رئیس قوه قضاییه گفت: در امر قضا، علم و ادب مباحث مهمی برای کسی که در کسوت و جایگاه قضا قرار گرفته وجود دارد.

آراستگی و ادب شرط قضاوت عادلانه است
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها با بیان اینکه در امر قضا، علم و ادب مباحث مهمی برای کسی است که در کسوت و جایگاه قضا قرار گرفته است، گفت: آراستگی و ادب شرط قضاوت عادلانه است.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: هم باید از دانش برخوردار بود و هم مودب به آداب بود. توجه به آداب در قضاوت بسیار مهم است. قاضی، اسم افرادی که در حبس قرار دارند را دائم مرور و به آن‌ها توجه کند.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: شأن این جلسه پیگیری مطالبی است که گفته شده است؛ این برای اینکه ثواب ببریم نیست، برای آن است که اجرا شود. همکاران در ستاد مطالبی که گفته می‌شود را پیگیری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد مطلبی گفته می‌شود باید ۷۰ تا ۸۰ درصد پیگیری صورت گیرد تا انجام شود. اینجا میدان عمل است که باید در فعل‌ها و ترک فعل‌ها اتفاق افتد. اثر بسیاری از دستورالعمل‌ها و سیاست گذاری‌ها در اجرا ظاهر می‌شود که باید با همه وجود آنرا دنبال کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌ها مناسب‌تر شده، اما باز هم باید در این ارتباط گام برداشته شود. نسبت به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها توفیقات خوبی حاصل شده است، اما به این قانع نیستیم. به زندان و زندانیان توجه شده است که باید گام‌های برتر و بهتری برداشته شود

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: حقوق عامه نباید حالت شکلی داشته باشد، روز گذشته روز حمایت از مصرف کننده را داشتیم، در بازار نگاه کنیم آیا این حمایت از مصرف کننده در بازار اتفاق افتاده است؟ در ارتباط با رسیدگی به پرونده‌های معوقه از جمله پرونده‌های مرتبط با منابع طبیعی باید کمک شود؛ همکاران به قاضی در تشخیص موضوع کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: درخواست اجرای ماده ۴۷۷ یک مرحله بعد از دادرسی نیست، تضمینی است که خدای نکرده در ارتباط با پرونده‌ای حکمی خلاف شرع صادر نشود، این نباید بعنوان یک مرحله دادرسی قرار داده شود. ماده ۴۷۷ بعنوان تضمینی برای اجرای قانون و موازین شرعی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه نظارت بر کار ضابطین مورد تاکید است، گفت: به ضابطین آموزش دهید و بر کار ضابط نظارت کنید و گزارش او را ببینید و نواقص را به او گوشزد کنید. همکاران با ضابطین کار کنند صرف یک رابطه اداری نباشد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: در مساله آموزش به قضات نسبت به تخصص‌ها معاونت منابع انسانی در بخش آموزش به صورت نوبه‌ای برای همه بخش‌های قضایی و همه همکاران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.