برنامه «مستند فرهنگ» شنبه (۹ اسفند ماه) به زندگی و نقش مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی و آثار و اندیشه‌های وی می‌پردازد.

آیت‌اللهی که در حال بیهوشی پرفسور برلون را مسلمان کرد

قدس آنلاین:  برنامه «مستند فرهنگ» رادیو با نگاهی به زندگی مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی، سبک زندگی او را بیان می کند و با بررسی فعالیتهایش نقشی که در انقلاب اسلامی داشت تشریح می شود.

آیت‌الله میلانی بیشتر عمر خود را در عراق گذارند و در آنجا از درس علمایی چون شیخ الشریعه اصفهانی، آقا ضیا عراقی و میرزا محمد حسین نائینی بهره برد. وی در سال ۱۳۳۲ در مشهد ساکن شد.
از میلانی آثاری از جمله محاضرات فی الفقه الامامیه و قادتنا کیف نعرفهم بر جای مانده است.
آیت الله میلانی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز فعال بود. او از انقلاب اسلامی ایران، رهبری آن و نهضت مردم عراق حمایت می‌کرد. وی در تأسیس مدارس علمیه از جمله مدرسه حقانی نقش داشت. با حضوری وی در مشهد، حوزه علمیه این شهر رونق گرفت.

در زندگی این شخصیت، بخش شنیدنی از مسلمان کردن یک پرفسور آمده که  مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی (ره) دچار بیماری معده شده بودند، پروفسور برلون را از اروپا برای جراحی ایشان آوردند، جراح حاذق پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بود، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که او در حین به هوش آمدن می گوید را برایش ترجمه کند.

مرحوم آیت الله میلانی در آن لحظات فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می کرد، پس از این مساله پروفسور برلون گفت: شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه می خواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی باشم، وقتی دلیل این کار را پرسیدند، پروفسور برلون گفت: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان می دهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود.

برنامه «مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تأمین رادیو فرهنگ است که ساعت ۲۰:۳۰ با محوریت بررسی زندگی افراد تاثیرگذار در انقلاب اسلامی و نقش فرهنگی هرکدام از آنها روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.