سخنران و خطیب حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه امام علی(ع) پیشگام در ایمان به خدا و رسول گرامی اسلام(ص) بودند، گفت: بالاترین مصداق عبارت السابقون که در قرآن مورد مدح خداوند قرار گرفته، امیر مومنان علی(ع) است.

امام علی(ع) مصداق بارز «السابقون» در سوره واقعه است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه شب میلاد مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) که شب گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به جایگاه و شخصیت امام علی(ع) بر اساس آیات و روایات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در میلاد ائمه اطهار(ع) باید نامی از پدران و مادران آن بزرگواران برده شود؛ ابوطالب پدر امام علی(ع) فردی با ایمان و مقتدر بود که تا آخرین لحظات عمر پیامبر اسلام(ص) را از شر کفار قریش محافظت کرد و از این رهگذر، سهم بسزایی در پیشرفت اسلام داشت.
وی افزود: فاطمه بنت اسد مادر امام علی(ع) نیز یکی از زنان نمونه صدر اسلام و الگوی ایمان، جهاد در راه خدا، هجرت، بصیرت و صبر در عرصه‌های ایدئولوژیکی و سیاسی و اجتماعی است.
سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه آیات متعدد قرآن بیانگر فضایل و مناقب حضرت علی(ع) است، گفت: در آیه ۴۳ سوره رعد آمده است: «و کسانی‌که کفر ورزیدند گویند: تو فرستاده (خدا) نیستی. بگو: گواهی خدا و کسی‌که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما کافی است». مراد از کسی‌که علم همه‌ کتاب را دارد، حضرت علی(ع) و اهل‌بیت پیامبر(ص) است.
وی با بیان اینکه برخی از آیات معنایش عام بوده اما بالاترین مصداقش امام علی(ع) است، خاطر نشان کرد: در آیه ۱۰ سوره بقره آمده است: «آنان که سبقت گرفتند و جلوتر از همه بودند نزد خدا مقرب هستند»؛ این آیه راجع به سابقون به ایمان است و منظور از السابقون السابقون، امیرالمومنین است؛ هر امتی السابقونی دارد و السابقون امت ما امیرالمومنین(ع) است.
حجت الاسلام رفیعی در ادامه به مضمون آیه ۲۳ سوره احزاب اشاره کرد و گفت: برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند مانند عبیده و حمزه و جعفر و برخی به انتظار فیض شهادت، مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند، مانند علی(ع) که در کوفه به محراب عبادت شهید شد و چنین روایت شده که این آیه درباره حمزه بن عبدالمطلب، جعفر بن ابی‌طالب و علی بن ابی‌طالب(ع) نازل شده است.
گفتنی است، قرائت زیارت امین الله و مدیحه سرایی، شعرخوانی و همخوانی گروه سرود گلدسته‌های حرم از دیگر برنامه های اجرایی این مراسم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.