۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 741731

کمانی برای ۳هزار کیلومتر آن‌سوتر

مهدی بختیاری،کارشناس مسائل دفاعی

ایران با رونمایی از نخستین پهپاد پهن‌پیکر با نام کمان ۲۲ که چهارشنبه گذشته با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفت، بعد دیگری از پیشرفت خیره‌کننده خود در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین را به اثبات رساند. اساساً جمهوری اسلامی پس از جنگ تحمیلی هشت ساله و با توجه به تجربیات این نبرد، راهبرد دفاعی امنیتی خود را بر دو حوزه متمرکز کرد؛ موشکی و پرنده‌های بدون سرنشین. در موشکی، هدف قرار دادن مقرهای فرماندهی، دپوی تجهیزات انتحاری و لجستیکی داعش در استان دیرالزور سوریه که در تاریخ ۲۸ خرداد ماه سال ۹۶ انجام شد و از آن مهم‌تر حمله به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق که نظامیان آمریکایی در آن حضور داشتند قدرت ایران را به رخ جهانیان کشاند. در حوزه پهپادی هم همین رشد سریع به لحاظ تنوع و کارآمدی در سالیان اخیر دنبال شده است. به‌طور نمونه خانواده پهپادیِ شاهد در مأموریت‌های چندساله گذشته علیه تروریست‌ها در بحران سوریه نقش تعیین‌کنندگی خود را به اثبات رساند. با این وجود به اذعان تحلیلگران نظامی، تحریم‌های خارجی سبب شده که ما این روزها در حوزه جنگنده‌های پیشرفته، کمبودهایی را مشاهده ‌کنیم که توسعه پهپادهای پهن‌پیکر که توان حمل تسلیحات بیشتری را دارند، می‌تواند این نقیصه را جبران کند. تهران پیشتر هم پهپاد بزرگ فطروس و شاهد ۱۲۹ را عملیاتی کرد و رونمایی از کمان ۲۲ در ادامه این مسیر قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید.

نکته مهم دیگر که کمان ۲۲ را از نمونه‌های قبلی متمایز می‌کند، چندمنظوره بودن آن است. این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی است. این پهپاد به دلیل برخورداری از دوربین‌های بسیار پیشرفته می‌تواند در حوزه شناسایی و مراقبت، نقش مهمی بازی کند. همچنین نوع تسلیحاتی که در مراسم رونمایی از کمان ۲۲ وجود داشت، قدرت تهاجمی بالای این پهپاد را نشان داد.

از سوی دیگر همان‌گونه که سرتیپ نصیرزاده گفته، کمان ۲۲ به دلیل شعاع عملیاتی، در ارتقای قدرت دفاعی کشورمان هم نقش تعیین‌کننده ای خواهد داشت. در پرنده‌های بدون سرنشین، مداومت پروازی فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود که این پهپاد با بیش از ۲۴ ساعت مدوامت پروازی در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. ضمناً برد این پهپاد ۳هزار کیلومتر اعلام شده که البته مشخص نیست برد یکطرفه آن است یا نهایی. با این وجود اگر برد حداقلی را در نظر بگیریم وقتی بزرگ‌ترین دشمن ایران اسلامی یعنی رژیم صهیونیستی از غرب کشورمان کمی بیشتر از هزار کیلومتر فاصله دارد، خوب این پهپاد به‌راحتی می‌تواند مسیر سرزمین‌های اشغالی را برود و برگردد. در تیررس بودن دشمن بسیار مهم است و نقش بازدارندگی دارد.

اما درباره کمان ۲۲ یک نکته دیگر هم قابل ذکر است و آن اینکه برخی رسانه‌های خارجی این پهپاد را نسخه‌ای از۹-MQ آمریکایی دانسته و کوشیده‌اند این دستاورد جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند. هر چند از سوی مقامات کشورمان درباره این ادعا پاسخی داده نشده با این وجود در حوزه نظامی، مهندسی معکوس و استفاده از فناوری دیگر کشورها نه تنها چیز بدی نیست، بلکه رفتاری بسیار هوشمندانه است. ما وقتی پهپاد بسیار پیشرفته آر کیو۱۷۰ ایالات متحده را سالم بر زمین نشاندیم با مهندسی معکوس آن توانستیم هم جهشی بزرگ در حوزه پهپادی ایجاد کنیم و هم برتری دشمن در این حوزه را هم زیر سؤال  ببریم. پس ادعای رسانه غربی هم بر فرض صحت، نوعی اذعان به شکست و تأییدی بر توانمندی کشورمان در حوزه پهپادی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.