۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 741457

طنزی تلخ به نام خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

اصغر زارعی، تحلیلگر سیاست خارجی

این روزها تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر داغ شده، اما در این بین حقیقتی دیگر نیز بر سر زبان‌ها افتاده و آن هم معیارهای دوگانه غرب در نوع مواجهه با کشورهای دوست و دشمن است. سیاست خصمانه آمریکا و اروپا در مواجهه با جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که در پازل غرب جزو محور شرارت دسته‌بندی شده، تنها در نوع مواجهه با برنامه‌های هسته‌ای تهران نیست، بلکه در بسیاری از موضوع‌های دیگر از جمله رعایت حقوق بشر، دموکراسی، مبارزه با تروریسم و... نیز این رویکرد کاملاً مشهود است. با این وجود در حوزه هسته‌ای بهانه‌گیری‌ها در حالی است که رژیم‌صهیونیستی به عنوان مولود نامشروع غرب در گوشه دیگری از غرب آسیا، آزادانه در حال تلنبار کردن تسلیحات نامتعارف خود است.

این رویه دوپهلو یک فکاهی و طنز تلخ محض در صحنه بین‌المللی است. تمرکز فشارهای ظالمانه بر برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان در حالی است که رژیم صهیونیستی عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) نیست و بدون توجه به این کنوانسیون‌ها و معیارهای بین‌الملل در حال گسترش زرادخانه اتمی خود است. سازمان‌های بین‌المللی هم بر پایه قواعد قدرت تعریف شده طبق معمول تماشاگر هستند. تنها در دوره ریاست محمد البرادعی بر آژانس انرژی اتمی بحث نظارت بر تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی مطرح شد که با حمایت همین دولت‌های غربی مسکوت ماند.

ایران ولی از جمله کشورهایی است که از بدو تأسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین شکل گیری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) در سال ۱۹۶۷ به آن پیوست. در سال گذشته نیز بر اساس آمار رسمی منتشر شده بیش از ۹۰درصد کل بازرسی های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته است. اکنون هم تهران چیزی جز حق قانونی و طبیعی خود نمی‌خواهد. بر اساس مواد ۴، ۵ و ۶ ان پی تی، کشورها از حق استفاده از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز بهره‌مند می‌شوند. چگونه است کشوری مانند ایران که به دنبال استفاده از حق قانونی خود است باید این‌گونه تحت فشار باشد، اما در سوی مقابل طرفی که به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست، مجاز به هر کاری است.

سنگ‌اندازی غرب در مسیر استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای و چشم‌پوشی از اقدام‌های خلاف عرف رژیم اشغالگر قدس نشان دهنده عمق تبعیض و سیاست دوگانه آمریکا و اروپا در حوزه مسائل جهانی است. جالب اینکه همین رژیم نامشروع صهیونیستی که تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه است هر از چند گاهی به پشتوانه شرکای غربی ابراز وجود کرده و با موضع‌گیری علیه برنامه هسته‌ای کشورمان خودی نشان می‌دهد. جواب این گستاخی‌ها را رهبر انقلاب در سخنرانی دو روز پیش خود که در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری صورت گرفت، دادند. آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «آن دلقک صهیونیست بین‌المللی دائم می‌گوید ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، در حالی که باید به او گفت اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، او و بزرگ‌تر از او هم نمی‌توانستند مانع شوند. آنچه مانع ما برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند».

در نهایت به نظر می رسد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در وهله اول اگر بخواهد اتفاق افتد، باید زرادخانه صهیونیست‌ها زیر ذره بین برود که بر اساس برخی اخبار منتشر شده بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. از سوی دیگر همان گونه که حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای دیگر کشورهای منطقه و از جمله ترکیه و دولت‌های عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مورد توجه است، برای ایران نیز باید این امتیاز وجود داشته باشد. این خواست و حق طبیعی ایرانیان است و نباید به بهانه غرب جهت بهره‌برداری سیاسی و تحمیل خواسته علیه جمهوری اسلامی تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.