دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: آمریکایی‌ها با سرشکستگی از منطقه خارج خواهند شد، آنان باید در خصوص شهادت شهید حاج قاسم و ابومهدی المهندس پاسخگو باشند.

سرلشکر صفوی: آمریکایی ها با سرشکستگی از منطقه خارج خواهند شد

قدس آنلاین: سرلشکر پاسدار «سیدیحیی صفوی» روز سه‌شنبه در همایش مطالعات بین‌المللی حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس گفت: از رییس قوه قضاییه، و سایر مهمانان داخلی و خارجی و پژوهشگران که در این همایش حضور دارند تشکر می‌کنم. فلسفه برگزاری این همایش بین‌المللی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهندس المهدی و یارانشان، تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تجاوزکارانه رژیم بعث صدام حسین تکریتی علیه ملت بزرگ ایران است.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: همچنین زمینه‌سازی برای پیگیری مطالبات حقوقی و بین‌المللی ایران از حامیان و شریکشان بین‌المللی و منطقه‌ای رژیم بعث صدام در تجاوز نظامی به ایران که با کمک‌های سیاسی، حقوقی، مالی، اطلاعاتی و واگذاری مواد و تجهیزات و ساخت انواع سلاح‌های شیمیایی این رژیم را در ارتکاب رفتارهای جنایتکارانه نسبت به ملت و دولت ایران و حتی حضور ملت عراق در کشتار ۵۰۰۰ نفری مردم مظلوم حلبچه عراق تشدید کردند هم از دیگر اهداف این همایش است.

صفوی گفت: در این صحبت‌های کوتاه به سرفصل‌های مطالبات حقوقی و بین‌المللی ایران از حامیان رژیم بعثی صدام اشاره خواهم کرد. با آنکه ایران از سال ۱۹۴۵ میلادی عضو رسمی سازمان ملل بود شاهد رفتارهای دوگانه سازمان ملل و اعضای دائمی شورای امنیت در صدور قطعنامه‌های تجاوز نظامی عراق به ایران در مقایسه با تجاوز عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی بودیم که رفتاری مغایر با مسئولیت‌ها و منشور آن داشتند.  

وی عنوان کرد: پژوهشگران و مسولان بین المللی در این رفتارها که نقض کننده حقوق و قوانین کاری نکردند بلکه در مواردی برخی از اعضای شورای امنیت در رأس آنها ایالات متحده آمریکا در تشویق و حمایت و انواع پشتیبانی سیاسی اطلاعاتی و حتی نظامی در اواخر جنگ از سال ۶۵ به بعد عملاً وارد جنگ در خلیج فارس علیه ایران به نفع عراق شدند که نشان دهنده مواضع متخلفانه و خصمانه دولت‌های عضو شورای امنیت و نقض حقوق و قواعد بین‌المللی شناخته بود.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به حمایت‌های همه جانبه شورای همکاری خلیج‌فارس و برخی از دولت‌های عربی خاورمیانه و شمال آفریقا توضیح داد: از آغاز جنگ تحمیلی تا پایان جنگ، این کشورها از رژیم دیکتاتوری صدام حمایت کردند. ۸۵ میلیارد دلار وام و کمک های بلاعوض به صدام کردند که تبدیل به تجهیزات نظامی شد. موشک‌های دوربرد و هواپیماهای دورپرواز و حمله و تخریب ده‌ها شهرک مسکونی از جمله خرمشهر آبادان و کشتار چندین هزار شهروند ایرانی هم ریشه در همین حمایت‌ها داشت. این کمک‌ها موجب توسعه جنگ به شهرها به عنوان یک ابزار فشار سیاسی به دولت ایران بود. همچنین آسیب به ده‌ها کشتی حامل نفت ایران در جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس هم یکی دیگر از این حمایت‌ها است. یک نمونه از جنگ شهرها طی ۱۵ روز از ۱۹ دی ماه تا سوم بهمن ماه سال ۶۵ است که نیروی هوایی ارتش بعث عراق به ۴۱ شهر ایران ۲۹۹ بار حمله نظامی کرد.

صفوی خاطرنشان کرد: در این حمله‌ها حدود  ۲۰۰۰ نفر شهید و حدود ۷۶۵ نفر مجروح شدند. ۷۶۵۰ نفر هم از کودکان و زنان و مردان بی‌دفاع شهرهای سنندج، همدان، کرمانشاه، قم، بروجرد، خرم آباد، گیلانغرب، نهاوند و تهران مجروح یا شهید شدند. رفتار دولت‌های آمریکا و شوروی سابق و برخی از کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، آلمان، انگلیس و برخی دیگر از کشورها در واگذاری صدها تن مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌ها و واگذاری تجهیزات ساخت انواع سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی، خفه کننده، اعصاب، تاول زا و عوامل آلوده کننده مثل سیانور و سوم زیانبخش به محیط زیست در خاک عراق به صورت آشکار نشان داد که عراق تمامی موازین حقوق بین‌المللی به خصوص موارد متعددی از کنوانسیون بین المللی جنگ‌افزارهای شیمیایی سازمان ملل را نقد کرده‌اند و در آن مشارکت داشتند.

