نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تسهیلات و مشوق هایی برای حمایت از فرزندآوری پیش بینی و در مواد متعدد حمایت از مادران شاغل مورد توجه قرارگرفته است.

تسهیلات حمایتی و رفاهی برای مادران شاغل فراهم می‌شود/مرخصی زایمان ۹ تا ۱۲ ماه برای مادر وپدر

فاطمه رحمانی در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرد: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که اخیرا در کمیسیون مشترک در مجلس تصویب شد و در صورت تایید شورای محترم نگهبان قانون و لازم الاجرا خواهد بود، تسهیلات و مشوق هایی برای حمایت از فرزندآوری پیش بینی شده و در مواد متعدد حمایت از مادران شاغل مورد توجه قرارگرفته است.
وی افزود:  براساس این مصوبه اعطای ۹ ماه مرخصی زایمان به مادران همراه حقوق و مزایای کامل و حفظ پست سازمانی همطراز در تمام بخش ها اعم از دولتی و خصوصی الزامی است و البته مرخصی زایمان برای مادران شاغلی که فرزند ۲ قلو یا بیشتر دارند ۱۲ماه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه برای پدر نیز به جهت کمک به مادر۲هفته مرخصی در نظر گرفته شده، یادآور شد: در صورت برخورداری از فرزند ۲قلو و بیشتر این مرخصی برای پدر به یک ماه افزایش می یابد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر مزایای این مصوبه اختیاری بودن حضور مادران شاغل درشیفت شب کاری است و در مشاغلی که امکان دورکاری وجود دارد مادران شاغل می توانند حداقل از ۴ماه دورکاری برخوردار شوند.

رحمانی افزود: همچنین در صورت بیماری فرزند زیر۷ سال، مادر می تواند برای نگهداری از کودک بیمار خود از مرخصی استعلاجی استفاده کند، تعجیل در بازنشستگی از دیگر تسهیلات پیش بینی شده در این مصوبه است به گونه ای که مادرانی که از تاریخ این مصوبه دارای فرزند شوند، به ازای فرزند اول و دوم هر کدام یک سال و از فرزند سوم به بعد هر فرزند یک سال و نیم به سنوات خدمتی آنان افزوده شده و امکان بازنشستگی آنان زودتر فراهم می شود.

وی بیان کرد: کاهش سنوات تبدیل وضعیت از آزمایشی به رسمی قطعی به ازای تاهل و هر فرزند یک سال، افزایش سقف محدوده سنی استخدام به ازای تاهل و هر فرزند یک سال، برخورداری از امتیاز ۲ درصد به ازای تاهل و هر فرزند تا سقف ۱۰ درصد و الزام به تامین مهد کودک در دستگاههای دولتی از دیگر تسهیلات پیش بینی شده در این مصوبه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زن شاغل ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    در خبر فوق اومده که زنان شاعل برای فرزند سوم به بعد سنوات ارفاقی میگیرن در صورتی که متنی که در ۲۷ اسفند بعد از تصویب طرح جمعیت منتشر شده از این سنوات ارفاقی هیچ خبری در اون نیست و متده ۱۵ طرح اشاره به حداق ۲۰ سال سابقه کار دارد که قبلا هم بوده . آخه این جه طرحیه که تصویب کردن و هیج مشوق شاخصی در اون وجود نداره.