در یک ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار پرنده در میانکاله جان خود را از دست داند.تلفات پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در این تالاب ادامه دارد و مدیران دلیل قطعی این حادثه را سم بوتولیسم عنوان کردند.

تراژدی مرگ بیش از ۱۸ هزار پرنده در میانکاله

قدس آنلاینبهمن سال گذشته خبر رسید که تعداد زیادی پرنده مهاجر در میانکله جان باختند و دلایل متعددی برای بروز این اتفاق اعلام شد.

یک سال گذشت و دوباره در بهمن امسال این تراژدی تکرار شد. در خصوص موضوع فاجعه محیط زیستی میانکاله  هر یک از مسوولان نظری دارند برخی کارشناسان معتقدند که شکارچیان آب را سمی کرده اند اما این موضوع از سوی مدیران مربوط رد شد.

در یک ماه ۱۸ هزار پرنده جان باختند

با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، به اطلاع می رساند، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی نیز با اعزام اکیپ های از محیط بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، گلوگاه و اداره کل انجام که ۱۳۵۹ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی ،کشیم و کاکایی تلف شده از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و دفن بهداشتی شدند.

 با احتساب تلفات ۳۰ روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد ۱۸ هزار و ۲۳۳  (تا نهم اسفند)قطعه رسیده است.

بر اساس این گزارش، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان تلف شده توسط چندین گروه با استفاده ازقایق، تراکتور و  تراکسور و همچنین بصورت پیاده در ضلع شرقی و جنوبی داخل تالاب و خلیج انجام شد.همچنین در عملیات امروز مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بندرترکمن نیز حضور داشتند.

برخی علت مرگ پرندگان را سم بوتولیسم عنوان کرده و برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند که آب سمی شده است.

میزان تلفات سینوسی است/دامپزشکی به جد اعلام کرد که علت بوتولیسم است

ابراهیمی مدیرکل محیط زیست استان مازنداران در خصوص آخرین وضعیت مرگ پرندگان درمیانکاله به خبرنگار فارس گفت: میزان تلفات سینوسی است مثلا در برخی روزها بالای هزار تلفات و برخی روزها زیر ۵۰۰ تلفات داریم.

وی در خصوص علت مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله گفت: دامپزشکی به جد اعلام کرد که علت بوتولیسم است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند که آب سمی شده است گفت:مسموم شدن یک ادعا بود و سال گذشته هم مطرح شد اما ازمایشات انجام و این ادعا رد شد . قطعی دامپزشکی می گوید علت بوتولیسم است.

بر اساس این گزارش، سم بوتالیسم همان سمی است که در تن ماهی نیز وجود دارد و برای فاسد نشدن تن ماهی به کار می‌برند و برای مصرف حتما باید آن را جوشاند تا اکسیژن موجود در آن آزاد و قابل خوردن شود. به واسطه آلوده بودن محیط تالاب میانکاله و اینکه این تالاب دیگر توانایی اکسیژن سازی ندارد، بدن جانوران و ریزمغزی‌های موجود در تالاب میانکاله سرشار از سم بوتالیسم شده است که فلامینگوها و سایر گونه‌های پرنده ساکن این زیست بوم پس از تغدیه از ریز مغزی‌ها دچار فلج شده و در آب خفه می‌شوند.

فاجعه تالاب میانکاله به خیابان بهشت رسید و برخی از اعضای شورای شهر تهران خواستار پیگیری موضوع از سوی مدیران مربوطه شدند.

تالاب میانکاله یک موضوع ملی است/موضوع پیگیری شود

سید آرش میلانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: تالاب میانکاله یک موضوع ملی است و همانطور که روی مسائل دریاچه ارومیه حساسیت داریم، به میانکاله هم توجه داشته باشیم.
وی  در ادامه به فاجعه‌ای که در تالاب میانکاله در حال رخ دادن است اشاره کرد و گفت: ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب‌ها در کشور گرامی داشته شد ولی تا ۲۹ بهمن نزدیک به ۱۰ هزار قطعه پرنده در آنجا به دلیل سمی که در بافت کف تالاب وجود دارد، از بین رفته است. سال گذشته هم ۳۲ هزار قطعه پرنده در این تالاب از بین رفتند که فعالان محیط‌زیستی می‌گویند این میزان تا ۵۰ هزار قطعه افزایش می‌یابد.

میلانی با بیان اینکه من از مسئولان محیط‌زیست کشور و فراکسیون محیط‌زیست مجلس می‌خواهم منشأیابی این سموم انجام شود تا علت مرگ پرندگان مشخص شود، تصریح کرد: زندگی همه ما به یکدیگر متصل است و باید نسبت به مسائل محیط‌زیستی حساس باشیم ولو آنکه در محدوده شهری ما نباشد. تالاب میانکاله یک موضوع ملی است و همانطور که به مسائل دریاچه ارومیه حساسیت داریم، به میانکاله هم توجه داشته باشیم.

