معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت: متاسفانه مشکل روغن هنوز بر طرف نشده است ولی خوشبختانه با پیگیری هایی که ازسوی تهران صورت گرفت یک سهمیه ی ۳۰۰۰ تنی اضافه برای اسفند ماه به استان تعلق گرفته است که در حال حاضر هزار و ۲۰۰ تن از آن را تا کنون دریافت کرده و در حال توزیع در سطح مشهد و شهرستان ها هستیم.

میوه شب عید در پیچ و خم تدارک؛ کالاهای اساسی در راه است

 همه ساله تورم شب عید گریبان معیشت مردم را می‌گیرد اما امسال با عیدی یک و نیم میلیون تومانی دولتی و گرانی‌ها به نظر می‌رسد حتی نقدینگی مردم هم نتواند برایشان کارساز باشد. آشفتگی در بازار مرغ، روغن و البته میوه را هم باید به این معضلات اضافه کرد. اقبال کم صنف بار فروشان از طرح تنظیم بازار میوه شب عید نگرانی هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

*عدم استقبال صنف بار فروشان از طرح تنظیم بازار

در همین خصوص حیدر ساکن برجی رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد توضیح داد:  این قضیه ربطی به امسال ندارد ما سال هاست که با این طرح ناقص که  باعث افزایش قیمت طولانی مدت میشود مخالف هستیم.

وی افزود: اجرایی کردن این طرح تا سه، چهار ماه موجب افزایش قیمت در بازار میوه می شود و همه اش هم به دلیل خریدهای دولتی و  گارانتی هایی است که برای تنظیم بازار داده می شود همه این ها باعث می شود که میوه هایی مثل سیب و پرتغال حداقل دو سه ماهی گران تر در بازار عرضه شود. البته چند سالی که اتحادیه در این زمینه مسئولیت داشته است سعی کرده با سیاست های دولت پیش برود ولی متاسفانه آن خروجی لازم را که باید دریافت نکرده است. جدایی از این قضایا متاسفانه امسال در پرداختی ها تاخیراتی صورت گرفته است و مسائلی پیش آمده است که اعضا حاضر به همکاری نشده اند.

برجی ادامه داد: اما در خصوص وضعیت بازار میوه باید بگویم که خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین میوه شب عید وجود ندارد و به حمدالله بازار از این نظر با فراوانی مواجه است و هیچ مشکلی در تامین سیب و پرتغال شب عید وجودندارد. در بخش ذخیره سازی بیشتر از اندازه ذخیره سازی شده است هر چند به صورت قطره چکانی وارد بازار می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که با این حساب دلیل گرانی های اخیر چیست؟ و آیا گرانی میوهای مثل سیب به دلیل صادرات است یا خیر؟ گفت:  گرانی ها دو علت دارد یکی این که عده ای هستند که به تصور اینکه میوه شان را گران تر بفروشند بار را نگه داشته اند و عده ای هم هستند که چون قیمت برای خودشان گران تمام شده میوه را وارد بازار نمی کنند ولی به هر شکل هیچ کمبودی وجود ندارد. در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم از آن جایی که امسال تولید فراوانی در بحث سیب داشتیم و فراتر از نیاز داخلی تولید شده است برای اینکه باغدار ضرر نکند این میوه جذب بازارهای خارجی میشود سیب را صادر می کنیم تا بتوانیم موز را که تولید داخلی اش اندک است وارد کنیم.
*جای نگرانی نیست

در همین خصوص علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت: این قضیه تقاضا برای میوه های سیب و پرتغال هرساله و در این ایام در همه کشور وجود داشته است منتهی الان و  در حال پیگیر انتخاب مباشر برای این قضیه هستیم تا بتوانیم میوه را به استان منتقل کنیم ان شا الله آن بخش که اجرایی بشود بعد می توانیم اطلاع رسانی دقیق تر انجام بدیم که چه میزان میوه رواما امسال می توانیم وارد بازار مشهد و استان کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که دلایل عدم استقبال صنف بار فروشان از اجرایی شدن طرح تنطیم بازار میوه شب عید را چه می داند گفت:  امسال قیمت میوه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و از آن جایی که باید میوه طرح تنظیم بازار با قیمت نازل تری عرضه شود  در سال های قبل مباشری که می آمد  چون خودش باید تامین مالی میکرد و با هزینه خودش  میوه را می خرید و به استان منتقل میکرد حتی بعد از دو ماه هم که در بازار توزیع می کرد سرمایه اش برمی گشت ولی امسال با توجه به افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته طبیعی است کسی که سرمایه گذاری می کند نگران بازگشت سرمایه است و قضیه محدودیت های احتمالی هم که در ایام نوروز خواهیم داشت این قضایا را در بحث برگشت نقدینگی تشدید می کند.

