چابهار- چابهار بالاترین نرخ حاشیه‌نشینی نسبت به جمعیت یک شهر را در کشور دارد و بنا بر اعلام کارشناسان ملی الگوی زیست حاشیه‌نشینی و سرعت رشد حاشیه‌نشین چابهار در ایران بی‌سابقه و حتی در جهان کم‌سابقه است.

حاشیه‌های خاکستری چابهار تغییر رنگ می‌دهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: «جنگلوک» و«مراد آباد» مشتی نمونه خروار از وضعیت حاشیه‌نشینی در چابهار هستند که ساکنانش با استفاده از تیرهای چوبی و کمی حصیر و تخته  برای خود سرپناهی تهیه‌کرده  و بیش از ۲۵ سال  است که بدون هیچ امکاناتی حتی انشعاب آب و برق زندگی می‌کنند.

بسیاری از اهالی مرادآباد ازآنجاکه تملک آن‌ها زیر سؤال است لذا برای دریافت انشعابات آب و برق همیشه مشکل داشتند و لذا به‌گونه‌ای غیرقانونی و نامتعارف برای خود از ستون‌های برق کابلی به درون خانه بردند که همواره این شکل استفاده از برق برای آن‌ها تهدیدآمیز بوده است!

سرپناه این شهروندان  اغلب چادرهای پوسیده و با سقفی از جنس کیسه گونی وصله شده با تیرهای چوبی علم شده  است که در این سرپناه‌های کاغذی تعدادی آجر و کمی چوب«گز» حکم اجاق‌گاز را برای زنان دارد.

وضعیت زندگی این افراد و تملک غیرقانونی آن‌ها در حاشیه شهر چابهار تاکنون سوژه بسیاری از رسانه‌های غربی بوده است به‌گونه‌ای که معاندان نظام سعی داشتند تا ساماندهی این مناطق را به خصومت حکومت ربط داده و از همین رو بر طبل تفرقه بین شیعه و سنی بکوبند اما حالا باخبر احداث یک هزار واحد مسکونی در این منطقه و برای ساکنان بلوچ لذا بر روی تمامی این توهمات تفرقه‌انگیز  خط بطلان کشیده  خواهد شد.

نیم میلیون نفر حاشیه‌نشین

توسعه سواحل مکران که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است اما باید همراه با تأمین زیرساخت‌های عمرانی و آبادانی برای مردم منطقه باشد تا محرومیت‌ها و مشکلات آن‌ها رفع شود و در کنار پیشرفت اقتصادی و تجاری، شاهد تحول در زندگی مردم باشیم.


 افزایش جمعیت و عدم تمرکز در یکجانشینی مردم و ایجاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر بندر چابهار منجر به مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده تا نتوانند همگام با پیشرفت‌های منطقه گام بردارند به‌گونه‌ای که شاهد مناطقی هستیم که زیرساخت لازم برای داشتن شرایط مطلوب زندگی مردم نیست.

 وزارت راه برآورد کرده ۵۰۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای حاشیه‌نشین استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند؛ زاهدان، چابهار، زابل، ایرانشهر و کنارک عمده شهرهای حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان هستند و زاهدان با ۲۵۰ هزار نفر حاشیه‌نشین، بالاترین جمعیت حاشیه‌نشین در استان و چابهار با ۷۰ هزار حاشیه‌نشین بالاترین نسبت جمعیت حاشیه‌نشین در کشور را دارد؛ به عبارتی در چابهار ۶۰ درصد جمعیت شهر حاشیه‌نشین هستند.

شناسایی حاشیه‌نشینان

در همین حال  قائم‌مقام و معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌ و بلوچستان در  راستای اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات حاشیه‌نشینی توضیح می‌دهد: اقدامات در حوزه حاشیه‌نشینی در سه فاز طراحی، انطباق با وضع موجود و اجرای طرح انجام می‌شود.

علیرضا صفی پور در این رابطه می‌گوید: در مناطق حاشیه چابهار تهیه طرح‌های زیرساختی چون راه، مدرسه و غیره ١٠٠ درصد انجام‌شده، اجرای طرح باملاحظه وضع موجود ۳۰ درصد و اجرا مطابق طرح مصوب تاکنون نزدیک به ١٠ درصد انجام‌شده است. 

