قدس آنلاین/هدی احمدی: امروز سالروز وفات شهادت گونه اسوه صبر حضرت زینب کبری(س) است. بانویی که از فضایل نیکوی اخلاقی و صفات حسنه الهی برخوردار بود و با صبر، گذشت، وفا، اخلاص و... سبب شد خون شهدای مظلوم کربلا به ثمر بنشیند. حجت‌‎الاسلام دکتر محمدعلی محسن‌زاده، پژوهشگر و کارشانس مسائل دینی برخی از اوصاف این بانوی صبر و پایداری را تشریح می‌کند که در ادامه می‌خوانید.

حضرت زینب(س) برترین الگوی زنان

حجت‌الاسلام محسن زاده با بیان اینکه قافله سالار اسرای کربلا باید به صفاتی همچون صبر، گذشت، وفا، اخلاص، ایثار و از جمله شجاعت، متصف باشد، می‌گوید: زینب(س) به حقیقت این چنین بود. او قضیۀ کربلا و وظایف خود را در دوران طفولیت، از مادر گرامی خود حضرت زهرا(س) به خوبی آموخته بود. او جامع کمالات بود و در وقار و شخصیت مانند جدش حضرت خدیجه(س) و در حیا و عفت مانند حضرت فاطمه(س) بود. او در شیوایی و رسایی بیان مانند پدرش حضرت علی(ع) و در حلم و صبر چون امام حسن(ع) و در شجاعت و قوت قلب مانند دیگر برادرش امام حسین(ع) بود.

او اضافه می‌کند: حضرت زینب(س) همه جا ثمره خیر، برکت، نشاط، ایمان و حقیقت بود. او وظایف خود را در زندگی شخصی به خوبی می‌‎دانست و انجام می‌داد. آنجا که باید حق همسری ادا کند، به بهترین وجه ادا می‌کرد و آنجا هم که باید وظایف مادری‌اش را انجام می‌داد، بهترین مادر بود. زینب(س) تربیت شده خاندان وحی بود و از اخلاق محمدی و کردار حیدری و صبر و شکیبایی فاطمی درس‌ها گرفته و به آن‌ها عمل می‌کرد. او به کوچک و بزرگ احترام می گذاشت.

این استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی مهم صبر و استقامت اشاره کرده و می‌گوید: حضرت زینب(س) در برابر دشواری ناگوار هم ردیف پدرش حضرت علی(ع) بود. صبر او در برابر مصائب آن چنان بالا بود که دیگران از آن عاجز بودند. زینب(س) عصاره و گل سر سبد مقام ولایت عظمی بود، همان ولایتی که وسعت و عمق آن بی نهایت است.

حضرت زینب(س) جلوه‌ای از رفتار نبوی و علوی

نویسنده کتاب سر نینوا، زینب کبری(س) بیان می‌کند: حضرت زینب(س) جلوه‌ای از رفتار نبوی و علوی بود. او شخصیت عظیمی داشت که هر چند مانند تمام بانوان طبیعت عاطفی داشت و در جریان کربلا و اسارت صدمه دید، اما مانند کوهی استوار بر جای ماند و با مقاومت، در برابر مخوف‌ترین جباران و طاغوت‌های زمان ایستاد. او هیچ گاه مغلوب نشد و شکست نخورد و با عجز و ناله و ناامیدی ادامه نداد. می‌توان ادعا کرد که حضرت زینب(س) نمونه‌ای از شجاعت، شهامت و سربلندی است. سخنان و اعمال او همگی حکایت از روح بلند و قدرت پایداری والایی که داشت حکایت دارد.

دکتر محسن زاده به عبادت حضرت زینب(س) نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: حضرت زینب(س) به انجام امور عبادی اهمیت بسیاری داده و در انجام آن دقت بسیار می‌کرد. او نیز همچون مادرش حضرت فاطمه(س) نمازش را اول وقت به جا می‌آورد و در انجام آن بسیار دقت داشت. هنگام نماز کارها را رها کرده و به نماز می‌پرداخت و آن چنان غرق در نماز و عبادت می شد که گویا در این دنیا نیست و محو معبود یکتا می گشت. نماز شب او حتی در دوران اسارت و در مسیر کوفه و شام نیز ترک نشد.

ولایت معنوی و توکیلی زینب(س)

این پژوهشگر دینی با تاکید بر اینکه حضرت زینب(س) طبق شواهد تاریخی به نوعی از مقام عصمت دست پیدا کرده بود، می‌گوید: از او خطا و گناهی مشاهده نشد و در تمام ابعاد زندگی بر محور تقوای الهی حرکت کرد. زهد، تقوا و پیروی محض او از خدا، رسول خدا(ص) و امام زمانش او را به مقامی رساند که امام حسین(ع) در لحظه‌های آخر حیاتش او را به دلیل بیماری امام سجاد(ع) نایب خاص خود قرار داد و کارها را به خواهرش واگذار کرد. این حرکت امام، بیانگر مقام والای زینب(س) و برخورداری او از ولایت توکیلی است.

او اظهار می‌کند: شاهد دیگر بر مقام ملکوتی حضرت زینب(س) این است که آن بانو، گاهی امام سجاد(ع) را به اموری که او را از گزند خطر حفظ کند سفارش می کرد و همین طور در کارها مورد مشورت امام سجاد(ع) بود. زمانی که یزید اظهار پشیمانی کرد و به امام سجاد گفت: ای علی بن الحسین! هر حاجتی داری بیان کن، حضرت فرمود: نیازی به تو ندارم، در ضمن در هر موردی باید با عمه‌ام زینب سخن بگویم و مشورت کنم زیرا او پرستار یتیمان و غمگسار اسیران است.

حجت‌الاسلام محسن زاده در پایان توضیح می‌دهد: از نشانه‌های دیگر برخورداری حضرت زینب(س) از ولایت معنوی این است که او مستجاب الدعوه بود. مردم گرفتار و دردمند بسیاری نزد حضرت زینب(س) می‌آمدند و از او برای اجابت دعایشان درخواست دعا می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.