مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: عملیات آماری سرشماری جمعیت و صدور کارت تردد برای جامعه عشایر کوچنده که پیش از این هر ۱۰ سال یک‌ بار انجام می‌شد از این پس سالانه صورت می‌گیرد.

سرشماری جمعیت عشایری خراسان رضوی سالانه شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد افزود: فاصله زمانی ۱۰ ساله پالایش، به‌روزرسانی آمارهای جمعیتی و سرشماری عشایر،  از امسال با ثبت مبنایی و نظام‌مند هر سال انجام می‌شود.

وی به آخرین سرشماری عشایر خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷ اشاره و بیان کرد: جمعیت خانوارهای عشایر استان در آن سال پنج هزار خانوار اعلام شد ولی به نظر می‌رسد اکنون این آمار به هفت هزار خانوار افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: پایش جمعیت کوچنده با هدف ایجاد عدالت و توزیع عادلانه امکانات و تسهیلات انجام می‌شود.

نبوی فرد افزود: از جمله مهمترین ویژگی‌های جامعه عشایر مشغولیت به حرفه دامداری، کوچ‌رو بودن و قبیله‌ای زندگی کردن است.

عشایر با ۱.۵ درصد کل جمعیت ایران و نگهداری، پرورش و پرواربندی ۲۸ درصد دام سبک کشور ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی و همچنین ۴۰ درصد صنایع دستی ایران را تولید می‌کنند.  

عشایر خراسان رضوی نیز با بیش از هفت هزار خانوار جمعیت در قالب ۳۵ طایفه،  دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام، تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد این استان دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.