رییس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه داعیه نظام جمهوری اسلامی افغانستان بر حق است گفت که جامعه بین‌المللی ۴۰ سال مردم افغانستان را از صلح محروم کرده است.

اشرف غنی: جامعه جهانی افغانستان را از صلح محروم کرده است

قدس آنلاین: رییس جمهور افغانستان در سخنانی به مناسبت نهم اسفند، روز سرباز گفت که جامعه بین‌المللی ۴۰ سال مردم افغانستان را از صلح محروم کرده است.

اشرف غنی در مراسم گرامیداشت از نهم اسفند روز سرباز که در وزارت دفاع ملی افغانستان برگزار شده بود، گفت: «جامعه بین‌المللی چهل سال است که یک ملت را با تاریخ عظیم، تمدن درخشان و مردم سرزنده از بنیادین‌ترین حق که همانا صلح است، محروم کرده و این قابل تحمل نیست و ما صلح پایدار و باعزت می‌خواهیم و آمدنی است.»

رییس جمهور افغانستان توضیحات بیش‌تر در مورد این سخنانش نداد، اما گفت که چندی پیش آن را در چهل‌وششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مطرح کرده است.

غنی گفت که نیروهای امنیتی نقش سازنده در ایجاد فضای مناسب برای صلح دارند و جنگی که در برابر مردم در جریان است، در تضاد با انسانیت، عدالت و حقانیت است و به اسلام ربطی ندارد.

از سوی دیگر، اشرف غنی گفت که حفظ، تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان وظیفه نخست دولت است.

وی افزود: «امروز برای دولت و ملت افغانستان جای افتخار عظیم است که قوای قهرمان دفاعی و امنیتی خود را تجلیل می‌کنند و از برکت شما، افغانستان محکم و استوار به پا ایستاده شده است.»

به گفته او، اگر نیروهای امنیتی وجود نمی‌داشتند، دولت نیز وجود نداشت و همه مردم و دولت در کنار نیروهای امنیتی ایستاده‌اند و به این نیروها به عنوان یک سرمایه ملی نگاه می‌کنند.

محمداشرف غنی افزود که نیروهای امنیتی افغانستان در شش سال گذشته راه چندین ساله را طی کرده‌اند و حمایت مردم از این نیروها در ۱۴۰ سال گذشته بی‌نظیر است.

وی نیروهای امنیتی را حافظان و مجریان قانون اساسی افغانستان خواند و گفت که این نیروها نه تنها از استقلال افغانستان، بلکه از امنیت جهان نیز حفاظت می‌کنند.

غنی همچنین گفت که در سال ۱۴۰۰ روند خانه‌سازی برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را آغاز می‌کند.

رئیس‌جمهور افغانستان با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح تاکید کرد: «ما صلح پایدار و با عزت می‌خواهیم که با قوت بازوی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و اراده مردم حاصل شود.»

غنی خاطرنشان کرد که داعیه نظام جمهوری اسلامی افغانستان بر حق است و تمام قوانین نافذه این کشور بر پایه شریعت اسلامی ساخته شده است.

در این نشست، شاه‌محمود میاخیل، معاون اول وزارت دفاع ملی گفت که نیروهای امنیتی برای جنگ در بهار سال آینده که پیش‌بینی می‌شود، شدت خواهد گرفت، آمادگی کامل دارند.

نهم اسفند به عنوان روز سرباز نام‌گذاری شده است. این روز همه ساله در سراسر افغانستان گرامی‌داشت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راسخ ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    اقای غنی شما آلمان و انگلیس طرفدار کی هستید؟؟ سوئد الان یه طرف فنلاند و نروژ یه طرف طرفدار کدوم هستید؟ قرمز دوس دارید یا آبی؟؟