وزیر خارجه عراق که برای دومین بار در کمتر از یک ماه اخیر راهی ایران شده، روز گذشته با مقامات کشورمان دیدار و درباره مسائل مختلف به رایزنی پرداخت. «فؤاد حسین» ۱۵ بهمن ماه نیز به تهران آمد و همین حضور دوباره وی در کشورمان، حساسیت‌ها را نسبت به اهداف این سفر کمی بالا برده است.

بررسی اهداف سفر وزیرخارجه عراق به تهران

وزیر خارجه عراق در دیدار صبح دیروز خود با علی شمخانی از آغاز پرداخت بدهی این کشور به جمهوری اسلامی خبر داد. دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته به آمریکا، بار دیگر در منطقه احیا شوند. دیدار با محمدجواد ظریف دیگر برنامه وزیر خارجه عراق در سفر به تهران بود؛ رایزنی درباره روابط دوجانبه محور این گفت‌وگو اعلام شد.

اما سفر مقام عراقی به تهران در حالی انجام شد که وی ۶ روز پیش به ریاض رفته بود. سیدهادی سید افقهی در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به این موضوع معتقد است فؤاد حسین می‌تواند حامل پیامی از سوی سعودی برای جمهوری اسلامی باشد. وی افزود: با رفتن دونالد ترامپ حاکمان سعودی به‌شدت در تنگنا قرار گرفته‌اند. مقامات دولت جدید آمریکا هم موضوع قتل فجیع جمال خاشقچی را پیش کشیده‌اند که این مسئله می‌تواند محمد بن سلمان را بیش از پیش تحت فشار بگذارد و به سمت چرخش بر سر تحولات منطقه‌ای بکشاند. پس سفر وزیرخارجه عراق به تهران در این چارچوب قابل تعریف است.

از سوی دیگر سفر فؤاد حسین به ایران در حالی انجام می‌شود که آمریکا شامگاه پنجشنبه به تلافی حمله موشکی اوایل ماه جاری به اربیل عراق – اقدامی که واشنگتن آن را به تهران نسبت می‌دهد – مقر نیروهای مقاومت در شمال شرق سوریه را هدف قرار داد. هر چند رسانه‌های غربی از همان ابتدا کوشیدند این اقدام را به ایران نسبت دهند، اما محافل عراقی این اقدام خرابکارانه را زیر سر صهیونیست‌ها دانستند. روز گذشته نیز منابع خبری از اقدام خرابکارانه علیه یک کشتی تحت مالکیت رژیم صهیونیستی در دریای عمان خبر دادند؛ اقدام‌هایی که همه در پازل توطئه تل‌آویو در ناامن‌سازی منطقه و تحمیل هزینه آن بر دوش ایران قابل تعریف است.

سید احمد سادات مدیر سابق شبکه العالم معتقد است با توجه به این رخدادها به نظر می‌رسد سفر فؤاد حسین به تهران در واقع یک نوع اطمینان‌بخشی و تأکید بر این نکته می‌تواند باشد که عراق مخالف دسیسه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و نمی‌خواهد به عنوان محلی برای تصفیه حساب بین ایران و آمریکا تبدیل شود. وی تصریح کرد: البته این روزها موضوع برجام و احتمال خروج جمهوری اسلامی از این توافق هم مطرح است. با توجه به مطالبات زیادی که ما از عراق داریم احتمال پرداخت بخشی از این بدهی هم می‌تواند مطرح باشد. چنین اقدامی مطمئناً در هماهنگی با واشنگتن صورت خواهد گرفت تا جمهوری اسلامی را برای اصلاح برجام متقاعد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.