نمایش و فروش آنلاین آثار هنری یکی از راهکارهای جهانی برای سرپا نگه داشتن شاکله هنرهای تجسمی در سال کرونایی بود.

چشم انتظار بهاریم...

در بسیاری از کشورهای جهان گالری‌ها از ابتدای شیوع کرونا به فعالیت‌های هنریشان ادامه ندادند، در کشور ما هم تا نیمه‌های سال برنامه گالری‌ها لغو شد اما نیاز هنرمندان به گردش اقتصادی آثارشان، موجب رونق نمایشگاه و خرید و فروش‌های آنلاین شد.

بعضی گالری‌ها فعالیت‌هایشان را در بستر فضای مجازی ادامه دادند تا بتوانند همچنان روی اقتصاد هنر سرمایه‌گذاری کنند. حسین محسنی، یکی از گالری‌دارانی است که بر فروش آنلاین و حمایت از هنرمندان جوان متمرکز شده است.     

مشکلات فروش آنلاین در هنرهای تجسمی

مدیر «آرتیبیشن» در ابتدا درباره حراج‌های آنلاین و خرید و فروش آثار هنرمندان در سالی که گذشت صحبت کرد. او گفت: فروش آنلاین در همه کسب و کارها رو به توسعه است و هنرهای تجسمی هم در این بخش بی‌نصیب نبوده است اما فروش آنلاین در هنرهای تجسمی مشکلات بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد چون هنوز خرید اثر هنری از سوی جامعه به عنوان یک نیاز تلقی نمی‌شود و مجموعه‌داران و دولت‌داران هنر عمدتاً زمانی بخشی از سرمایه مازاد خود را به خرید آثار هنری اختصاص می‌دهند که وضع اقتصادی بهتری در کشور حاکم باشد.

وی افزود: متأسفانه ما در دورانی به سر می‌بریم که علاوه بر کرونا و مشکلات آن وضعیت اقتصادی خوبی هم در کشور حاکم نیست ضمن اینکه رسانه‌ها هم هنوز برای فرهنگ‌سازی خرید هنر روند مثبتی را در پیش ندارند.

محسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که پرسید: «نمایشگاه‌های آنلاین ایران تا چه حد مطابق با استانداردهای این قالب نمایشی است؟» گفت: در دنیا بحث آنلاین خیلی مطرح نیست. فروش حراج‌های آنلاین نسبت به حراج‌های حضوری تفاوت جدی دارد، این را به این منظور گفتم که استاندارد زمانی تدوین می‌شود که تعدد و تجربه در این بخش وجود داشته باشد.

اما به هر حال کرونا موجب شد بازار هنر تجسمی ایران تغییر رویه دهد و ارزش‌های دیگر را همراه تولید محتوای خوب در نظر بگیرد. مطمئناً کرونا سبک زندگی و کسب و کارها را تغییر جدی داد که این مسئله جای خوشحالی دارد.  

کرونا و هنرمندان جوان

به گفته این مدیر گالری، هنرمندان جوان بیش از همه از کرونا و مسائل آن ضربه خوردند. محسنی توضیح داد: شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی قطعاً ضربه بدی بر این بازار به خصوص هنرمندان جوان داشت. فروش آثار هنرمندان مطرح کار دشواری نیست اما حمایت از هنرمندان جوان و همچنین حمایت از گالری‌هایی که قدرت کمی دارند، نیاز اساسی بود که محقق نشد و متأسفانه آسیب‌های زیادی را شاهد خواهیم بود.

محسنی با بیان اینکه در دو بخش گالری حضوری و مجازی فعالیت می‌کند، گفت: برای فروش آثار هنرمندان جوان به طور خاص برنامه‌های ویژه‌ای داریم؛ به این صورت که در بخش حضوری بیشتر نمایش آثار هنرمندان شناخته شده مدنظر است و  با راه‌اندازی و توسعه چند بخش جدید در فروش آنلاین مانند اسمارت آکشن، آرتچارت و سپیدارت شاهد افزایش خدمات برای هنرمندان جوان خواهید بود و  بر نمایش و فروش آثار آن‌ها متمرکز خواهیم شد.  

تأثیر برگزار نشدن افتتاحیه‌ها

این مدیر گالری در ادامه در خصوص برگزار نشدن افتتاحیه‌ها و تأثیر آن  بر کاهش انگیزه، رکود اقتصادی و کاهش تبادل اطلاعات هنرمندان گفت: افتتاحیه نمایشگاه‌ها فقط بحث اقتصادی نیست بلکه یک جشن و میهمانی برای اهالی هنر است که به دور از استرس‌های رایج با آرامش با هنر تعامل کنند اما متأسفانه این جذابیت به خاطر شرایط رخ داده، میسر نشد.

وی ادامه داد: به هر حال برگزاری افتتاحیه برای هنرمندی که نمایشگاه انفرادی دارد و قرار است نتیجه تلاشش را در روز افتتاحیه و بازخورد مخاطبان ببیند، لذت خاصی دارد که کرونا این لذت را از هنرمندان گرفت.

امیدوارم شرایط بهبود یابد که حال هنرمندان هم در این روزگار بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.