حسین مرتضی گفت: انیس نقاش پدرخوانده محور مقاومت و حلقه وصل بین این محور و جمهوری اسلامی ایران بود؛ تا حدی که به فرزند انقلاب اسلامی، محبان امام خمینی(ره) و نماد محور مقاومت تبدیل شد.

انیس نقاش به فرزند انقلاب اسلامی و نماد محور مقاومت تبدیل شده بود

قدس آنلاین: انیس نقاش مبارز لبنانی محور مقاومت سال ۱۹۵۱ در بیروت متولد شد و پس از طی دوران کودکی و نوجوانی، سال ۱۹۶۸ در اوایل دوره جوانی خود به جنبش فتح فلسطین پیوست و مسئولیت های متعددی را آنجا برعهده گرفت. در همین حین به گروه های دانشجویی و سازمانی لبنانی پیوست و رهبری فعالیت های مبارزاتی مسالمت آمیز دانشجویی و تشویق دانشجویان به فعایت ها در حوزه مسائل مهم دنیای اسلام و عرب را برعهده گرفت. سال ۱۹۷۵ به منظور جلب توجه جهانی به مسئله فلسطین در عملیات حمله به سازمان اوپک در وین مشارکت داشت که طی آن ۶۰ نفر اسیر شدند.  کارلوس شِریک ونزوئلائی از همکاران انیس نقاش در این عملیات می گوید: انیس نقاش از جمله مبارزان سیاسی و نظامی است که مانند ندارد؛ او یک قهرمان واقعی است.

نقاش برخی مسئولیت های امنیتی در سرزمین های اشغالی فلسطین، لبنان و اروپا را برعهده گرفت و هماهنگی میان رهبران انقلاب فلسطین با رهبران انقلاب اسلامی در ایران را انجام داد. او اولین کسی بود که پس از اشغال سرزمین های لبنانی توسط اسرائیل در سال ۱۹۷۸ تشکیلات مقاومت را در جنوب لبنان راه اندازی کرد و سال ۱۹۸۰ نیز در صدد ترور شاپور بختیار نخست وزیر شاه فراری ایران در فرانسه برآمد که عملیات او ناکام بود و توسط پلیس فرانسه بازداشت و به حبس ابد محکوم شد، اما پس از ۱۰ سال با میانجیگری برخی از کشورها و عفو ریاست جمهوری فرانسه، از زندان آزاد شد. انیس نقاش روز دوشنبه براثر ابتلا به ویروس کرونا، در سن ۷۰ سالگی در بیمارستانی در دمشق به دیدار حق شتافت.

"حسین مرتضی" تحلیلگر ارشد نزدیک به انیس نقاش در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی انیس نقاش در لبنان گفت: ما نمی‌توانیم مبارزات، فعالیت ها و خدمات این نظریه پرداز بزرگ مقاومت را در چند جمله و پارگراف خلاصه کنیم. او از آغاز جوانی در کنار ملت فلسطین بوده و نقش بزرگی را در سازماندهی و تشکیل محور مقاومت علیه دشمن صهیونیستی در لبنان ایفا کرده است.

حسین مرتضی افزود: انیس نقاش جزء اولین نفراتی بود که مقاومت تشکیلاتی را پایه ریزی کرد و در بسیاری از عملیات‌های مهم امنیتی و نظامی مشارکت مستقیم داشت. بسیاری از فرماندهان مقاومت زیر نظر او پرورش یافتند و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقش مقاومتی او بسیار پررنگ شد و هماهنگی‌های لازم بین مقاومت و جمهوری اسلامی را انجام داد.

این تحلیلگر لبنانی در مورد فعالیت های نقاش علیه رژیم صهیونیستی در فلسطین تصریح کرد: از همان آغاز دوران جوانی، دغدغه و هم و غم انیس نقاش مسئله فلسطین بود و از همین روی هم در بسیاری از دوره‌های آموزشی برای مقابله با دشمن مشارکت داشت و هم جوانان بسیاری را در این زمینه آموزش و پرورش داد. او از رفیقان همراه حاج عماد مغنیه بود و روابط بسیار عمیقی با هم داشتند و عملیات های بسیاری را با یکدیگر طراحی کردند. انیس از مهمترین تئوریسن ها و مبارزان عرصه حمایت از مسئله فلسطین و بقای آن تا به امروز به شمار می‌رود و تا آخرین لحظه زندگی خود از جهاد و مبارزه باز نایستاد.

وی در ارتباط با روابط این مبارز بی نظیر تاریخ مقاومت با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: او از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی روابط خود با جمهوری اسلامی را آغاز کرد و نقش بسزایی را در ارتباط بین تهران و مقاومت ایفا کرد؛ انیس درواقع پدرخوانده و حلقه وصل این عرصه محسوب می شود؛ تا حدی که به فرزند انقلاب اسلامی و محبان امام خمینی(ره) و نماد محور مقاومت تبدیل شد.

تحلیلگر لبنانی در ادامه به بیان نقش رسانه ای انیس نقاش در حمایت مقاومت پرداخت و گفت: او حتی در این زمینه نیز نقش مهم و برجسته ای را ایفا کرد و مکتب تحلیلی ویژه ای را در دفاع از منطق و ایده مقاومت بنیان نهاد. انیس در بسیاری از مناسبت ها و رویدادهای سیاسی و میدانی توانست با اتکا بر تفکر و متد خود تصویری واقعی را از آن رویداد به جهان ارائه کند و مدافع واقعیت باشد.

حسین مرتضی در پایان گفت: هیچکس انکار نمی کند که فقدان این مبارز بزرگ خلأیی را در محور مقاومت ایجاد خواهد کرد، اما امت اسلامی و محور مقاومت همواره از رهبران خود نیرو گرفته و من معتقدم انیس نقاش مکتبی را از خود بر جای گذاشته است که انگیزه و محرک محور مقاومت و امت اسلامی و تداوم راهی است که او زندگی خود را صرف آن کرد. فقدان او خسارت بزرگی است اما راه و اسلوب و مکتب او ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.