احتمالاً این ضرب المثل رو شنیده‌اید که می‌گویند: «در دیزی بازه، حیای گربه کجاست». این مثل معانی مختلفی دارد، اما در یک معنی کنایه از قدرنشناسی در قبال محبت‌های دیگران است.

وقتی متهم، مدعی می‌شود!

این ضرب المثل البته امروز با نوع رفتار خصمانه مقامات آمریکایی و نوع رویکرد مستکبرانه آن‌ها در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی هم به طرز عجیبی صادق است. ایران اگرچه روز گذشته به‌طور رسمی اجرای پروتکل الحاقی به عنوان ضمیمه برجام را به حالت تعلیق درآورد، با این وجود دادن فرصت سه ماهه از سوی دولت به اروپا و آمریکا جهت انجام تعهداتشان با مخالفت‌های بسیاری در محیط داخلی کشورمان روبه‌رو شده و بسیاری این اقدام را امتیازدهی به طرف غربی تعبیر کردند. مقامات کاخ سفید اما بی توجه به همه این خویشتن‌داری مقامات تهران در مقابل بدعهدی و اقدام‌های خصمانه آن‌ها بار دیگر اظهاراتی بر زبان راندند که می‌توان آن را مصداق بارز ضرب المثل فوق دانست.

آماده مذاکره بدون پیش شرط هستیم

بر این اساس سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شده این کشور بدون پیش شرط مایل به گفت‌وگو با ایران است! جن ساکی در ادامه با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست مشترک برجامی با حضور ایالات متحده هم گفته است: این یک اقدام اروپایی است و نشانه‌ای مبنی بر اینکه مایل هستیم پیش از این گام‌های دیگری برداریم، وجود ندارد. سخنان ساکی در اعلام رضایت آمریکا برای انجام مذاکره بدون پیش شرط با جمهوری اسلامی نوعی شوخی سیاسی است. آمریکا طرفی است که از توافق چندجانبه برجام خارج شد. این کشور در دوره بعد هم سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت که به قول محمدجواد ظریف «یک تریلیون دلار» به ایران خسارت وارد کرده است که باید پرداخت شود. حال چه شده که ایالات متحده با این پیشینه نشستن پای میز مذاکره با تهران را نوعی امتیازدهی می‌پندارد؟ 

گام‌های کوچک از غربی‌ها را نمی‌پذیریم

به گفت‌وگو نشستن با یانکی ها در این شرایط  به این معناست که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و خروج آمریکا از برجام و دیگر سیاست‌های خصمانه واشنگتن در خواب اتفاق افتاده است. این‌گونه نیست. رهبر انقلاب در بیانات چند هفته پیش خود رفع کامل تحریم‌ها آن هم روی زمین و سپس راستی آزمایی تهران در این زمینه را به عنوان پیش شرط و حرف قطعی ایران در باره هرگونه مذاکره با آمریکا مطرح کردند. به نظر می‌رسد مقامات کاخ سفید با مطرح کردن چنین یاوه‌گویی‌هایی فراری رو به جلو داشته و می‌خواهند خود را از جایگاه متهم به جایگاه مدعی برگردانند. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اما در نشست خبری روز گذشته خود درباره مسائل هسته‌ای کشور گفته است: ما دیگر از غربی‌ها، گام‌های کوچک مانند «اینستکس» را نمی‌پذیریم و آنان باید به تعهدات خود یک‌جا عمل کنند. فریدون عباسی اضافه کرد: باید به صورت جدی با تحریم‌ها برخورد شود و دشمن نشان داده است قابل اعتماد نیست با اینکه امتیاز گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.