مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: گلخانه‌های فعال در مشهد ۴۰۵ واحد است که ۶۷ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی، ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و ۳/۴ هکتار به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

۴۰۵واحد گلخانه در مشهد فعالیت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین،محمد جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: راندمان بالای آبیاری، امکان کنترل عوامل محیطی و آفات و بیماری‌ها، راندمان بالای تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز و همچنین امکان تولید و عرضه محصول خارج از فصل از جمله عواملی است که موجب گردیده ساخت گلخانه‌ها و تولید محصولات کشاورزی، امروزه به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است.
او افزود: در محیط گلخانه کاشت و برداشت در تمام طول سال امکان پذیر بوده و در فصولی از سال که محصولات در فضای آزاد غیر قابل کشت می‌باشد، این امکان را فضای گلخانه به وجود می‌اورد که گیاهان در غیر فصل خود و در شرایط کنترل شده پرورش یافته و محصولات گلخانه با کیفیت بهترو راندمان بالاتر نسبت به کشت در زمین باز تولید و به بازار عرضه شود.
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد تولید محصول درخاک‌هایی نامناسب با استفاده از روش کشت هیدروپونیک، عرضه محصول خارج از فصل، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کیفیت محصول، افزایش راندمان آبیاری، امکان کنترل عوامل محیطی، آفات و بیماری‌های گیاهی، از مزایا و اهداف کشت گلخانه‌ای برشمرد و ادامه داد: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۹ در این شهرستان در حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد که از این میزان بیشتر از بیست هکتارآن امسال ساخته شده است.
جعفری بیان کرد: انواع صیفی جات مانند خیار، انواع فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، توت فرنگی و انواع گل‌های شاخه بریده و انواع گل‌های آپارتمانی و فصلی و نشایی عمده محصولاتی هستند که در واحدهای گلخانه‌ای این شهرستان تولید می‌شود.
او تصریح کرد: در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ده نفر به صورت مستقیم، و ۳۰ نفر غیر مستقیم وجود دارد. به همین دلیل ساخت گلخانه‌ها می‌توانند در اشتغال زایی و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد. در حال حاضر در شهرستان توسعه گلخانه‌ها توانسته زمینه اشتغال برای حدود ۵۸۰۰ نفر را مهیا نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.