وی با اشاره به بمباران شیمیایی حلبچه و سردشت یادآور شد: همچنین حدود ۱۵۰۰ حمله شیمیایی عراق از سال ۶۰ سال‌های ۶۷ تا ۶۷ در جنگ تحمیلی نشاندهنده بخش دیگری از نادیده گرفتن حقوق بین‌المللی جنگ و نقض کنوانسیون‌های منع استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی سازمان ملل است. همچنین نقض حقوق قواعد حقوق بشردوستانه در رفتار رژیم بعث عراق با ۴۰ هزار اسیر ایرانی و هزار مجروح جنگی از جمله اعدام اسیران جنگی و قتل عمده مجروحان با زدن تیر خلاص یا زیر تانک گرفتن اجساد آنها و جلوگیری از بازدیدهای هیئت تحقیق و امور از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیته جهانی صلیب سرخ و عدم اجازه دسترسی لیست نام اسرای جنگی به این سازمان‌ها تا پایان جنگ نشانه رفتار غیر انسانی رژیم بعثی عراق بوده است. همچنین شهادت مقامات سیاسی ایران از جمله مهندس محمد جواد تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مورد مخالفت کشورهای آمریکایی اروپایی و اتحادیه عرب یا سازمان‌های بین‌المللی نشد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: در مقابل شیوه‌های برخورد با اسرای عراقی ناشی از اندیشه‌های انسانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و فرماندهان نظامی در صحنه جنگ و مسئولان اردوگاهی به گونه‌ای بود که ۲۵ هزار اسیر عراقی به صورت رسمی و کتبی درخواست پناهندگی کردندجنگ علیه صدام شرکت کردند و حتی شهید شدند.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقض و تخریب و آسیب به اموال فرهنگی ایرانیان توضیح داد: اگرچه دولت عراق عضو کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در رابطه با حمایت از اموال فرهنگی در مخاصمات مسلحانه بود. همچنین قواعد حمایت کننده از اموال فرهنگی به عنوان قواعد عرفی در حقوق بین‌المللی شناخته شده‌اند اما، رژیم بعث صدام همچون سایر رفتارهای متخلفانه که در خلال جنگ انجام داد در تخریب و ایراد خسارت به اموال فرهنگی آثار باستانی در چغازنبیل می‌توان مشاهده کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: مطالبه حقوقی و بین‌المللی از آمران و عاملان ترور شهید قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم داعشی از دولت و نیروهای نظامی تروریستی آمریکا و همکاری اطلاعاتی آنها در عراق صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش به شمار می‌آید.

سرلشکر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در حاشیه همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که صبح امروز سه‌شنبه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی پس از دو سال کار پژوهشی در رابطه با موضوع مطالبات حقوقی و بین‌المللی حامیان رژیم بعث عراق و صدام در تجاوز نظامی به ایران و جنگ هشت ساله برای اولین بار این همایش را برگزار کرده است، اظهار داشت: دبیرخانه این همایش در سال‌های آینده این همایش را ادامه خواهد داد.  

وی ادامه داد: هدف اصلی این همایش تبیین حقایق نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل توسط رژیم بعث عراق و حمایت سازمان‌های بین المللی در عدم جلوگیری از وقوع جنگ و عقب نشینی رژیم بعث عراق است.  

وی اضافه کرد: در این همایش به نقش اعضای شورای امنیت سازمان در طول هشت سال جنگ در حمایت سیاسی، حقوقی و تسلحیاتی و مانع از جلوگیری از قطعنامه‌های همچون قطعنامه تجاوز عراق به کویت که بلافاصله باعث بیرون کردن عراق از کویت شد بررسی خواهد شد.  

وی اضافه کرد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در جنگ عراق و کویت یک تناقض آشکار و دوگانگی رفتار شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای عضو در رابطه با تجاوز عراق به ایران است و بایستی مردم جهان این را مطلع باشند و این جزو مطالبات حقوقی دولت و ملت ایران است.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه صدام با در اختیار داشتن سلاح‌های شیمیایی اقدام به چند صد حمله شیمیایی به شهرها و مناطق مسکونی کرد، گفت:  مهمترین آن حمله‌ها با سردشت، آبادان، خرمشهر و همچنین کشتار مردم حلبچه عراق است.  

وی گفت: امروز سوال این است که این سلاح‌های شیمیایی و تجهیزات ساخت آن و همچنین مواد اولیه را چه کسی در اختیار صدام گذاشته است، گفت: اسناد و مدارک نشان می‌دهد آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی ها و شرکت‌های وابسته به آن‌ها نقش اصلی را ایفا کردند.  

وی ادامه داد: واگذاری تجهیزات و سلاح‌های کشتار جمعی از جمله هواپیمای پیشرفته از سال ۶۴ به بعد که به عراق باعث شد حجم تخریب شهرها و حمله به مناطق مسکونی و حمله به زیر ساخت‌ها و کشتی‌های نفتکش بیشتر شود.  

وی گفت: مشارکت آمریکا در جنگ به نفع صدام از سال ۶۵ با زدن هواپیمای مسافربری ایران و حمله به سکوهای نفتی ایران شروع شد که این مشارکت در جنگ محسوب می‌شود.  
سرلشکر صفوی افزود: رفتار غیر حقوق بشری با ۵۰ هزار اسیر ایرانی که تا سال آخر جنگ فقط ۱۹ هزار اسیر ایرانی ثبت نام شدند و اسامی آن‌ها به صلیب سرخ اعلام شد از دیگر جنایت‌های رژیم بعث عراق است.  

وی  گفت: با خروج نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه ایران حافظ صلح در غرب آسیا خواهد بود و این حقیقت را آمریکایی‌ها و اروپایی ها بفهمند با فشارهای سیاسی و اقتصادی ایران قدرتمند شده و از حقوق خود دفاع خواهد کرد.  

سرلشکر صفوی گفت: آمریکایی‌ها با سرشکستی از منطقه خارج خواهد شد، آمریکایی‌های باید در خصوص شهادت شهید حاج قاسم و ابومهدی المهندس پاسخگو باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.