رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: هنوز برای قضاوت درباره مدت زمان ایمنی‌زایی و مصونیت پس از تزریق واکسن‌های کرونا زود است اما در مورد همه واکسن‌های موجود در دنیا مدت زمان بیش از هفت یا هشت ماه مصونیت پیش‌بینی نمی‌شود.

جهانپور: مصونیت واکسن‌های کرونا موقتی است

قدس آنلاین: کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که واکسن‌های کرونا چند مدت ایمنی و مصونیت ایجاد می کنند، گفت: در مورد همه واکسن‌های کرونا موجود در دنیا تصور ایمنی و مصونیت بیش از چند ماه وجود ندارد البته قضاوت در این مورد هنوز زود است و نمی توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت.

وی افزود: یک نوع ایمنی هومورال داریم که بر اساس وجود آنتی بادی های خنثی کننده است و یک نوع ایمنی سلولی داریم قاعدتا در  مورد کووید۱۹ ایمنی همورال مثلا بعد از تزریق واکسن چند ماه پیش بینی می شود و ایمنی سلولی نیز بیش از هفت تا هشت ماه پیش بینی نمی‌شود. البته واکسن های کرونا همگی در یکی دو ماه اخیر تزریق شده اند و هیچ مطالعه ای در مورد مدت زمانی ایمنی زایی آنها هنوز انجام نشده و اکنون هیچ کس نمی تواند اظهار نظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی زایی این واکسن ها داشته باشد.

جهانپور در پایان گفت: همه پیش بینی ها درباره مدت زمان مصونیت و ایمنی زایی واکسن های کرونا در حد حدس و گمان است. امیدواریم حداقل واکسن اسپوتنیک وی روسیه که یکی از بهترین واکسن های دنیاست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن حتی برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و سایر واکسن هایی که وزارت بهداشت تایید کرده و به آنها مجوز مصرف اضطراری داده، مدت زمان قابل توجهی ایمنی ایجاد کنند. اما ممکن است برای ادامه ایمنی زایی این واکسن ها به دوز یادآور نیاز باشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.