اکثریت مردم ایران تأکید دارند ازسرگیری کامل تعهدات برجامی ایران باید بعد از بازگشت آمریکا به تعهدات کامل برجامی یا حداقل همزمان با آن انجام شود.

حمایت ۷۳ درصد ایرانیان از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای

این را نتایج جدیدترین افکارسنجی دانشگاه مریلند و مؤسسه کانادایی «ایران پُل» می گوید. در این نظرسنجی که در چند مرحله انجام شده و مرحله پایانی آن نیمه دوم بهمن ماه و پس از گذشت چند هفته از روی کار آمدن دولت بایدن صورت گرفته، ۶۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند نسبت به انجام تعهدات آمریکا و رفع تحریم‌ها «تردید جدی» دارند. در یک پرسش دیگر این نظرسنجی ۷۳ درصد مردم تأکید کرده‌اند از قانونی با مضمون افزایش فعالیت‌های هسته‌ای حمایت می‌‎کنند. همچنین به باور ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، نظام ایران در زمینه مدیریت همه‌گیری کرونا عملکرد خوبی داشته است. ۸ درصد شرکت کنندگان نیز عملکرد نظام را در مدیریت کرونا، متوسط و تنها ۱۵ درصد ضعیف یا خیلی ضعیف دانسته‌اند.

آمریکا و اسرائیل منفورترین رژیم‌ها از دیدگاه مردم ایران هستند

در بخش دیگری از این نظرسنجی از مردم خواسته شده میزان تنفر یا دوستی خود را با کشورهای مختلف مشخص کنند که در نتایج بدست آمده روسیه و آلمان با ۱۳درصد و چین با ۱۲ درصد محبوب‌ترین کشورها از نظر مردم ایران هستند و آمریکا و رژیم اسرائیل با ۵ و ۳ درصد محبوبیت، در رتبه آخر قرار گرفته‌اند. همچنین از حیث میزان تنفر نیز رژیم اسرائیل با ۸۱ درصد تنفر و آمریکا با ۷۳ درصد منفورترین کشورها از دیدگاه مردم ایران بوده‌اند. همچنین میزان نفرت مردم از روسیه، چین و آلمان نیز به ترتیب ۲۳، ۲۹ و ۳۰ درصد بوده که کمترین میزان تنفر در بین کشورهای مورد سؤال بوده است. 

میزان اقبال مردم نسبت به نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰

بخش دیگری از این نظرسنجی درباره گرایش‌های مردم به چهره‌‎های سیاسی است. میزان اقبال مردمی نسبت به محمد جواد ظریف از ۸۹ درصد در آگوست ۲۰۱۵ به ۶۱ درصد در فوریه ۲۰۲۱ کاهش یافته است. همچنین دیدگاه منفی مردم نسبت به ظریف در بازه زمانی گفته شده، از ۵ به ۳۴ درصد افزایش داشته است. این دیدگاه‌ها درباره قالیباف طی ۶سال مورد اشاره تقریباً بدون تغییر مانده است، اما محبوبیت سیدابراهیم رئیسی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. آخرین سابقه افکارسنجی‌های قبلی مریلند درباره رئیسی به ماه می ۲۰۱۷ باز می‌گردد که وی از نظر مردم ۴۸ درصد محبوبیت داشته و ۳۶ درصد نیز دیدگاه منفی نسبت به وی وجود داشته است. اما بر اساس نتایج جدید نظرسنجی، ۷۵ درصد مردم نسبت به وی دیدگاه مثبت [محبوبیت] و تنها ۲۰درصد مردم دیدگاه منفی دارند. در این نظرسنجی درباره انتخابات نیز سؤالات مفصلی از مردم شده است. ۵۳ درصد مردم تأکید کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند و ۲۲ درصد دیگر نیز از احتمال شرکت در انتخابات سخن گفته‌اند. در یک پرسش دیگر از مردم خواسته شده که رأی خود را مشخص کنند. ۴۲ درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده‌اند در انتخابات به ابراهیم رئیسی رأی خواهند داد. این عدد برای قالیباف ۲۵ درصد، برای ظریف و احمدی نژاد هر کدام ۲۳ درصد، برای سیدمحمد خاتمی ۱۳ درصد و برای سعید جلیلی و علی لاریجانی نیز ۱۰ و ۹ درصد است. در این بین رئیسی با ۱۰ درصد کمترین رأی منفی و خاتمی و احمدی نژاد با ۲۹ و ۲۳ درصد بیشترین رأی منفی را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.