تولیت آستان قدس رضوی مهندسان و کارگران فنی حرم مطهر را مجاهدان عرصه صیانت از گنجینه هنر معماری بارگاه رضوی خواند.

مهندسان و کارگران فنی حرم مطهر مجاهدان عرصه صیانت از گنجینه هنر معماری بارگاه رضوی هستند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم گرامیداشت روز مهندس و تجلیل از مهندسان شاغل در اماکن متبرکه رضوی که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن  روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصرالدین طوسی و روز مهندس به جامعه مهندسین، اظهار کرد: مهندسان و کارگران فنی و عمرانی حرم مطهر رضوی مجاهدان خاموشی هستند که تلاش‌هایشان دیده نمی‌شود و مردم تنها نتیجه سختی‌ها، مشقت‌ها و هنر آنها را در رواق‌ها و اماکن رضوی مشاهده می‌کنند.
وی افزود: امام خمینی (ره) اردیبهشت ۱۳۵۸ به مناسبت فرارسیدن روز کارگر در پیامی فرمودند «خداوند هم کارگر است» بنده به تأسی از این فرموده امام بزرگوار عرض می‌کنم «خداوند هم مهندس است.» تمام عالم هستی بر نظم و هندسه استوار بوده لذا خداوند نیز مهندس عالم است.
وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه رفیع تلاش برای عمران و ساخت اماکن عبادی در حرم مطهر رضوی، نکاتی را در خصوص نگهداری و احداث ابنیه جدید در حرم مطهر بیان و عنوان کرد: هر گونه تصمیم گیری فنی و مهندسی در حرم مطهر باید توسط سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی صورت بگیرد و هرکس طرح و ایده‌ای دارد باید با هماهنگی و مدیریت این سازمان آن را پیگیری کند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: حرم مطهر اصل و اساس تمام فعالیت‌های آستان قدس است، تمام معاونت‌ها، بنیادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف آستان قدس مستقل از حرم مطهر نیستند، لذا همه موظف‌اند در راستای خدمت به این مکان مقدس برنامهریزی کنند.
وی بر ضرورت برنامه ریزی و نظارت مستمر بر کلیه اقدامات مهندسی و هنری حرم مطهر تأکید و عنوان کرد: مجموعه‌ی فضاها و ابنیه حرم مطهر گنجینه‌ای منحصر به فرد از هنر معماری اسلامی ملت ایران است، این زیبایی‌های پر مضمون هنری که در این حرم مطهر وجود دارد تجلی از هنر و تمدنی بوده که به برکت وجود مقدس حضرت رضا (ع) به‌وجود آمده است.
وی گفت: یکی از بزرگترین و مهمترین وظایف سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر صیانت از گنجینه هنری عظیم حرم مطهر است که در این راستا باید بصورت مستمر و مداوم پایش و رصد برای شناسایی آسیب‌های احتمالی صورت بگیرد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: همانگونه که به معنویت، فعالیت‌های فرهنگی و زیارت متعالی باید اهتمام داشته باشیم، حفظ و نگهداری از تمدن و هنرهای زیبای حرم مطهر امام رضا (ع) نیز یک اولویت بسیار مهم برای آستان قدس رضوی است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در طول تاریخ تمام فضاهای حرم مطهر رضوی بر اساس کار کارشناسی و مهندسی دقیق بنا شده است، عنوان کرد: الحمدالله مهندسانی لایق، کوشا، خلاق، جسور و دلسوز در آستان قدس رضوی حضور دارند اما این امر نباید مانع استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های خارج از آستان قدس شود.
وی بر توجه به اصل سرعت در کنار دقت و کیفیت در انجام پروژه‌های عمرانی تأکید و عنوان کرد: در کنار توجه به کیفیت و دقت در انجام پروژه‌های ساختمانی و عمرانی حرم مطهر نباید از تسریع و سرعت بخشیدن به این پروژه‌ها غفلت شود؛ پروژه‌های عمرانی حرم مطهر باید در حداقل زمان ممکن با کیفیت مطلوب به سرانجام برسد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به محدودیت‌ها و دشواری‌های فعالیت‌های عمرانی در فضای حرم مطهر به جهت قدمت ابنیه، عنوان کرد: تمام پروژه‌های عمرانی حرم مطهر باید زمان بندی داشته باشند و باید به دنبال افزایش سرعت انجام پروژه‌ها بدون افت کیفیت بود.
گفتنی است، در این مراسم و پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی، مهندس محمدکاظم ملازم الحسینی رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته در حوزه ساخت و استحکام‌بخشی ابنیه حرم مطهر رضوی ارائه کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.