کرمان- شب عید فرارسیده است و درحالی‌که همه‌ساله همین موقع بازارهای کرمان مملو از شهروندانی بود که در تدارک گل و شیرینی و ماهی و لباس نو بودند اما امسال کرونا حال و هوای شب عید را با رخوت و نگرانی گره‌زده است.

کرونا سرمایه‌های کرمان را فراری داد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: در خیابان‌های شهر که پا بگذاری و با کسبه هم‌صحبت شوی به‌خوبی نمایان است که بازار رونق گذشته را ندارد.

باوجوداینکه باور عموم بر این بود که امسال شرایط بهتری به دلیل مبارزه با کرونا رقم خواهد خورد اما دیده شدن مواردی از کرونای انگلیسی در کرمان نگرانی‌ها را بیشتر کرده و بسیاری از کسبه به دلیل ترس از بازگشت محدودیت‌ها در روزهای پایانی سال خرید کمتری نسبت به گذشته دارند و مردم هم با همین احساس کمتر به بازار می آیند و آن هایی هم که قصد خرید کرده اند در گرانی اجناس انگشت به دهان مانده اند.

بازار سرد پوشاک

بنا بر اظهارات پوشاک فروشان اجناس سال گذشته آن‌ها هنوز در انبارها مانده و به فروش نرفته چه برسد به اجناس امسالی!

حسین زند وکیلی یکی از همین کسبه به خبرنگار قدس می‌گوید: لباس تابع فصل و مد است و لذا اگر در همین دو هفته هم نتوانیم اجناس خریداری‌شده را به فروش برسانیم دیگر از مد افتاده و باید آن‌ها را مرجوع یا در سال بعد حراج کنیم.

وی بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون دخل‌وخرج مغازه‌اش جفت‌وجور نمی‌شود به ما می‌گوید: متأسفانه دولت هیچ کمکی به ما نکرد و حتی حاضر به بخشش مالیات و عوارض شهرداری و یا بیمه و سایر معوقات خود نشد و جالب اینجاست که در این شرایط حتی اخطارهای متعددی هم برای ما ارسال می‌کند که اگر فلان هزینه را پرداخت نکنید ...

این فروشنده لباس در بازار به ما می‌گوید: در حال حاضر شایعاتی نیز مبنی بر تعطیلی بازار از ۱۵ اسفند وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد به معنای این است که ما به کسبه تیر خلاص زدیم.

ضرر پشت ضرر

در همین راستا یکی از فروشندگان آجیل هم در بازار به ما می‌گوید: زمستان  مبلغ هنگفتی را برای خرید آجیل و غیره برای فروش عید خریداری کردم که به دلیل گران بودن یک عده از مردم  شعار«نه به آجیل» را راه انداختند و لذا فروش ما به نصف رسید.

حسین اکبری می‌افزاید: در سال ۹۸ هم به امید این بودیم که ضررهای سال گذشته جبران شود اما اصلاً فکر نمی‌کردیم سروکله بیماری مانند کرونا پیدا شود وزندگی ما ازاین‌رو به آن رو تبدیل کند.

وی بیان می‌کند: امسال هم که تکلیف روشن است با این گرانی و ناتوانی بسیاری از اقشار برای تأمین کالاهای اساسی تا حالا که اتفاق خوشایندی رخ نداده است و فروش آجیل نسبت به سال‌های گذشته قابل قیاس نیست و هم چنان رکود ادامه دارد.

اقتصاد متضرر

در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان  بابیان آنکه وضعیت فضای کسب‌وکار در استان کرمان مطلوب نیست اظهار می‌کند:  در این خصوص باید باسیاست‌های مالی و پولی حمایت را از کسبه افزایش دهیم.

جعفر رودری با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تأثیر منفی کرونا درزمینهٔ فعالیت هشت صنف درزمینهٔ های املاک و مستغلات، حمل‌ونقل، آموزش، ساختمان، خدمات مرتبط با هتلداری و رستوران‌ها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، بخش کشاورزی و تولید محصولات غذایی و آشامیدنی بوده است ادامه داد: متأسفانه بسیاری در این مسیر بیکار شده‌اند و یا شاهد کاهش درآمد هستند.

وی اظهار کرد: البته در این اوصاف که برخی از اصناف بیش‌ازحد متضرر شدند اما در مقابل برخی نیز رونق را تجربه می‌کنند که اکثر مرتبط با امور پزشکی هستند.

خروج سرمایه‌ها از کرمان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان  در خصوص ضررهای وارده و ناشی از کرونا بیان کرد: در کنار رکودی که ایجادشده است سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش خصوصی افت کرده است و شاهد فرار سرمایه هستیم.

وی از خروج ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه از استان کرمان طی ایام شیوع کرونا در استان کرمان خبر داد و گفت: امیدواریم با مهار این ویروس بار دیگر رونق در اقتصاد و به‌خصوص کسب کار مردم ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.