علی اکبری درباره بودجه سریال و حمایت‌ها از آن عنوان کرد: اصلاً اینطور نیست که چون اسم من و آقای شمقدری در میان بوده درهای بودجه هم باز شده و هرچقدر خواستیم در اختیار ما گذاشتند. برای هر قسمت رقمی حدود ۶۸۰ میلیون دریافتی داشتیم. اگر یک فیلم سینمایی کم بودجه را در نظر بگیریم ساخت آن زیر ۴ میلیارد تومان نیست، در حالی که هر سه قسمت این سریال به مثابه یک فیلم سینمایی است که با ۲ میلیارد ساخته شده است.

۶۸۰ میلیون؛ مبلغ دریافتی برای هر قسمت «روزهای ابدی»/ ساخت این سریال یک معجزه بود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نشست خبری سریال «روزهای ابدی» با حضور جواد شمقدری کارگردان، محسن علی اکبری تهیه کننده، احمد نجفی، رحیم نوروزی، امین اسکندریان و کیمیا اکرمی از بازیگران سریال امروز ۱۰ اسفندماه در معاونت سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست شمقدری با اشاره به شرایط تولید این سریال اظهار کرد: ما نسلی هستیم که در آن دوران حضور داشتیم و بسیاری از وقایع را به چشم دیدیم و البته با استفاده از منابعی که وجود داشت و بررسی ها و تحقیقات میدانی که انجام دادیم این سریال ساخته شد.

«روزهای ابدی» ۲۰ بار بازنویسی شد

وی در ادامه افزود: پس از سه و سال نیم متن «روزهای ابدی» آماده شد و بیش از ۲۰ بار مورد بازنویسی قرار گرفت. بهمن ماه ۹۶ سریال در تهران کلید خورد. این کار جزو سریال‌های پرلوکیشن بود و تهران، همدان، چالوس و ...  از شهرهایی بود که برای تصویربرداری استفاده کردیم.

شمقدری با اشاره به حوادث مهمی که در این سریال روی آنها دست گذاشته، عنوان کرد: محور حوادث «روزهای ابدی» اتفاقاتی بود که دست آمریکا در آن حوادث دیده می‌شد و داستان از سایت کبکان آغاز می‌شود و بخش دیگری از حوادث در تهران می‌گذرد و بخش دیگری از آن مربوط به غائله کردستان و گنبد و حادثه مریوان در سال ۵۸ است و در نهایت داستان تسخیر لانه جاسوسی که هدف نهایی این سریال بود.

مردم خواهان ساخته شدن ادامه این سریال هستند

این کارگردان در ادامه به بازخوردهایی که از پخش این سریال گرفته اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه مردم از این سریال راضی بودند و در تماس‌های مردمی همگی تشکر می‌کردند که ضرورت دارد چنین کاری ساخته شود و آنها را به خوبی با آن دوران آشنا کرده است. اتفاقاً در این تماس‌ها از نوجوان ۱۶ ساله تا افرادی که در آن دوران حضور داشتند، هم داشتیم و بسیاری از همین افراد خواهان ساخته شدن ادامه این سریال شدند.

سخت ترین کار این است که سال های ۵۷ـ ۵۸ را به تصویر بکشید

شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: این پروژه بیش از ۴۵۰ بازیگر داشت و ۱۵۰ بازیگری که جلوی دوربین رفتند، تئاتری بودند. این حجم بازیگر و لوکیشن مثال زدنی است، به ویژه که ساخت سریالی درباره تاریخ معاصر که سخت ترین دوران از نظر ساخت صحنه و اجرای لحظات آن زمان است، کار مشکلی است و من فکر می‌کنم سخت ترین کار این است که سال های ۵۷ـ ۵۸ را به تصویر بکشید.

معجزه بود که توانستیم سریال را تمام کنیم

وی با اشاره به اینکه در این سریال یک اتفاق ویژه افتاد، گفت: ما در«روزهای ابدی» خیلی از لوکیشن‌ها را نداشتیم. شما در تهران کجا می‌توانید دوربین را ببرید و یک پلان از سال ۵۷ بسازید؟ ما با کار سخت و پیچیده‌ای روبه‌رو بودیم و برای پیشبرد کار از جلوه‌های ویژه استفاده کردیم.  البته پروژه بارها به علت کرونا متوقف شد و علیرغم این که حمایت های معنوی داشتیم اما به خاطر مشکلات مالی سختی های بسیاری را متحمل شدیم و به تعیبر من یک معجزه بود که توانستیم آن را تمام کنیم.