 وی در توضیح وضعیت بازار در روزهای پایانی سال بیان کرد:هر ساله در اسفند ما و با نزدیک شدن به روزهای پایان سال با افزایش تقاضا جهت کالاهای مختلف که بخشی از آن کالاهای اساسی است مواجه هستیم. در صورتی که شیوع پیک چهارم کرونا برای ورود مسافران به مشهد محدودیتی ایجاد نکند مطمئنا با حجم بالایی از زائرین و مسافرین به شهرمان مواجه خواهیم بود که در این خصوص در چند محور برنامه ریزی های مختلفی را انجام داده ایم که بخشی از آن بحث تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی است که این قضیه از سه ماه گذشته در حوزه های برنج، شکر، مزغ و گوشت آغاز و در دست اقدام است و اقدامات مختلفی هم در این خصوص صورت گرفته است.

وی افزود: امسال هم به مانند سالهای قبل با فرا رسیدن اسفند ماه به دلیل اینکه با حجم بیشتر تقاضا مواجه هستیم توزیع برخی اقلام را شروع کرده ایم هر چند پیش از این هم با حجم کمتری توزیع در این زمینه ها وجود داشت که در حال حاضر سهیمه بیشتری را از تهران جذب کرده ایم و قول مساعدی هم از تهران داشته ایم که ظرف یکی دو هفته آینده و برای اسفند ماه سهمیه های ویژه ای را به ما اختصاص بدهند توزیع مان را افزایش می دهیم. برای اسفندماه به بدنه بازار توزیع خواهیم کرد که این اقلام شامل شکر است که ۴ هزار و ۴۰۰ تن آن به در بخش خانوار تخصیص پیدا کرده است که از این رقم ۵۰ درصد به شهرستان های استان اختصاص پیدا کرده است این شکرها به صورت بسته های یک کیلوگرمی به قیمت ۸ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه میشود که در حال حاضر توزیع آن شروع شده است نا گفته نماند که ۲۰ درصد از کل این شکر رو براساس مصوبه ی تنظیم بازار برای قند با قیمت هر کیلو ۹ هزار و ۵۰۰ تومان درنظر گرفته شده است که در روزهای آینده به صورت بسته بندی در سطح شبکه بازار توزیع قرار خواهد گرفت.

غفوری مقدم اضافه کرد: توزیع برنج را از هفته پیش در سطح بازار شروع کرده ایم و تا پایان اسفند هم ادامه خواهیم دارد. برنج توزیع شده  ۲ هزار و ۴۰۰ تن برنج وارداتی به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان هست و خواهد بود که تقریبا باهمان ضریب پنجاه درصد برای شهرستان و استان خواهد بود. البته در چند روز گذشته یک سهمیه ی ۲ هزار و ۴۰۰ تن دیگری را هم از تهران دریافت کرده ایم که تصمیم داریم طی روزهای آینده روی بحث قیمت و نوع توزیعش در کمیسیون تنظیم بازار استان تصمیم گیری خواهد شد که بتوانیم توزیع آن را تا پایان اسفندماه ان شا الله در شبکه ی توزیع با قیمت مصوب توزیع کنیم.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان در ادامه خصوص وضعیت بازار روغن گفت:متاسفانه مشکل روغن هنوز بر طرف نشده است ولی خوشبختانه با پیگیری هایی که ازسوی تهران صورت گرفت یک سهمیه ی ۳۰۰۰ تنی اضافه برای اسفند ماه به استان تعلق گرفته است که در حال حاضر هزار و ۲۰۰ تن از آن را تا کنون دریافت کرده و در حال توزیع در سطح مشهد و شهرستان ها هستیم هزار و ۸۰۰ تن دیگر را هم در طول اسفند جذب و توزیع خواهیم کرد اضافه بر آن طبق قول مساعدی که از سوی وزارتخونه دریافت کرده ایم چیزی حدود ۲۰۰۰ تن روغن خام دیگر هم به کارخانجات استان تخصیص داده شده است که در حال حاضر درحال تصفیه و تبدیل به روغن است و بزودی و در طل همین ماه توزیع خواهد شد.

وی گفت: هزار و ۵۰۰ تن روغن دیگر هم تا پایان همین ماه دریافت خواهیم کرد که تقریبا به همین میزان در شهرستان ها هم توزیع خواهیم کرد اضافه بر این از سوی وزارتخانه قول مساعد داده شده است که به فروشگاه های زنجیره ای و شرکت های پخش هم سهمیه ی فوق العاده ای تخصیص داده شود هر چند هنوز مقدار این سهمیه ها مشخص نیست ولی امیدواریم بزودی وارد شبکه توزیع شود.

علی غفوری مقدم نیز در توضیع وضعیت آشفته بازار مرغ گفت: در اخرین جلسه ای که طی چند روز گذشته در جلسه تنظیم بازار استان داشتیم که طی شیوه نامه ای که همکارانمان در سازمان جهاد کشاورزی استان تهیه و تمام شهرستان ها ابلاغ شده است که همه موظف هستند که مرغ را به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومن در کل شبکه توزیع کنند که با هماهنگی خوبی که بین ما و سازمان جهاد کشاورزی و دام پزشکی و کمک دستگاه های نظارتی امیدواریم که ظرف روزهای آینده وضعیت مرغ بهبود پیدا کند. البته در حال حاضر پیگیر این هستیم که از تهران مجوز توزیع مرغ منجمد در بازار را دریافت کنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.