وی بابیان اینکه تعداد ۱۴ هزار و ۴۱۰ خانوار در طرح ساماندهی حاشیه‌نشینی چابهار شناسایی شدند که تنها برای پنج هزار خانوار می‌توان اقدام اصلاحی انجام داد و بقیه خانوارها در حریم‌ها سکونت دارند. ادامه می‌دهد:  ۱۴ کلونی سکونتگاهی غیررسمی در شهرستان چابهار شناسایی‌شده که اراضی ۶ منطقه کمپ، هوت آباد، رمین، عثمان آباد، احمد آباد و بله سر  به وسعت یک هزار و هفت هکتار بنام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتقال‌یافته است.

قائم‌مقام و معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌ و بلوچستان بابیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۸ واحد مسکونی این مناطق  تحت تأثیر حریم قرارگرفته‌اند بیان کرد: ۹۷ درصد کاربری‌های عمومی و ۱۷ درصد معابر نقض حریم شده که برای توسعه و اجرای برنامه‌های این مناطق باید مناسب‌سازی شوند.

 وی با بیان اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر بابت آماده‌سازی و بسترسازی مناطق حاشیه‌ای هزینه شده است یادآور می‌شود: ۲ هزار و  ۵۰۰ فقره تسهیلات ارزان‌قیمت؛ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض به افراد متقاضی تاکنون تعلق‌گرفته است.

وی بیان می کند: یک هزار و ۵۰۰ متر بسترسازی، ۱۲۰ هزار متر زیرسازی، هشت کیلومتر جدول‌گذاری، هفت هزار مترمربع پیاده‌روسازی، ۱۰ هزار مترمربع سنگ‌فرش و ۵۶ هزار مترمربع آسفالت از نیمه سال جاری تاکنون در مناطق حاشیه‌ای چابهار انجام‌شده است.

صفی پور اظهار می کند: کار ساخت ۱۵۰ واحد مسکونی انجام‌شده که از این میان ۶۰ واحد تسهیلات دریافت کرده و بقیه با هزینه شخصی کار ساخت مسکن را انجام می‌دهند.

وی عدم توسعه‌یافتگی، نبود امکانات مناسب، پراکندگی وزندگی نکردن در یک سکونتگاه مطلوب را ازجمله مشکلات بافت‌های ناکارآمد دانسته و می افزاید: مقام معظم رهبری تأکید فراوانی در توسعه بازآفرینی شهری و ارتقا توسعه بافت‌های ناکارآمد دارند و اقدامات مناسبی در این حوزه انجام‌شده و یا در حال انجام است.

نخستین گام برای کپرنشینان برداشته شد

مرادآباد چابهار یک سکونت غیررسمی در حاشیه شهر با جمعیت هفت هزار و ۲۳۴ نفر در قالب هزار و ۲۳۰ خانوار بوده است که بدون هماهنگی مردم با مسئولین به‌مرورزمان با کپرنشینی ایجاد و گسترش پیداکرده است به‌گونه‌ای اهالی این منطقه هیچ توجهی برای داشتن امکانات و حل مشکلات خود نداشتند.

بهسازی و بازگشایی معابر نخستین اقداماتی است که خوشبختانه در این منطقه در حال انجام است.

 ساخت مدرسه ابتدایی، آسفالت قسمتی از فاز نخست و لوله‌کشی آب و برق‌رسانی محله و انشعابات فاضلاب که هنوز به خط اصلی وصل نشده‌اند و بهسازی قسمتی از کابل‌ها در ۲ فاز در سال‌های گذشته انجام‌شده و قرار است به‌زودی بازگشایی و بهسازی معابر، آسفالت، برق‌رسانی، لوله‌کشی آب شهری اجرا و یک محل بازی برای کودکان و مهم‌تر از همه اعطای سند برای هر خانوار ۱۵۰ مترمربع زمین به نرخ دولتی انجام شود.

روشنایی معابر و کابل‌کشی منازل که تاکنون سیم‌های برق به‌صورت تارهای عنکبوتی در هوا و زمین رهاشده بود از دیگر اقدامات در حال انجام است و اداره برق هم‌اینک در حال انجام روشنایی استاندارد در تمامی معابر است.

خانه بهداشت محله با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و مرکز جوشکاری برای اشتغال جوانان با ۷۰ درصد پیشرفت در حال انجام است که این موضوع موجب خرسندی بسیاری از اهالی این منطقه شده است.

مردم مرادآباد که برای ساخت مدرسه پیگیر بودند هم‌اینک در حال تحویل زمین به آموزش‌وپرورش و آغاز ساخت هستند که همه آن‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.