در ادامه علی اکبری گفت: خدا را شاکریم که مردم سریال را دوست داشتند و این گونه سریال‌ها باید تولیدش ادامه پیدا کند و نقاط خالی را با آنها باید پر کنیم. مردم تشنه این هستند که آگاه شوند و این اتفاق باید با سریال های داخلی بیفتد و نباید نیازمند شبکه‌های بیگانه باشیم.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه الان در شرایطی هستیم که مدیریت جوان جای خودش را پیدا کرده و هنرمندان را بهتر درک می‌کند و این مسئله به ساخت سریال‌های این چنینی کمک می‌کند.

این تهیه کننده درباره بودجه سریال و حمایت ها از آن عنوان کرد: اصلاً اینطور نیست که چون اسم من و آقای شمقدری در میان بوده درهای بودجه هم باز شده و هرچقدر بودجه خواستیم در اختیار ما گذاشتند. برای هر قسمت رقمی حدود ۶۸۰ میلیون دریافتی داشتیم. اگر یک فیلم سینمایی کم بودجه را در نظر بگیریم ساخت آن زیر ۴ میلیارد تومان نیست، در حالی که هر سه قسمت این سریال به مثابه یک فیلم سینمایی است که با ۲ میلیارد ساخته شده است.

زمزمه هایی شنیده می‌شود مبنی بر این که برای کارهای انقلابی پول بسیار است

وی تأکید کرد: این از نقاط مبهمی است که باید به آن اشاره شود و بیرون یک زمزمه‌هایی هست مبنی بر این که برای آثاری که راجع به انقلاب می‌سازند، پول بسیار است. در حالی که بحث ما اصلاً مالی نبوده و ساخت آثار ارزشی برای ما مهم بوده است. من از روزی که وارد این سینما شدم یعنی سال ۶۱ و فیلم «گورگن» را ساختم هرچقدر جلوتر آمدیم سعی کردم هدفمند حرکت کنم و اگر کار ارزشمندی نداشته باشیم شاید سال‌ها بیکار باشم تا یک کار ارزشمند ساخته شود.

علی اکبری اظهار کرد: رسالت ما به عنوان کسانی که نسل اول انقلاب هستیم این است که از جوان‌ها حمایت کنیم و سعی کردیم آنها دیده شوند. مانند اتفاقی که برای شبنم قلی خانی در «مریم مقدس» و یا مهتاب کرامتی در «مردان آنجلس» افتاد، اینجا نیز کسانی برای اولین بار جلوی دوربین آمدند که استعداد تازه‌ای بودند. ما برای اولین ۱۰ بازیگر خارجی داشتیم که ترکیب آن کنار بازیگران جوان و حرفه ای خیلی خوب جواب داد.

در ادامه احمد نجفی از بازیگران سریال گفت: آنچه که من در تماس‌های مردمی شنیدم اغلب نوجوان و جوانانی بودند که توقع داشتند فصل دوم این سریال ساخته شود و دلیل این اشتیاق هم ارتقاء آگاهی مردم است. این که سریالی در این ابعاد ساخته شود پیش از این کمتر دیده شده است.

نجفی درباره تجربه خود از حضور در سریال «روزهای ابدی» گفت: من قبل از این در این پروژه کار خود را آغاز کنم اولین بار از آقای شمقدری شنیدم منطقه‌ای به نام کبکان وجود دارد که در دل کوه است و فرودگاهی دارد که یک هواپیمای ۳۳۰ را در خود جای داده و همه نوع تسهیلاتی آنجا فراهم است.

ساخت چنین سریال‌هایی می‌تواند به افزایش آگاهی کمک کند

وی در ادامه افزود: وقتی یک سریال به نشر آگاهی می پردازد و به آن اهمیت می دهد که تاریخ یک مملکت بررسی و حقایقی آشکار شود و جلوی دید مردم قرار بگیرد. این یعنی ارتقای دانش و آگاهی و سرمایه گذاری و البته ساخت چنین سریال‌هایی می‌تواند به این افزایش آگاهی کمک کند.

نجفی تأکید کرد: ۴۲ سال از انقلاب گذشته و نسل جدید به خوبی با آن آشنا نیست. ضرباتی که انقلاب از نفودی ها خورد بسیار زیاد بود در حالی که اگر زودتر جلویش گرفته می‌شود کسانی که جذب این نفوذی‌ها می‌شدند قطعاً کمتر بودند و لازمه‌اش همین آگاهی‌ها است که تاریخ مملکت را بهتر به مردم بشناسانیم.

