حجت الاسلام تقوی گفت: حضرت زینب سلام الله علیها نشان دادند که یک خانم می تواند هم شجاع باشد، هم عالم باشد هم عفیفه باشد، هم محجبه باشد هم مفسر قرآن باشد، هم راوی حدیث باشد و هم تبعیت از امامت و ولایت را سرلوحه خود قرار دهد.

حضرت زینب(س) تالی‌تلو عصمت است/ چرا امروز شاهد پدیده‌ای به نام "مدافع حرم" هستیم؟

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) و استاد حوزه و دانشگاه به مناسب سالروز  رحلت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها(بنابر برخی روایات) در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به تبیین بارزه های شخصیتی ایشان پرداخت و گفت: بیان فضل و کرامت و منش و روش زینب کبری(س) در قالب یک زمان و مکان نمی‌گنجد، عالم همه مدیحه سرای ایشان است و اولیای الهی در مدح آن بزرگوار سخن رانده‌اند.

حجت الاسلام تقوی افزود: به تعبیر من، شاید ۱۲۴ هزار پیامبر در برابر صبر، علم، تقوا، عفاف، حجاب و شخصیت حضرت زینب کبری(س) سر تعظیم فرود آورده اند. حضرت زینب، به معنای واقعی و حقیقی زینت پدر و خاندان رسالت و بلکه زینت وحی، امامت و بصیرت وصبر و علم است؛ ایشان عالمه ای غیر متعلمه و شخصیتی است که حقیتقا تالی تلو معصوم است، گرچه خود معصوم نیستد.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) با اشاره به اینکه عقیله بنی هاشم شخصیتی است که در دامن عصمت کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرورش یافته است تصریح کرد: همه این ویژگی ها به خاصیت های وجودی، اعمال، سیره و رفتار این بانوی مکرمه باز می گردد. اگر صدها کتاب و مقاله در شأن و جایگاه شخصیت حضرت زینب(س) نوشته شده، به معنای این است که هرکدام از سخنان گفته شده، برگرفته از یکی از فضایل  و مناقب ایشان است.

وی ادامه داد: تمام عمر حضرت زینب کبری(س) بر محو ر اصالت بخشیدن به اصل توحید، نبوت و معاد می‌چرخد؛ ایشان از همان لحظه ای که از پدر و مادر توحید را آموخت، نبوت را فراگرفت و به معاد معتقد شد خود مبلغ، مروج و اهتمام بخش به بحث توحید، نبوت و معاده بوده است. تبعیت از امام زمان یکی دیگر از بارزه‌های مهم شخصیت حضرت زینب است؛ اینکه ایشان همراه امام حسین و امام سجاد علیهم السلام در قیام کربلا قدم به قدم و لحظه به لحظه حضور دارد و از بذل جان و مال و فررزندان خود ابایی ندارد، قطعا هدف والایی در پس این همراهی است. او به توحید و نبوت می‌اندیشد، او اطاعت از امام خود را در نظر دارد. گرچه امام حسین برای او برادر عزیز و بزرگواری است اما مسئله امامت اصل است.

حجت الاسلام تقوی اضافه کرد: حضرت زینب(س) بهترین الگو برای ما در تبعیت، پیروی و تسلیم بودن در برابر امام جامعه اسلامی است. از این جهت است که لحظه‌ای در واقعه کربلا امام حسین(ع) را تنها نمی‌گذارد و لحظه ای بر خلاف فرمان، نظر و مصلحت امام حرکت نمی‌کند. اگر خطبه می‌خواند، اگر اسارت را می‌پذیرد، اگر در مسیر کربلا و شام حفاظت و حراست از فرزندان را برعهده می‌گیرد، اگر حفاظت از امام سجاد(ع) بر عهده ایشان قرار می‌گیرد، همه اینها به خاطر تبعیت از ولی امر جامعه اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه یکی  دیگر از ویژگی های مهم حضرت زینب کبری(س) را توجه به قرآن کریم برشمرد و گفت: ایشان خود مفسر و مبین محتوا و فحوای قرآن و نیز راوی حدیث هستند. هم آنچه را که از پدر و مادر آموخته اند و هم آنچا را که خود بدست آورده اند همه را به دیگران منتقل می کنند و آموزش می‌دهند و در هر زمانی که شرایطی برایشان فراهم بوده در دفاع از دین، قرآن، امامت و ولایت لحظه ای کوتاهی نکردند و همه بیانات ایشان مستند، مستدل و برگرفته از آیات شریفه قرآن کریم است. حتی وقتی مقابل یزید خطبه خواندند و در مسیر شام سخنرانی می‌کردند، شروع بحث و استدلال این بانو مکرمه با آیات قرآن کریم است. تمام سخن، عمل، سیره، روش و منش حضرت قرآنی بود.

وی تاکید کرد: عباراتی را که حضرت زینب(س) در پاسخ به یزید لعنت الله علیه به کار برده اند، بیانگر علم، بصیرت، فهم و تسلط ایشان بر مبانی علمی و فقهی و مبتنی بر مصالح جهان اسلام است. ایشان الگوی زنان و مردان انقلابی هستند؛ همه کسانی که پس از واقعه کربلا انقلابی را انجام داده‌اند، با اتکای بر سیره زینب کبری(س) دست به انقلاب زده‌اند. حضرت زینب بودند که به اصل حجاب و عفاف اصالت بخشیدند و خطبه های آن بزرگوار اصول اولیه دینی را تحکیم کرد. امروز که قرن ها از واقعه کربلا و دوره زندگی حضرت گذشته، اثرات سخنان ایشان نمایان شده و می‌بینیم که قضیه مدافع حرم شکل می گیرد؛ چرا؟ زیرا این بانوی بزرگ توانست روش و منش کربلایی که همان تسلیم نشدن در برابر ظلم و ستم بود را مستدام کند.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی نمازها، عبادات و زهد حضرت زینب(س) را بارزه ای برجسته در شخصیت ایشان عنوان کرد و توضیح داد: این یعنی آنکه یک خانم می‌تواند هم شجاع باشد، هم عالم باشد هم عفیفه باشد، هم محجبه باشد هم مفسر قرآن باشد، هم راوی حدیث باشد و هم تبعیت از امامت و ولایت را سرلوحه خود قرار دهد؛ همو می تواند از لحاظ علم و دانش در اوج باشد اما در برابر رب و پروردگار خود تسلیم و فروتن باشد. ایشان هیچگاه عبادت و نماز شب و تضرع به درگاه حق را ترک نکرد. اکنون در ماه رجب قرار داریم، ماه فضیلت نماز شب، ماه ذکر و عبادت، ماه زیارت جامعه کبیره و ماه دعای کمیل و سمات و مجیر است. در این ایام فریادمان در پیشگاه الهی به دعا و تضرع به ویژه در ایام اعتکاف بلند شود و گرچه امسال امکان اعتکاف جمعی وجود ندارد، امام می توانیم خانه های خودمان را به عبادتگاه تبدیل کنیم و برای جوامع اسلامی، رفع بلیات و عاقبت بخیری دعا کنیم. اعتکاف جمعی را بلیه کرونا از ما گرفته است اما مناجات شبانه را که از ما نگرفته است، دست به دعا برداریم و به خدای خود بگوییم: یا سریع الرضا، اغفر لمن لا یملک الاالدعاء فانک فعال لما تشاء.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.