امسال در بخش‌هایی از این تالاب شاهد عقب نشینی آب بودیم

دلایل متعددی برای مرگ پرندگان در روزهای گذشته از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل، سم بوتولیسم و ورود فاضلاب به این تالاب  عنوان شد و اما دامپزشکی نظر دیگری دارد.
بهمن نقیبی_ معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در این باره گفت: سازمان دامپزشکی لاشه های پرندگان را دریافت و بلافاصله بررسی کرد. دراین بررسی ابتلای این پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل رد شد و علت مرگ این پرندگان مانند سال گذشته سم بوتولیسم است.
وی ادامه داد: باکتری ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم در محل هایی که اکسیژن کم باشد در بقایای گیاهان کف تالاب رشد می کند و گرمای هوا نیز شرایط را برای رشد این باکتری فراهم می کند. این سم بسیار کشنده است و جلوگیری از تکرار آن کار بسیار دشواری است، مگر اینکه تالاب میانکاله احیا شود.
نقیبی تصریح کرد: امسال در بخش هایی از این تالاب شاهد عقب نشینی آب بودیم و اگر تالاب احیا نشود این فاجعه ممکن است سالیان سال تکرار شود. همچنین هرچه مواد عالی در محیط بیشتر شود اکسیژن کمتر شده و محیط برای رشد باکتری مساعدتر می شود.

مجلسی ها هم به میان آمده و از دولت خواستند که برای نجات تالاب اقدام فوری کنند.

عبدالجلال ایری نماینده مردم کردکوی، بندرگز، ترکمن و گمیشان و عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامیگفت: به دلیل عدم راه ارتباطی تالاب میانکاله و دریای خزر فاضلاب کلیه شهرها و روستاها، سموم کشاورزی که در زمین های کشاورزی استفاده می شود، وارد این خلیج شده و بدلیل عدم چرخش آب در خلیج گرگان و راکد بودن آب موجود در آن، باعث بوجود آمدن آلودگی های زیست محیطی خواهد شد.
وی، با اشاره وضعیت وخیم تالاب میانکاله گفت: سال گذشته  در تالاب میانکاله با مرگ پرندگان زیادی مواجه بودیم، بیش از  ٣٠ هزار پرنده در این تالاب تلف شدند؛ البته یکی از علل اصلی آن عدم لایروبی کانال حوزینی، کانال چپاقلی و کانال آشوراده می باشد که با عقب نشینی آب دریای خزر خلیج گرگان راه ارتباط دریایی خود با دریای خزر را از دست داده است.
این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه ستاد احیای تالاب میانکاله مصوب کرده است که ۹۰۰ میلیارد تومان جهت احیاء تالاب  اختصاص پیدا کند، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، از طرف دستگاه‌های اجرایی مرتبط ریالی بابت این موضوع  درنظر گرفته نشده است، 
وی افزود: تا وقتی که لایروبی ۳ کانال مذکور انجام نشود؛ خلیج گرگان و تالاب میانکاله تبدیل به یک مخزن فاضلاب بزرگ می شود که هیچگونه راه ارتباطی با دریای خزر ندارد و تا زمانی راه ارتباطی وجود نداشته باشد،  فاضلاب کلیه شهرها و روستاها، سموم کشاورزی که در زمین های کشاورزی استفاده می شود، وارد این خلیج شده و بدلیل عدم چرخش  آب در خلیج گرگان و راکد بودن آب موجود در آن  باعث بوجود آمدن آلودگی های زیست محیطی خواهد شد .

متاسفانه سال گذشته تلفات بسیاری در این تالاب رخ داد
ایری بیان کرد: متاسفانه سال گذشته تلفات بسیاری در این تالاب رخ داد که در سال جاری نیز به دلیل عدم رسیدگی مسئولان ذی ربط، تلفات پرندگان  در حال تکرار است که این اتفاق از تالاب میانکاله  شروع شده و طی هفته های آینده تلفات به استان گلستان نیز خواهد رسید.
وی اظهار کرد: از ریاست جمهوری تقاضا می شود که از تبدیل شدن این فاجعه زیست محیطی با لایروبی کانال هایی حوزینی، چپاقلی و آشوراده، به فاجعه ای انسانی جلوگیری کند؛ چراکه اگر به این موضوع پرداخته نشود و از مرگ و میر پرندگان و جانوران جلوگیری نشود؛ بطور قطع در سال های آینده تبدیل به فاجعه انسانی خواهد شد؛ لذا تقاضا می شود به فوریت به این موضوع ورودکند.
عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس یادآور شد: از نهاد های استانی و سازمان های مردم نهاد تقاضا می شود که به این موضوع با جدیت و حساسیت ویژه ایی ورود نمایند،  تا تبدیل به مطالبه عمومی شود؛ تا از مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله و خلیج گرگان جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، تالاب بین المللی میانکاله در شرق استان مازندران حدود ۴۸ هزار هکتار مساحت دارد و سالانه بیش از ۱۰۰ تا ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت بیش از یک میلیون بال به استان مازندران مهاجرت می کنند که بیش از ۶۰ درصد از این پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله اسکان می گیرند. ۲ سالی است که تعداد زیادی پرنده در بهمن ماه در میانکاله جان خود را ازدست می دهند و مدیران باید برای حفظ این پرندگان اقدام سریعی انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.