مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌های خراسان رضوی گفت: عدم وجود برنامه، چشم‌انداز و سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری شهر مشهد سبب بروز مشکلات و مسائل زیادی در صنعت گردشگری خراسان رضوی و شهر مشهد شده است.

مشکلات گردشگری مشهد ریشه در نابسامانی متولیان این صنعت دارد

به گزارش قدس آنلاین مهدی آجیلیان‌عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دلایل استعفای خود اظهار کرد: همانطور که می‌دانید اتحادیه‌ها در شهرهای مختلف، اصنافی در زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌دهند و از قانون نظام صنفی تبعیت می‌کنند. به سبب غفلتی که وزارت میراث فرهنگی در سال‌های گذشته و درخصوص تشکیل تشکل‌های بخش خصوصی داشته، مجموعه‌های فعال حوزه گردشگری ازجمله هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها به صورت مستقل اتحادیه تشکیل داده و بر همین اساس فعالیت می‌کردند که بسیاری از آن‌ها سابقه‌ای بیش از ۲۰ یا ۳۰ ساله دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه همواره به دلیل عدم تفویض اختیار و امورات تصدی‌گری در فرایند کار با اداره‌کل میراث فرهنگی درگیر بوده‌ایم، به گونه‌ای که اعلام می‌کردند تشکل‌هایی که زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارند، تحت نظر اداره‌کل میراث فرهنگی نبوده و نمی‌توانند تفویض اختیار کنند. اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اغلب انرژی و زمان خود را صرف موضوعات تصدی‌گری می‌کند که نتایج آن نابسامانی و سوءمدیریت موجود در بخش گردشگری مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور است.

مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌های خراسان رضوی عنوان کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های ما در زمینه گردشگری بوده است. در قانون برنامه ششم تصریح شده که تأسیسات گردشگری از قانون نظام صنفی مستثنی هستند. از همین رو با تبعیت از قانون و مطالباتی که در خصوص تصدی‌گری داشته‌ایم، تشکیل جامعه داده‌ایم. تشکیل این جامعه با مشکلات زیادی مواجه بود که با شیوع ویروس کرونا، بیکاری و تعطیلی همکاران ما همراه شد.

آجیلیان‌عباسی مدعی شد: بر اساس قولی که اداره‌کل میراث فرهنگی استان داده بود، انتظار داشتیم تفویض اختیار به صورت صد درصدی انجام شود تا اختیار داشته باشیم که امور تصدی‌گری را خودمان انجام دهیم و اداره‌کل میراث فرهنگی در جایگاه حاکمیتی خود به نظارت و سیاست‌گذاری خود و حل مشکلات مشهد بپردازد، اما متاسفانه در طول یک سالی که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، به هر نحوی سنگ جلوی پای ما انداخته‌ و واگذاری تصدی‌گری را به صورت قطره‌چکانی انجام داده‌اند. همچنین توقع دارند که به عنوان کارمند اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی عمل کرده و تشکل منفعلی را ایجاد کنیم که قطعا این امر با روحیات هیات مدیره و جامعه‌هتل‌داران سازگار نیست.

وی تصریح کرد: اخیرا نیز اخطاراتی علیه ما صورت گرفته که با توجه به شرایط موجود و عدم پاسخگویی به همکارانم، تصمیم به استعفا گرفتم. با وجود چنین رویه‌ای که اداره کل میراث فرهنگی در پیش گرفته به نظر می‌رسد از حل مسائل و مشکلات موجود عاجز باشم.

مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌های خراسان رضوی افزود: یکی از مسائلی که به عنوان نماینده‌ جامعه هتل‌آپارتمان‌های استان با آن روبه‌رو بوده‌ام، عدم وجود برنامه، چشم‌انداز و سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری شهر مشهد بوده است؛ به طوری که در مشهد به عنوان قطب گردشگری کشور ۱۰۰ هزار تخت رسمی در کنار ۱۰۰ هزار تخت غیر رسمی وجود دارد که فضای غیر رقابتی به ضرر گردشگران و زائران امام‌رضا(ع) به وجود خواهد آورد که تبعات آن را در وضعیت کارنامه خدمات این حوزه مشاهده می‌کنیم.

آجیلیان‌عباسی تشریح کرد: همچنین مدیران ارشد اداره‌کل میراث فرهنگی استان نیز پاسخگو نیستند. در چند روز گذشته شرایطی برای حضور فعالان گردشگری و مدیران اداره‌کل در برنامه زنده تلویزیونی برای بیان مشکلات و دغدغه‌ها فراهم شد، اما مسئولان میراث فرهنگی توجهی به این موضوع نداشته و در این برنامه شرکت نکردند. متأسفانه با ناهماهنگی‌ها و ناملایماتی که از سوی میراث فرهنگی مواجه هستیم و با توجه به عدم پاسخگویی متولیان صنعت گردشگری نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و مطالبات همکاران خود را پیگیری کرده تا بتوانیم فضای رقابتی سالمی در حوزه گردشگری مشهد ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.