مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: هشت اثر میراث طبیعی این استان از سوی شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور در نشست اخیر این نهاد برای ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی تایید شد.

هشت اثر میراث طبیعی خراسان رضوی ثبت ملی شدند

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز پنج مورد از این آثار را مربوط به شهرستان نیشابور واقع در غرب میانه خراسان رضوی با نامهای درخت ارس کهنسال آرچای بی‌بی، چنار کهنسال اردوغش، چنار کهنسال چناران، چنار کهنسال برج و درخت چنار کهنسال شهر درود ذکر و بیان کرد: سه اثر طبیعی دیگر نیز شامل چنار کهنسال میدان شهر کاخک، سرونوش کهنسال روستای زیبد و سرنوش کهنسال صیف‌اله روستای سنو همگی در محدوده شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی قرار دارند.  

وی افزود: همچنین ۱۵فقره پرونده دیگر میراث طبیعی خراسان رضوی از جمله "درختان کهنسال مسیر قنات قصبه و چنارهای کهنسال روستاهای روچی و شیرازآباد شهرستان گناباد در جنوب خراسان ضوی، آبشار آبگرم شهرستان کلات واقع در شرق این استان و همچنین سرو کهنسال روستای بیزه شهرستان داورزن در غرب خراسان رضوی" برای بررسی به منظور ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده‌اند.  

هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی از استان خراسان رضوی تاکنون در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران ثبت شده‌اند.  

این تعداد اثر که از سال ۱۳۱۰ تاکنون ثبت و دارای شماره ملی شده اند شامل ۹۳۰ بنای تاریخی، ۴۷۱ تپه و محوطه تاریخی، ۵۸ مورد میراث معنوی، ۲۸ مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است. خراسان رضوی همچنین حدود ۱۰ هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. این استان همچنین با ۹۰ رشته صنایع دستی دارای حدود ۲۰ هزار هنرمند فعال در این حوزه است. ۱۴ موزه و ۲۲ مکان تاریخی و فرهنگی نیز در سطح این استان زیر نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارند. همچنین ۵۴ روستا در خراسان رضوی از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری برای معرفی جذابیتها و توسعه صنعت گردشگری استان برخوردار هستند. ۳۸ روستا از این تعداد بطور تخصصی و کارشناسی دارای قابلیت گردشگری شناسایی شده و ۱۶ روستا از میان آنها نیز به عنوان "هدف گردشگری" تعریف شده‌اند 

خراسان رضوی به عنوان مقصد نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران، سالانه میزبان حدود ۳۵ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور و جهان است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.