معاونت امور موزه های آستان قدس رضوی در نخستین نمایشگاه مشترک خود با میراث فرهنگی خراسان رضوی آثار مرحوم بهروز علی عمواوغلی استاد پیشکسوت مرمت و احیاء بناهای تاریخی و آثار موزه ای را در نگارخانه موزه رضوی به نمایش در آورد.

آثار مرحوم عمواوغلی در نگارخانه موزه رضوی به نمایش در آمد

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضاپهلوان، رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، ضمن معرفی ابعاد مختلف شخصیتی این هنرمند فقید، ثبات و ماندگاری بسیاری از آثار هنری معماری بناهای تاریخی استان را مرهون تلاش های وی عنوان کرد.

وی، مرمت سایت موزه بندیان درگز دوره ساسانی را یکی از شاهکارهای مرمت این استاد فقید عنوان کرد و گفت: به لحاظ ظرافت و سختی کار مرمت این بنا، استاد عمواوغلو تنها کسی بود که توانست به حفظ و احیاء نقش برجسته های ارزشمند اقدام کند که این کار به تنهایی دو سال زمان برد.

پهلوان همچنین به ذوق هنری استاد در خلق تصاویر اشاره کرد و با اشاره به آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه، به اثری از این هنرمند اشاره کرد که با امضاء استاد فرشچیان به تایید رسیده بود.

مرجان اکبری، معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه ضمن برشمردن خاطراتی از همکاری با استاد بهروز علی عمو اوغلو، توجه به کار و سعه صدر وی را در مرمت کارهای هنری ازشاخصه های رفتاری ایشان در حیطه مرمت برشمرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه هایی از این دست زمینه ای برای آشنایی و معرفی اساتید اهل فن به علاقه مندان این رشته و معرفی الگویی توانمند برای فعالان این عرصه می تواند باشد.

محمود عمواوغلی فرزند این هنرمند فقید نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نمایشگاه، آن را عرصه ای برای زنده کردن یاد استاد فقید دانست.

لازم به ذکر است مرمت بناهای تاریخی و آثار تزئینی حرم رضوی همچون مدرسه پریزاد، مدرسه میرزا جعفر، مدرسه دودر، بقعه پیرپالاندوز و بناهایی چون رباط شرف، مدرسه غیاثیه خرگرد، مزار شیخ احمدجامی، عمارت خورشید کلات، آرامگاه خواجه ربیع، قدمگاه نیشابور و همچنین آثار موزه ای در موزه نادری، موزه توس و موزه رضوی بخشی از کارنامه مرمت و حفظ آثار این هنرمند به شمار می رود.

در پایان مراسم افتتاحیه نمایشگاه، کارشناسان پژوهش موزه های رضوی که در ثبت برخی از آثار در حافظه ملی تلاش کردند، از سوی میراث فرهنگی خراسان رضوی با اهدای لوحی مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است در این نمایشگاه که تا پایان اسفندماه برپا خواهد بود، ۶۱ اثر از آثار استاد مرحوم بهروز علی عمو اوغلو در تکنیک های مختلف نقاشی از جمله رنگ روغن، مدادرنگی، آب مرکب در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.