۳۰میلیون نفر سهامدار عدالت در سطح کشور که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی را در ۲۰ اسفند پیش‌رو دارند.

حرکت چراغ خاموش شرکت‌های استانی سهام‌عدالت

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام‌عدالت که مدیریت سبد سهام این افراد را در اختیار دارند، هنوز هیئت‌مدیره ندارند و قرار است به‌زودی اعضای هیئت‌مدیره با رأی مستقیم سهامداران‌عدالت انتخاب شوند. دارندگان سهام‌عدالتی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، باید با ‌نام‌نویسی در سامانه سجام در مجامع شرکت کنند و رأی دهند.

با وجود اینکه سهام عدالت، خبر خوش روزهای سخت اقتصادی بود، اما در ۱۰ سال گذشته سهامداران هیچ‌گاه نتوانستند نقشی در اداره شرکت‌های استانی سهام‌عدالت داشته باشند. آن‌ها اساساً اطلاعی از شرایط این شرکت‌ها نداشته و نمی‌دانستند صاحب چه دارایی‌هایی هستند و حتی در کدام شرکت‌ها سهم دارند و چه نقشی می‌توانند در سهامداری داشته باشند.

بر مبنای آنچه معماران تیم اقتصادی دولت قبل طراحی کرده بودند قرار بود ۱۰۰شرکت پرسود، سهام خود را بین ایرانیان کم‌درآمد توزیع کنند تا فایده آن در سفره‌های کم‌رمق، اثربخش شود. از آن زمان سال‌ها گذشته و نتیجه این انعطاف اقتصادی چند سود چند صدهزارتومانی بوده است که تا همین سال پیش محاسبه و در بوق و کرنای رسانه‌ای پرداخت می‌شد.اما آن‌گونه که چندی پیش قاضی‌زاده، نایب‌رئیس اول مجلس گفته این سهام‌عدالت منجر به بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ شده است. به گفته وی، با طرح واریز ۵۰۰ هزارتومان توسط صاحبان سهام و عدم‌اطلاع‌رسانی لازم؛ دولت با سوءاستفاده از بی‌خبری سهامداران، به‌جای نیمی از قیمت سهام یعنی ۵۰۰هزار تومان، نیمی از ارزش بورسی سهام یعنی ۸ میلیون تومان از هر سهامدار کسر و به نفع خود ضبط کرده است. به عبارتی چون به مردم گفته نشد که پرداخت ۵۰۰هزار تومان باقیمانده سهام، ارزش ۸ میلیون تومان را دارد، فقط تعداد معدودی پرداخت کردند.

ابهام‌های برگزاری انتخابات استانی

حال این شرکت‌های استانی که حدود ۳۸۰هزارمیلیارد تومان ثروت مردم را در اختیار دارند، مدیران خود را بشناسند. به گفته برخی نمایندگان مجلس در فاصله ۱۰ روز به این انتخابات معلوم نیست مردم چطور مطلع می‌شوند که مجمع عمومی قوی تشکیل دهند. ناظران بی‌طرف از کجا می‌آیند و مدیران قرار هست در آینده به کدام سمت موضع بگیرند. این یعنی صفحات سناریو برای در محاصره نگه‌داشتن دارایی مردم در جهت کاهش بار مالی دولت، نوشته ‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.