این بازیگر تصریح کرد: از کار با آقای شمقدری همیشه لذت برده‌ام و نسبت به آن یک حس دیگری دارم. زمانی که «طوفان شن» ساخته شد ازدواج کردم و برایم تاریخ خاصی است. برای ساخت این سریال زحمات زیادی کشیده شده و کنترل این تعداد افراد کار راحتی نیست. امیدوارم مردم استفاده کرده باشند و فصل دوم نیز ساخته شود.

در ادامه رحیم نوروزی با اشاره به این که پژوهش کار دشواری است و قصه گویی و فیلمسازی ابعاد دیگر ساخت یک سریال هستند و جمع اینها بسیار چالش برانگیز است، گفت: همین مسئله مسئولیت سازندگان را زیاد می کند. خوشحالم که در این کار بودم. من با آقای علی اکبری چشم بسته قرارداد می‌بندم و در واقع قراردادم با ایشان دلی است و در این سال‌ها از بودن در کنار این عزیزان لذت بردم. البته با آقای شمقدری کار نکرده بودم و  توقعم کمتر بود اما ایشان انسان بسیار با دانش و فرزانه‌ای است.

امین اسکندریان، دیگر بازیگر این سریال نیز گفت: تشکر می‌کنم که این فرصت را به من دادند که در این سریال باشم. تا قبل از آن فقط تئاتر کار می‌کردم. این نقش بسیار حساس بود و برای من ریسک بزرگی به حساب می آمد و تمام تلاشم را برای بازی در آن کردم. پروژه بسیار سختی بود اما با مدیریت خوب دوستان از پسش برآمدیم.

کیمیا اکرمی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: بازی در این نقش برای من خیلی دشوار بود، چرا که از این فضا دور بودم و اکتشاف این شخصیت برایم جالب بود. پیش از این تجربه تئاتر داشتم و از اعتماد سازندگان سریال ممنونم. بازخوردهایی که گرفتم مجموعاً مثبت بود و شاید کمی از درام آزرده بودند که به نظرم می‌آید دلیلش این است که کار درست شکل گرفته است.

برخی می‌خواهند یک چتر بدبینی روی کل اثر بیندازند

شمقدری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به انتقادی درباره گریم و لوکیشن‌ها گفت: گریم جاهایی این خطا را داشت و چالش داشتیم و وقتی کار نهایی شد متوجه این مسئله شدیم اما درصد خطا کم است. در مورد سایت کبکان باید بگویم من از نزدیک آنجا را دیدم و عملاً امکانش نبود آن را بسازیم و نهایتاً بخش کبکان به صورت ۳D ساخته شد. شاید در مجموع دو سه پلان باشد که یک مقدار خوب در نیامده اما این که برخی می خواهند یک چتر بدبینی روی کل اثر بیندازند، بحث دیگری است!

وی درباره ابهامات آرگو و پاسخ به آنها در این سریال گفت: کل حادثه «آرگو» دروغ بود و اصلاً قرار نبود ما در این سریال پاسخ آن را بدهیم. اما درباره آرگو چند سکانس داریم که چند نفر از سفارت آمریکا فرار کردند و به سفارت کانادا رفتند و می‌خواهند با پاسپورت ایرانی خارج شوند و در صحنه‌ای به آن پرداخته شده است.

شمقدری افزود: این روزها سریال‌هایی ساخته می‌شود که اگر شما حتی چندین بخش آن را هم نبینید چیزی از دست نمی‌دهید اما «روزهای ابدی» اینطور نبود و اگر بیننده بخش‌هایی از آن را نبیند ارتباط قطع می‌شود و خط داستان از دست می‌رود. ضمن این که تیتراژ سریال ما از پراسم ترین تیتراژهای تلویزیون است و شاید حتی رتبه یک را داشته باشد.

علی اکبری درباره سرنوشت دکورهای ساخته شده گفت: ما ۳۰ درصد دکورها را ساختیم. به طور مثال دیوار سفارت ساخته شد که مانند دکورهای سریال «مریم مقدس» در شهرک غزالی می ماند.

چراغ سبز برای ادامه ساخت «روزهای ابدی»

وی درباره ساخت فصل دوم گفت: از همان ابتدا آقای شمقدری قبل از آغاز فیلمبرداری درباره فاز ۲ و ۳ این سریال اعلام آمادگی کردند. سیما فیلم  هم نظرات مثبتی را اعلام کرده است.

نوروزی هم در واکنش به انتقادات گفت: طبیعی است نتوانیم رضایت همه را جلب کنیم و خیلی ها می توانند مدعی باشند که خیلی کارها کردند و عادی است که در این بین نظرات مخالف هم باشد. به نظرم با توجه به توانایی محدود و بودجه و امکانات محدودی که داشتیم سریال خوبی ساخته شده و اتفاقاً مخالفت‌ها امکان پژوهش و پرسش را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.