در آستانه میلاد باسعادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) نمایشگاه «جلوه گل» با محوریت آثار دینی و قرآنی در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شده است.

نقاشی ایرانی و ادبیات فارسی مثل دو برادرند

در این نمایشگاه که از دوم تا هفتم اسفندماه برقرار است، 21 تابلو از آثار نگارگری و گل و مرغ استادان رضا مهدوی، علیرضا قزی، عطاءالله شاکری و احسان افشار با مضامین دینی و مذهبی و در ابعاد گوناگون در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.
به انگیزه برگزاری نمایشگاه «جلوه گل» به سراغ نقاش برجسته کشورمان استاد رضا مهدوی رفتیم تا درباره هنرنگارگری و پیوند این هنر با فرهنگ و معرفت شیعی و ترویج هنر ایرانی صحبت کنیم.

رضا مهدوی متولد سال 1351 در مشهد است. اودارای مدرک کارشناسی زیست شناسی بوده ونقاشی  وهنرهای سنتی  (تذهیب و نگارگری ) را زیر نظر آقایان دیباری ، قدیر صباغیان ، میر مصطفایی ، اتحاد ، سقاء ، اسکندر پور ، فرشچیان ، جزی زاده ، آغداشلو ، وفدائیا ن آموخته است.

مهدوی تاکنون 3 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از 50 نمایشگاه گروهی داخلی وخارجی از جمله کانادا ، آلمان ، آمریکا ، مالزی ، چین ، ترکیه ، قطر و... شرکت داشته است.  کسب عنوان های نخست جشنواره های متعدد و معتبر در کارنامه هنری او دیده می شود.

طراحی واجرای سردرب شرقی صحن آزادی حرم مطهر رضوی و هفده درب طلا ونقره حرمین کاظمین (ع)  نیزاز افتخارات این هنرمند به شمار می رود.  مهدوی در حوزه نگارگری تالیفاتی هم داشته است. گفتگوی ما را با این هنرمند بخوانید.

*  چه شد که به هنر نگارگری علاقه‌مند شدید؟

** از وقتی که چشم باز کردم به نقاشی علاقه‌مند بودم! وقتی به نقاشی‌های دوران کودکی‌ام نگاه می‌کنم می‌بینم توجه به جزئیات و ظرائف و نگاه شاعرانه من در همان کارهای کودکی هم وجود دارد. یکبار در محضر استاد صباغیان بودم که یک نفر کپی‌های یک کتاب از استاد فرشچیان را آورد. در همان سن 17 سالگی متوجه علاقه ام شدم و  فهمیدم من نقاشی فضای خیال انگیز را دوست دارم و به فضای رئالیستی علاقه ندارم. درواقع می‌خواستم چیزی که از ذهن خودم تراوش می‌کند را نقاشی کنم.

* به نظرتان تا چه حد توانسته‌ایم از هنر نگارگری و همه شاخه‌های آن برای ترویج و معرفی فرهنگ و معرفت شیعی بهره ببریم؟

**  ظرفیت در زمینه نگارگری بسیار بالاست. نگارگری نوعی از تصویرسازی ایرانی است که به مقولات مختلفی می‌پردازد؛ تاریخ، حماسه، دین، مذهب، ادبیات، ادبیات غنایی و حماسی و بسیاری مسائل دیگر. ما نمی‌توانیم دامنه نگارگری را به یک هنر کاهش بدهیم. گنجینه‌های مختلفی است که هنرمند نگارگر با بهره گرفتن از آنها چکیده شاعرانه و هنرمندانه خودش را نقش می‌زند. درواقع نقاشی و نگارگری ایرانی شعری است که کشیده می‌شود، نه اینکه نوشته شود. احساسی که مخاطب از دیدن یک نقاشی ایرانی به دست می‌آورد، همان احساسی است که از خواندن یک شعر به او دست می‌دهد. چرا که همان تعالی، تمثیل‌ها و کنایه‌ها در نقاشی ایرانی هم به عینیت در می‌آید. اینجا به جای اینکه ما از الفاظ استفاده کنیم  از عناصر تصویری استفاده می‌کنیم. در زمینه مسائل دینی و مذهبی نگارگری می‌تواند ابزار خوبی برای ترویج دین و بهتر نمایش دادن و معرفی کردن مسائل دینی باشد. هنرِ تصویری نیازی به ترجمه ندارد. نقاشی‌ای که اینجا کشیده می‌شود، برای مخاطبی در آن طرف دنیا هم قابل فهم است، بدون این که چیزی بر زبان آورده باشیم. همین حالا در اقصی نقاط دنیا آثار من را می‌بینند و با آن همراه می‌شوند. مثلا یک نفر که در آمریکا دکترای ادبیات انگلیسی دارد بعضی از کارهای من را دست‌مایه اشعار خودش قرار داده است و برای بعضی نقاشی‌های من شعرهای بلندبالا نوشته است که برای خود من هم جذاب است. وقتی این هنر تا این حد مرزها را شکافته و توانسته از طریق شبکه‌های مجازی تا آن طرف دنیا نفوذ پیدا کند، چرا ما از آن استفاده نکنیم؟ ولی متأسفانه در سیاستگذاری‌های فرهنگی کشورِ ما به این هنر توجه نمی‌شود. اگر گاهی هم دیده شده جماعت خاصی را در برگرفته است. حمایتی که ما در دوره‌های گذشته می‌بینیم که دربارها از هنرمندان نقاش و نگارگر داشته‌اند و آثار فاخر فراوانی برای ما آفریده و برجای گذاشته‌اند، امروز وجود ندارد. هنرمند با وجود بازار راکد باید روی پای خودش بایستد، به هر سلیقه‌ای تن بدهد تا بتواند امرار معاش کند. اگر به این هنر به عنوان یک هنر فاخر نگاه شود و جایی مثل فرهنگستان هنر حامی یک جریان قوی و تازه در نقاشی و نگارگری ایرانی شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

