حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری گفت: موضوعات مربوط به وقف نه تنها در داخل کشور بسیار کاربردی است بلکه در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز این موارد مطرح و به قوانین آن نیازمند هستند. نهاد وقف تنها منحصر به نظام حقوقی اسلام نیست بلکه تمامی ادیان و تمدن ها از این نظام حقوقی بهره مندند.

فرهنگ وقف یکی از مهمترین مولفه های تمدن نوین اسلامی است/پاسخگویی علمی به سوالات وقفی

دکتر سید حسن وحدتی شبیری در گفتگو باخبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: فرهنگ وقف یکی از مهمترین مولفه های تمدن نوین اسلامی است. برای بازگشت به این تمدن باشکوه باید فرهنگ وقف بین مردم و مسئولان، به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: باتوجه به نیاز مبرم آستان قدس رضوی به حل مشکلات و پاسخ به سوالات متعدد در حوزه وقف، در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مرکزی به نام مطالعات وقف را تاسیس کردیم. در این مرکز کلنیک مشاوره مجازی راه اندازی شده است که اکنون بیش از صدهزار بازدید کننده از داخل و خارج از کشور دارد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: همچنین رشته های متنوعی در ارتباط با وقف در این دانشگاه مدنظر قرار گرفته و طراحی شده اند. ازجمله رشته فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، مدیریت وقف است. همچنین جمعی از این رشته ها در قالب مدیریت اجرایی وقف طراحی شده اند که دراین زمینه از استادانی از تهران و اصفهان و مشهد کمک گرفته شده است.

وی با ذکر این موضوع که عناوین و محتوای این رشته ها به وزارت علوم فرستاده شده و این وزارت موافق اصولی خود را با این پنج رشته بیان کرده است، تصریح کرد: باتوجه به صلاحدید وزارت علوم، اکنون به رشته "فقه و حقوق وقف" مجوز ارایه و تدریس داده شده و سرفصل های آن نوشته شده و درسطح کارشناسی ارشد ارایه می شود.

حجت الاسلام وحدتی افزود: قرار بر این است که باقی رشته های مرتبط با وقف بخصوص اقتصاد وقف که ضرورت زیادی به آشنایی با مبانی آن در آستان قدس رضوی وجود دارد به تدریج طراحی و اجرا شوند.

وی مدعی شد: تصور من بر این است که اگر تنها و تنها بر وقف متمرکز شویم و به هیچ رشته تحصیلی دیگری جز وقف و البته رشته زیارت که اکنون در حال طراحی در مرکز است نپردازیم، خواهیم توانست مرجعیت علمی در دنیای امروز را به دست بگیریم.

وی یادآور شد: موضوعات مربوط به وقف نه تنها در داخل کشور بسیار کاربردی و مورد نیاز است بلکه در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز این موارد مطرح و به قوانین آن نیازمند هستند. نهاد وقف تنها منحصر به نظام حقوقی اسلام نیست بلکه تمامی ادیان و تمدن ها از این نظام حقوقی بهره مند بوده و هستند.

دکتر وحدتی درادامه به ذکر نمونه هایی از قوانین حقوقی در دیگر کشورها پرداخت و ابراز داشت: تراس در حقوق انگلیس، فونداسیون در حقوق فرانسه، دونیشین در حقوق آمریکا از جمله این موارد هستند. اکنون برخی از رساله های دکتری هست که وقف در حقوق اسلام را با دیگر سیستم های حقوقی امروز در دنیا به صورت تطبیقی مقایسه می کنند.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که مرجع و منبع رسمی برای حوزه وقف در دنیای اسلام و دنیای غرب باشیم و بتوانیم مراوداتی با محیط های آکادمیک و دانشگاهی مانند دانشگاه کاتولیک که دانشگاهی وابسته به مسیحیت است داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.