سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق العاده این کمیسیون برای پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها با حضور علی اکبر صالحی و بهروز کمالوندی خبر داد و گفت:با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی های آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد.

30 درصد از بازرسی‌های آژانس کم می‌شود/ زودتر از موعده مقرر به تولید 120 کیلو اورانیوم 20 درصد می‌رسیم

جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضوع پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، با حضور دکتر صالحی، رئیس و آقای کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز برگزار شد. 
ابولافضل عمویی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: در این جلسه دکتر صالحی با ارائه گزارشی از روند اجرای مواد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: ما برای اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی عزم راسخ داریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یاداوری اینکه در قانون ما مکلف به تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم غنی شده بیست درصد در طول یک سال شده‌ایم، خاظزر نشان کرد: به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی در حال حاضر ۲۵ کیلوگرم تولید شده است و زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد می‌رسیم. 
وی اظهار داشت: دکتر صالحی همچنین با اشاره به روند نصب سانتریفیوژهای نسل جدید IR2M و IR6 در تاسیسات فردو و نطنز، تاکید کرد که در موعد مقرر شده در قانون، نصب آبشارهای این نوع از سانتریفیوژها هم تکمیل و گازدهی خواهد شد. 
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اجرای ماده ۶ قانون مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: ما از ۲۷ بهمن ماه در اجرای قانون اقدام راهبردی، دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی در ۵ اسفند ماه آگاه کردیم و پس از آن بود که مدیرکل آژانس برای بررسی نحوه ادامه همکاری ایران و آژانس بر اساس پادمان، درخواست سفر به تهران کرد که ما ضمن تاکید بر اجرای قانون در موعد مقرر، با این سفر، برخورد ایجابی کردیم و پیشنهادهای مدیرکل را دریافت کردیم. 
ابوالفضل عمویی خاطر نشان کرد: دکتر صالحی تاکید کرد که پس هماهنگی با نهادهای مربوطه و بعد از مذاکرات طولانی در روز ۳ اسفند بر سر یک تفاهم فنی درباره نحوه اجرای قانون مجلس توافق شد که بر اساس آن، ضمن توقف اجرای پروتکل الحاقی در موعد مقرر، ایران تا ۳ ماه اطلاعات نظارتی را در داخل، بدون دسترسی بازرسان آژانس، ذخیره می‌کند. و در صورتی که خواسته های ایران در این مدت تامین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده با نظر ما، به رویت آنها خواهد رسید. 
صالحی تاکید کرد: در صورت عدم تامین خواسته های کشورمان، ایران پس از ۳ ماه این اطلاعات را پاک خواهد کرد. 
وی افزود: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز  در  این جلسه به مروری بر جزییات متن بیانیه مشترک و ضمیمه آن که به دلایل ملاحظات حفاظتی، محرمانه است، پرداخت و گفت: حدود ۷۰ درصد بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده است و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی ها آژانس از ایران حدود  ۳۰ درصد کاهش می یابد. 
عمویی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه نمایندگان عضو کمیسیون به طرح دیدگاه ها و سوالات خود درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی پرداختند و تاکید کردند این قانون باعث تقویت مواضع کشورمان است و مجلس بر اجرای دقیق این قانون اصرار دارد.  و بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته توسط رئیس کمیسیون، نمایندگان در آینده نزدیک با بازدید میدانی از تاسیسات هسته‌ای بر روند اجرای دقیق این قانون و توقف اجرای پروتکل الحاقی نظارت خواهند کرد. 
همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط برای تدبیر مواجهه قاطع با زیادی خواهی های غربی ها در روزهای پیش رو تشکیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.