* شما در کشورهای مختلف نمایشگاه برگزار کرده‌اید. نگاه دیگر کشورها به نقاشی و نگارگری ما چگونه است؟

** متاسفانه فضایی که در داخل ایران و دانشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی و هنری به نقاشی ایران وجود دارد، این است که هنرمندان نگارگر طیفی واپس‌گرا هستند که تلاش دارند چیزهایی از گذشته را از دل خاک بیرون بکشند و آن را دوباره به نمایش بگذارند. اما هنرمندان خارج از کشور چنین دیدی به نقاشی ایرانی ندارند و مدرن بودن و هویت داشتن نقاشی ما برای آنها جذابیت دارد.

 * یعنی در معرفی نقاشی ایرانی کم‌کاری شده است ؟

** بله. ما هنرمان را معرفی نکرده‌ایم. نمایشگاه، سمپوزیوم و کارگاه‌های مختلف برگزار نکرده‌ایم تا نقاشی ایرانی را به هنرمندان و هنردوستان جهانی معرفی کنیم. همچنین دست‌مان از پژوهش‌ها و تحقیق‌ها و کتاب‌های دانشگاهی خالی است. خودمان موزه فرهنگ و هنر ایرانی نداریم اما بسیاری از آثار ما در موزه‌های معتبر و مطرح دنیا به نمایش گذاشته شده  و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. من پیشنهاد چنین موزه‌ای را تحت عنوان «موزه هنرهای معاصر ایرانی-‌اسلامی» به آستان قدس ارائه کرده‌ام و امیدوارم روزی به سرانجام برسد، اما تا زمانی که ما نتوانسته‌ایم در داخل کشور خودمان زیرساخت‌های لازم برای معرفی و نمایش این آثار را فراهم کنیم همان بهتر که در جای دیگری و با شرایط بهتری این کار صورت بگیرد.  

* درباره اهمیت پیوند نقاشی و نگارگری ایرانی با تاریخ فرهنگی و ادبی چه نظری دارید  هم متون ادبی و هم ادبیات دینی و قرآنی؟

** نگارگری ایران در گذشته‌های دور و حتی قبل از اسلام همواره در ارتباط با متون بوده‌ است و نقش تصویرسازی برای این متون را داشته است. یعنی نگارگر آن چیزی که در ذهن یک نویسنده ، شاعر یا مورخ می‌گذشته را به تصویر تبدیل می کرده است.

تصویرسازی‌ها ابتدا از کتاب‌های علمی شروع شد و جنبه مهندسی و پزشکی و .. داشت، اما به مرور تبدیل به تصویرسازی کتب ادبی شد. مسلما هنرمند باید به این متون آشنا می‌بود تا می‌توانست آنها را بخواند و برایشان تصویرسازی کند. به همین دلیل هنرمندان نقاش ما همیشه در حال مراوده با اهل علم بوده‌اند. وقتی امضای این هنرمندان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم امضاها با خط خوش و با سجع و به صورت آهنگین نقاشی شده‌اند بنابراین عموم آنها فرهیخته بوده‌اند. متأسفانه در دوره معاصر فاصله‌ای بین نقاش، اهل علم و دانش و متون ادبی افتاده است. در صورتی که نقاشی و ادبیات از گذشته مثل دو برادر همراه بوده‌اند. به همین در متون ادبی از کلمات و اصطلاحات نقاشی مثل قلم صنع و .. زیاد استفاده شده است. هنرها میوه‌های یک درخت هستند و قابل جداسازی نیستند و این ما هستیم که گاهی بین این موضوعات مرزبندی می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.