۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 741904

سفر دیروز فؤاد حسین وزیر خارجه دولت عراق به تهران یک روز پس از حمله بامداد روز جمعه جنگنده‌های اف۱۵ آمریکایی به پادگان امام علی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق که با دستور مستقیم جو بایدن صورت گرفت، بسیار معنادار است. این حمله از  اتفاقات مهمی است که قطعاً تبعات مهم‌تری را برای آمریکا و همپیمانانش رقم خواهد زد.

 پادگان امام علی در منطقه بوکمال به صورت رسمی در اختیار نیروهای جمهوری اسلامی ایران بوده است و آمریکایی‌ها تحت عنوان تلافی حمله موشکی هفته پیش مردم عراق به مقر آمریکایی‌ها در اربیل به این موقعیت هجوم آوردند و با شلیک هفت موشک، ۶ قسمت از این پادگان را هدف قرار دادند.  این حادثه در حالی بود که ماجرای هفته پیش حمله به مقر آمریکایی‌ها در اربیل عراق هیچ ربطی به ایران و نیروهای ایرانی نداشت و این حماقت آمریکایی‌ها نقض حقوق بین‌الملل و فتح بابی برای تحولات جدید در منطقه غرب آسیا خواهد بود؛ زیرا دوران بزن دررویی تمام شده و ایران قطعاً متهمان این حمله حماقت‌آمیز را دنبال خواهد کرد و پای آمریکا گیر است.

 ️برخی تحلیلگران این شرارت جو بایدن را قسمتی از برنامه او برای عقب راندن ایران اسلامی و در نهایت تجزیه عراق پس از فائق آمدن بر برنامه هسته‌ای و موشکی ایران می‌دانند، اما  تجربه نشان داده است آمریکایی‌ها همواره دست خالی از معرکه خارج می‌شوند و وقتی احساس شکست می‌کنند، دست به اسلحه می‌شوند. البته سیاستمداران کاخ سفید فشار ناشی از بحران‌های آمریکا را در کشورهایی مثل عراق و افغانستان تخلیه می‌کنند و با غارت و جنگ‌افروزی به دنبال مقاصد اقتصادی و سیاسی می‌روند.

 ️حمله جنگنده‌های آمریکای بایدن به پادگان امام علی در بوکمال به‌منزله تهاجم به خاک جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا نیروهای ایرانی مستقر در آن پایگاه با هماهنگی دولت سوریه و به دنبال مبارزه با تروریسم بین‌الملل و داعش جنایتکار بوده‌اند و هدف قراردادن مقر رسمی آن‌ها بی هیچ دلیل موجهی قطعاً تبعات سنگینی را متوجه بایدن ۷۸ساله خواهد کرد.

 بحمدالله در این حمله به دلیل هوشیاری نیروهای مقاومت و اطلاع آن‌ها از امکان تهاجم دشمن وتخلیه موقعیت، به جز  یک نفر از نیروهای عراقی کسی به شهادت نرسید و البته چند نفر زخمی شده‌اند.

هر چند این پریشانی و حملات حماقت‌آمیز بایدن بی‌دلیل نیست. اولاً او برای حفظ توازن سیاست خارجی آمریکا و خروج آن از بحران یک‌جانبه‌گراییِ یادگار ترامپ تلاش می کند، به همین دلیل او طی همین ایام، پرونده ترور خاشقچی به دست محمد بن سلمان در ترکیه را بازگشایی کرده و در تماس تلفنی با سلمان پادشاه عربستان سعودی ضمن تأکید بر مقوله حقوق بشر اذعان کرده است باید عربستان سعودی حقوق بشر را رعایت کند و از آن تبعیت کند. در ادامه آن سنای آمریکا نیز بایدن را به حساب‌کشی حقوق بشری از بن‌سلمان ولیعهد شرور عربستان سعودی فراخوانده است. ثانیاً نیروهای مقاومت در عراق و سوریه دستاوردهای مهمی را رقم زده‌اند وعرصه را بر داعش و آمریکا تنگ کرده‌اند. به عنوان مثال در استان الانبار عراق عملیات‌های موفقیت‌آمیزی برای پاکسازی هسته‌های پنهان داعش انجام شده و در عملیاتی دیگر در اطراف بغداد جمع قابل توجهی از تکفیری‌ها و سرکردگان داعش را اسیر و به هلاکت رسانده‌اند. شدت‌گرفتن حملات نیروهای مقاومت نسبت به مواضع تروریست‌ها، کاخ سفید را نگران کرده وآن‌ها به دنبال آن هستند که فضای مساعدی برای رشد دوباره تکفیری‌گری و تروریسم در خاک عراق و سوریه فراهم کنند که میل آن‌ها را به توازن فشار بر دو محور شیعی مقاومت اسلامی  و محور سنی تکفیری منطقه (عربستان سعودی )بیشتر می‌کند. در هر صورت، حمله جنگنده‌‍‌های آمریکا به مواضع رسمی ایران در سوریه مسیر گفت‌وگوی غرب با ایران  را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش اعتماد نسبت به آن‌ها خواهد شد.

آمریکایی ها به دنبال آن هستند که نقش فرابرجامی بازی کنند، اما ایران هرگز چنین فرصتی را به یک عنصر مخاصمه‌گر نخواهد داد و ملت‌های منطقه نیز مقابل زیاده‌خواهی واشنگتن خواهند ایستاد. آماده‌باش ۱۰۰درصدی نظامیان آمریکا در عراق و سوریه پس از اتفاقات روز جمعه حاکی از ترس آن‌ها نسبت به نوع واکنشی است که ممکن است دریافت کنند.

قطعاً سفر فؤاد حسین وزیر خارجه دولت عراق به تهران  برای گفت‌وگوهای راهبردی دو کشور اهمیت بالایی دارد و حتماً یکی از محوری‌ترین بحث‌های آن چگونگی موضع‌گیری مشترک دولت عراق و ایران و سوریه به نقض حاکمیت مکرر بغداد و دمشق توسط کاخ سفید و اقدام‌های تروریستی بایدن و نیروهای انگلیس و رژیم اسرائیل در عراق و مرز سوریه است؛ زیرا حمله به پادگان امام علی و تخریب مقر نیروهای مستشاری ایران اسلامی به لحاظ حقوق بین‌الملل و سیاست خارجی قابل پیگیری و مستلزم همگرایی سه دولت‌ ایران، عراق و سوریه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.