس رضوی در سال جاری هم این سازمان، به سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر تغییر نام پیدا کرده و به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت محترم عالی حرم مطهر چیدمان شده است.

چه مأموریت‌هایی بر زمین مانده بود که ایجاب می‌کرد تا این سازمان پس از انجام مأموریت‌های اولیه، همچنان باقی باشد؟

طبیعتاً تا نوسازی و توسعه حرم مطهر موضوعیت دارد، مأموریت‌های این سازمان هم برقرار است. بر اساس سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و مأموریت‌های اولویت‌بندی شده ابلاغی اهم مأموریت‌های این سازمان عبارت‌اند از:

-نوسازی و توسعه حرم مطهر با حفظ و صیانت از اصالت و هویت تاریخی، هنری، معنوی و شکوه تمدن حرم مطهر رضوی و همچنین توجه ویژه بر دستاوردهای علمی و بهره‌گیری از استادان برجسته و صاحبنظران و هنرمندان خبره.

-ساماندهی کاربری‌های موجود در حرم با اولویت‌بندی زیارتی و خدمات زائر و انتقال تدریجی کاربری‌های غیرزیارتی به خارج از حرم مطهر.

-و در نهایت فراهم کردن امکان انجام زیارتی مطلوب برای زائران و مجاوران به عنوان یکی از اهداف کلان آستان قدس رضوی.

اما از این‌ها گذشته مهندسان این سازمان فرصت خدمتگزاری خود را نعمتی گرانقدر و توفیقی گرانبها و ارزنده می‎دانند که به خدمتگزاران و ارادتمندان آن حضرت عطا شده است.  

در راستای این خدمتگزاری، سازمان فنی و نگهداری حرم متولی انجام چه فعالیت‌هایی در حرم مطهر رضوی است؟

سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در راستای انجام رسالت و مأموریت‌های خود، در ادامه توسعه و ارتقای فضاهای زیارتی در سال‌های اخیر اقدام‌هایی نظیر ساخت و تکمیل پروژه‌های ساختمان شجره، رواق حضرت زهرا(س)، توسعه موتورخانه‌ها، ساختمان‌های اداری و خدماتی دوربرگردان طبرسی و دوربرگردان شیرازی، موزه جامع رضوی، تکمیل و تحویل نمای گلدسته‌های صحن جامع رضوی و توسعه مخازن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، توسعه پروژه سامانه نظارت تصویری، توسعه رواق زیرسطحی بست شیخ بهایی، مقاوم‌سازی صحن قدس و توسعه رواق زیر صحن آزادی و همچنین تکمیل آرایه‌های هنری رواق‌ها و سایر فضاهای زیارتی را در دستور کار خود قرار داده است.

در زمینه فعالیت‌های خدماتی نیز می‌توان به ساخت چند چایخانه، توسعه انبارها، توسعه فضای سبز، استقرار سایبان‌های متحرک، ساخت و اصلاح بیش از 85 رمپ، نصب 22 دستگاه آسانسور و نصب و راه‌اندازی

20 دستگاه پله برقی در مسیرهای پر رفت و آمد برای  سهولت دسترسی و تردد و... اشاره کرد. در راستای ارتقای سطح ایمنی نیز این سازمان اقدام‌هایی برای تجهیز، آماده‌سازی و استقرار ایستگاه آتش‎نشانی در محدوده باغ رضوان، ارتقای سیستم‎های اعلام و اطفای حریق در حرم مطهر امام هشتم(ع)، نصب شیر اتومات قطع گاز و... انجام داده است.

در روزهای کرونایی در حرم مطهر چه می‌کردید؟

این سازمان در یک سال گذشته با دستور تولیت محترم و با هدف بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده ناشی از محدودیت‎های تشرف به حرم مطهر بر اثر شیوع ویروس کرونا اقدام‌های درخوری به ویژه در هسته مرکزی حرم مطهرامام رضا(ع)  که در روزهای معمول سال به دلیل حجم بالای تشرف و ازدحام جمعیت زائران، امکان انجام فعالیت ساختمانی در آن میسر نیست در دستور کار قرار داده است که در این خصوص می‎توان به اصلاح، تعمیر، ترمیم و محافظت از آرایه‌های هنری و معماری و تزئینات سنتی، رنگ‌آمیزی و مرمت درهای طلا و چوبی در محدوده روضه منوره و رواق‎های مجاور آن  به عنوان برجسته‌ترین آن‌ها اشاره کرد.به تناسب افزایش زیربنا و توسعه فضای حرم مطهر تأسیسات مورد نیاز هم  احتیاج به توسعه و نوسازی داشتند که این توسعه (در زمینه تأسیسات حرم مطهر) در فناوری و تعداد تجهیزات، نیازمند مدیریت هوشمند نگهداری و تعمیرات با استفاده از روش‌ها و استانداردهای به‌روز است. در این خصوص با نگرش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) برای حصول حداکثر بهره‌وری با حداقل هزینه برای مجموعه تأسیسات که بیش از 20 هزار تجهیز از قبیل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات برقی، الکترونیکی و کنترلی، سیستم‌های صوتی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، خطوط انتقال آب، گاز، برق و فاضلاب، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق پیاده‌سازی شده است. سامانه پیشرفته مدیریت هوشمند ساختمان(BMS) هم راه‌اندازی شده است که به وسیله آن پایش وضعیت تجهیزات و مصارف انرژی برای حصول حداکثر بازدهی(راندمان)، انجام تنظیمات بهینه و ارتقای سطح کیفی آسایش زائران و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت نگهداری و تعمیرات سیستم مدیریت ساختمان (BMS) به انجام خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.