یک کارشناس مالیات در گفت‌وگو با قدس درباره تغییرات بودجه‌ای مجلس درخصوص مالیات، اظهار کرد: در لایحه بودجه تغییرات خوبی در زمینه اصلاح برخی معافیت‌ها مانند معافیت فعالیت‌های هنری، مؤسسات کنکور یا مالیات بر حقوق افراد صورت گرفت. گرچه این تغییرات بنیادین نبود.

بهانه‌تراشی برای اصلاح نشدن نظام مالیاتی

وحید عزیزی، کارشناس مالیات در گفت‌وگو با قدس درباره تغییرات بودجه‌ای مجلس درخصوص مالیات، اظهار کرد: در لایحه بودجه تغییرات خوبی در زمینه اصلاح برخی معافیت‌ها مانند معافیت فعالیت‌های هنری، مؤسسات کنکور یا مالیات بر حقوق افراد صورت گرفت. گرچه این تغییرات بنیادین نبود، اما گامی روبه‌جلو برای اصلاح نظام مالیاتی محسوب می‌شود. در واقع ظرفیت بودجه به همین میزان است، به همین دلیل تنها می‌توان گام کوچکی برداشت تا بعدها از طریق آن در قانون مالیات‌های مستقیم یا قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اصلاحاتی ایجاد کرد. گرچه اقدام مجلس مثبت است، اما باید این موضوع‌ها در قوانین دائمی و به ‌صورت اساسی تغییر یابد.
وحید عزیزی درباره موانع اصلاح نظام مالیاتی گفت: ذی‌نفعان همواره مانع اجرای صحیح قوانین می‌شوند یا محتوا را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که موجب بی‌اثر شدن قانون می‌شوند. همچنین هر باری که قرار است تغییر جزئی در اصلاح نظام مالیاتی صورت بگیرد، برخی می‌گویند یا ما باید تمامی تغییرات را به‌ صورت یکجا انجام دهیم یا هیچ ‌یک از تغییرات را اعمال نکنیم.

از سوی دیگر هر وقت قرار است تغییری رخ بدهد، مطرح می‌شود نظام مالیات باید بر مجموع درآمد افراد پیاده‌سازی شود که البته موضعی صحیح است، اما استفاده صحیحی از آن صورت نمی‌گیرد. در واقع ایراد این است اقداماتی که صورت می‌گیرد مقدمات رسیدن به اصلاح نظام مالیاتی است، منتها در حال حاضر قابلیت اجرا در کشور را ندارد و نیازمند زیرساخت‌های قانونی و اطلاعاتی است و باید به‌تدریج به آن برسیم. در واقع ما همه تغییرات را به وقوع تغییر واقعی موکول می‌کنیم که همین عامل موجب کندی در روند اصلاح مالیاتی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: مالیات تنها منبع پایدار درآمدی دولت است که باید محقق شود، اما چون ما این سیاست را به‌ خوبی اجرا نکردیم و قوانین کارآمدی نداشته‌ایم همین موجب شده تا در غالب جامعه این تصور پیش بیاید که افزایش مالیات به معنای فشار بر بخش‌های شفاف و تولیدی جامعه است و این در حالی است که باید عکس این موضوع اتفاق بیفتد. وقتی سخن از افزایش درآمدهای مالیاتی است، نباید این افزایش در حوزه‌های تولیدی صورت بگیرد بلکه باید شامل دهک‌های بالا و فعالیت‌های غیرتولیدی جامعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.