مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد گفت: بزرگ ترین مشکلی که وجود دارد که ما حضور سایر دستگاه ها را در این طرح خالی می بینیم. اگر سایر دستگاه های اجرایی در این طرح حاضر شوند می توانند خیلی به ما در اجرایی شدن این طرح کمک کنند

 حضور دستگاههای اجرایی در طرح ساماندهی کارگران خالی است

قدس آنلاین- تکتم بهار دوست: از اردیبهشت‌ماه امسال بحث ساماندهی کارگران ذیل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در دستور کار شهرداری قرار گرفت. طرحی که هنوز ساماندهی نشده و جای حرف‌وحدیث زیادی دارد. در همین خصوص با علیرضا کفاش مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد گفتگویی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید: .

دقیقه چند ایستگاه برای ساماندهی و کمک به کارگران ساختمانی در سطح شهر در نظر گرفته‌شده است؟

 ۱۲ گذر شهری در مشهد وجود دارد که کارگران در آنجا تجمع می‌کنند درواقع مکان‌هایی در شهر که معضل ترافیکی ندارند. که چهار نقطه را از این ۱۲ نقطه از دوم دی‌ماه به‌صورت موقت با ایجاد چادر و اختصاص امکانات اولیه طرح را آغاز کرده و مبادرت به اعزام نیرو و کارگر را به مناطق مختلف آغاز کرده‌ایم.

تا به امروز چه تعداد از کارگران ساختمانی به این چادرها برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌اند؟ و هر فرد برای اینکه تحت پوشش این طرح قرار بگیرد باید چه مراحلی را طی کند؟

 در این مدت بالغ‌بر ۶ هزار و ۷۰۰ درخواست‌کننده داشتیم ولی ازآنجایی‌که قضیه عدم سوءسابقه برای ثبت‌نام این افراد زمان‌بر است وجود دو شاهد برای ثبت‌نام ضروری است و ازآنجایی‌که برخی از این افراد نتوانسته‌اند از این مرحله و دیگر مراحل  عبور کنند در لیست ما قرار نگرفته‌اند بااین‌حال تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کرده و کارت کار دریافت نموند.

*سطح مهارت این افراد به چه شکل تعیین می‌شود؟

 در این طرح ۱۸ رسته ساختمانی داریم که باوجود انجمن صنفی کارگران ساختمانی که در اجرایی کردن این طرح در کنار ما هستند و با توجه به کارت‌های مهارتی که این افراد پیش‌ازاین از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند سطح مهارتشان برای ما و حضور در این طرح مشخص می‌شود.

ولی با همه این‌ها هنوز می‌شود کارگران ساختمانی را در سطح شهر و مناطق مختلف دید.

بله درست است شاید چون هنوز طرح کامل اجرانشده است و لازم است بدانید که در راستای همین طرح تا پایان سال ۱۲ ایستگاه افتتاح خواهد شد. به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای را با ۱۲ دستگاه اجرایی امضا کرده‌ایم که مثلاً اداره اتباع باید به یاد و بحث ساماندهی اتباع غیرمجاز را پیگیری کند. یا جایی مثل اداره‌ی آموزش فنی حرفه‌ای باید بحث آموزش این افراد را در این ایستگاه‌ها پیگیری و ساماندهی کند. اداره علوم پزشکی باید پای‌کار باشد تا  بحث کارت‌های سلامتی این افراد را پیگیری کند. ولی مطمئن با افتتاح این طرح دیگر شاهد حضور این افراد در سطح شهر نخواهیم بود. اجرایی کردن این ماجرا تکلیف شهرداری نیست ولی شهرداری پای‌کار آمده‌ایم تا به این داستان سامان بدهیم.

درواقع این قضیه با کمک رسانه و دستگاه قضا و نیروی انتظامی باید مدیریت و ساماندهی شود تا اگر کسی به کارگر نیاز داشت نیروی موردنظرش را از این جایگاه‌ها تأمین کند. اگر کارگری کار می‌خواهد باید به این ایستگاه‌ها مراجعه کند و شب‌به‌شب هم دستمزدش را دریافت کند.

درجایی از اتباع خارجی یادکردید. چه تعداد از افرادی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند از اتباع خارجی هستند؟

طبق هماهنگی‌هایی که با اداره اتباع خارجی داشته‌ایم هرکسی که کارت شماره ۱۵ را داشته باشد مطمئن از حمایت این طرح برخوردار خواهد شد تاکنون  بالغ‌بر ۲۲۰ نفر از اتباع در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و ما برایشان کارت کار صادر کرده‌ایم

 تاکنون چه مشکلات و معضلاتی بر سر راه ساماندهی این طرح وجود داشته است؟

بزرگ‌ترین مشکلی که وجود دارد که ما حضور سایر دستگاه‌ها را در این طرح خالی می‌بینیم. اگر سایر دستگاه‌های اجرایی در این طرح حاضر شوند می‌توانند خیلی به ما در اجرایی شدن این طرح کمک کنند

کارگران این طرح چه میزان حق بیمه پرداخت می‌کنند؟

کارگرانی که ما از وجودشان در پروژه‌های شهرداری استفاده می‌کنیم همه هزینه بیمشان بر عهده خود ما است. ولی برخی از این افراد هستند که بیمه خوش فرما هستند یعنی این افراد با پرداخت ۷ درصد از مبلغ بیمه را پرداخت می‌کنند

 دستمزد این افراد به چه نحوی محاسبه و پرداخت می‌شود؟

 در پروژه‌های شهرداری دستمزدها بر اساس قانون کار برآورد می‌شود ولی زمانی هست که فرد به‌عنوان ارباب‌رجوع جهت کارگر به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کند متفاوت است و درواقع به‌صورت توافقی پرداخت می‌شود و این میان ما فقط نقش یک رابط را ایفا می‌کنیم و در این میان هیچ پورسانتی توسط پایگاه‌های ما از این افراد گرفته نمی‌شود.

برای این‌که افراد چه کارگر و چه کارفرما از این طرح به‌خوبی استفاده‌کننده و بهره‌مند شوند چه کرده‌اید؟

مهم‌ترین کاری که در کنار همه این اقدامات لازم است که انجام شود بحث فنّاوری و اطلاع‌رسانی و هوشمند سازی است. به همین  هوشمند شهروندی را تهیه‌کرده‌ایم که چه کارگر و چه کارفرما بتوانند از آن استفاده کنند  در بحث شکایات و انتقادات هم همشهریان می‌توانند با شماره‌گیری ۱۳۷ موارد موردنیازشان را به سمع دوستان ما برسانند. مورد دیگر اینکه با افتتاح این طرح تا پایان سال شماره ۳۱۷۵ را در بحث راور کارگر بهره‌برداری می‌کنیم شما می‌توانید از روز گذشته برای روز بعد مبادرت به راور کارگر کنید و کارگر از نزدیک‌ترین جایگاه با شما لینک خواهد شد.

این در این مدت مردم مطابق انتظارات شما از این طرح استقبال کرده‌اند؟

**بله. بالغ‌بر ۸۵ هزار نفر تاکنون از این جایگاه مبادرت به تأمین نیروی موردنظرشان کرده‌اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.