مجلس در جریان چکش کاری بودجه ۱۴۰۰ برای مالیات گیری از بلاگرها، موسسات آموزشی و هنرمندان خیز برداشته است؛ اقدامی‌که هم امکان دستیابی اقتصاد به درآمدهای پایدار و پاک را افزایش می‌دهد و هم اجرای عدالت را در قبال صاحبان درآمدهای نجومی‌که خود را ملزم به پاسخگویی مالیاتی نمی‌دانند، محقق خواهد ساخت.

شاخ شکنی از شاخ‌های مجازی

قدس آنلاین: بر اساس مصوبه مجلس "معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری صرفاً تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود. همچنین در ماده الحاقی دیگری معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف شده است".

در همین حال، مجلس مصوّب کرده "درآمدهای کاربران دارای ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شود و سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون بودجه، دستورالعمل اجرایی مربوط را تهیه و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند".

‌ مصوبه‌ای که بوی شفافیت و عدالت می‌دهد

به گفته یک کارشناس حوزه مالیات، مصوّبه مجلس برای ملزم کردن هنرمندان، مؤسسات آموزشی و بلاگرها به پرداخت مالیات، بوی عدالت می‌دهد اما در سال ۱۴۰۰ اثر شفافیت زایی خواهد داشت و روی درآمد مالیاتی حاصل از این مصوّبه باید در سال‌های بعد حساب باز کرد.

سیاوش غیبی پور به قدس آنلاین می‌گوید: اینکه صاحبان درآمد بالای ۲۰۰ میلیون تومان مالیات بپردازند، بین هنرمندان و مؤسسات آموزشی اثر روانی و تبلیغی دارد چرا که در سال جاری حوزه‌هایی مانند تئاتر، سینما، موسیقی، فعالیت‌های آموزشگاهی، کنسرت‌ها و... تعطیل یا نیمه تعطیل بوده‌اند لذا  مصوّبه مجلس نمی‌تواند سبد مالیاتی سال آینده را با تغییر خاصی مواجه سازد اما منجر به شفاف شدن فعالیت‌های هنرمندان خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: درآمد مشمول مالیات از محاسبه فروش و عرضه خدمات و سپس اعمال ضریب، به دست می‌آید. بر همین اساس یا خود فرد، درآمدش را اظهار می‌کند و یا از طریق بررسی تراکنش‌های مالی، مشمول بودن یا نبودنش محرز می‌شود. این شیوه باعث خواهد شد هنرمندان خرده پا و صاحبان درآمدهای‌اندک، به عقد قراردادهای شفاف، تشویق شوند و اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم کنند.

به باور  این کارشناس امور مالیاتی، با اجرایی شدن مصوّبه مجلس، فرار مالیاتی در سال‌های بعد کاهش خواهد یافت.

او در خصوص درآمد بلاگرها هم می‌گوید: اخذ مالیات از فضای واقعی اقتصاد یا فضای مجازی هیچ فرقی ندارد و در راستای ماده ۱۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان درآمد از محل فضای مجازی هم مطابق مصوّبه مجلس و شیوه نامه ای که بین اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سازمان امور مالیاتی نهایی می‌شود باید مالیات موضوعه را بپردازند. 

‌ درآمدهای مجازی؛ ظرفیت‌های واقعی مالیاتی

گفتنی است در سال‌های اخیر برخی معافیت‌های مالیاتی غیرهدفمند از جمله معافیت مالیاتی موسسات آموزشی، هنرمندان و سلبریتی‌ها بارها خبرساز شده و افکار عمومی‌و به خصوص مودّیان خوش حساب از قبیل کارمندان، حقوق بگیران و تولیدکنندگان در راستای تحقق عدالت مالیاتی بر ضرورت شفاف شدن درآمد این گروه و اخذ مالیات عادلانه از صاحبان درآمدهای عمدتا نجومی‌تاکید کرده‌اند. 

برخی برآوردها حکایت از گردش مالی سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومانی موسسات آموزشی و کنکوری دارند، ضمن اینکه شنیده شده این موسسات، ماهی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تبلیغات به صدا و سیما می‌پردازند. بر همین اساس چنین مؤسساتی از تیررس انتقادات مالیاتی دور نبوده‌اند و تخمین زده شده با برداشتن معافیت غیرهدفمند مالیاتی این موسسات ۶ هزار میلیارد تومان به درآمد مالیاتی کشور اضافه می‌شود.

قابل ذکر است در سال‌های اخیر، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پژوهشی، افزایش روزافزون تعداد سلبریتی‌های مجازی را  یکی از صد مسأله کلان کشور عنوان کرده است. در خصوص درآمد بلاگرها و به تعبیری اینفلوئنسرها یا همان شاخ‌های مجازی هم  حرف و حدیث بسیار است و اعداد ارقام متعدد. بر اساس شنیده‌ها، برخی بلاگرهای موفق، ماهانه چند صد میلیون تومان درآمد دارند و این افراد به ازای هر استوری تبلیغاتی، از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند اما رقم دریافتی شاخ‌های مجازی برای تبلیغات لایو، همچنان یک راز است که فقط خودشان می‌دانند!

در مجموع یک اینفلوئنسر بسته به تعداد دنبال کنندکان یا همان فالوئرهایش ارقام مختلفی برای تبلیغات در صفحه خود مطالبه و برای نمونه فردی با ۲ میلیون فالوئر برای هر تبلیغ بین ۹ تا ۱۷ میلیون تومان دریافت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم‌پور ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام. متأسفانه تیتر این مطلب به دور از شأن یک فضای فرهنگی و صفحه‌‌ی آنلاین یک روزنامه‌ی قدیمی و بیشتر مناسب مجلات زرد است. استفاده از اصطلاح «شاخ‌ شکستن» و «شاخ مجازی» مناسب هنرمند و مؤسسه‌ی فرهنگی و ... نیست. با سپاس